16 نوع صفحه در طراحی وبسایت حرفه ای
طراحی وب به خودی خود به روند ایجاد شکل ظاهری یک صفحه وب و انتخاب یک طرح رنگی مناسب، طرح بندی صفحه، فونت ها و موارد مشابه دیگر اشاره دارد. هر صفحه وب در یک وب سایت دارای محتوای مختلفی است، اما همه صفحات از یک طراحی گرافیکی مشابه و یکسان استفاده می کنند. اغلب وب سایت ها از الگوهای وب سایت استفاده می کنند که شامل تمام عناصر اساسی طراحی وب است مانند سبک CSS وب سایت، دکمه ها، پس زمینه ها، حاشیه ها و عناصر گرافیکی مختلف مانند تصاویر شناور و انیمیشنی، طرح ها و بنرهای بالای متن. هنگامی که الگوی وب سایت روی سایت شما اعمال شود، همه ی صفحات با استفاده از همان سبک ها، پس زمینه و سایر عناصر گرافیکی، شکل ظاهری آن را به خود میگیرند. بیشتر صفحات در یک وب سایت عناصر طراحی خاص خود را دارند. این بدین دلیل است که هر صفحه باید محتوای متفاوتی را ارائه دهد و سبک اصلی وب سایت برای تمام صفحات کاملا قابل استفاده نیست. به عنوان نمونه، طراحی یک فرم تماس گاهی اوقات به یک طرح و عناصر طراحی سفارشی نیاز دارد که بتوان با آن زمینه ها، دکمه ها، منوهای کشویی فرم و غیره را مدیریت نمود. تمام این سبک ها، طرح ها، تصاویر و غیره اغلب برای دیگر صفحات قابل استفاده نیستند. بنابراین تنوع وب سایت ها به روش ها و راه حل های طراحی متنوع و بیشتری نیاز دارند. با این وجود، وب سایت ها از هر نوع متنوعی که باشند، باز هم برخی صفحات اساسی برای بیشتر ساختارهای وب سایت یکسان می باشند.
- صفحه اصلی یا Home Page
این صفحه ای است که اکثر کاربران ابتدا به آن توجه می کنند و به همین ترتیب باید به همه بگویید که شما چه کسی هستید و شرکت شما چه کاری را انجام می دهد. محتوای صفحه ی اصلی باید آنقدر جذاب باشد که در عرض چند ثانیه توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کند. صفحه ی اصلی باید زیبا و جذاب طراحی شود، سریع بارگیری شود و بسیار حرفه ای و گیرا به نظر برسد. مطالعات نشان داده اند که شما 0.05 ثانیه فرصت دارید تا افراد را متقاعد کنید تا در وب سایت شما حضور داشته باشند. - صفحه درباره یا About
مردم با یکدیگر تجارت می کنند و بازدید کنندگان می خواهند کمی بیشتر در مورد افرادی که در پشت صحنه ی این تجارت و کسب و کار قرار دارند، بدانند. صفحه ی درباره ی ما یا About اغلب یکی از پربازدیدترین صفحات در هر وب سایت است. در این صفحه باید خلاصه ای از این که چه کسی هستید، تاریخچه ی شرکت و آنچه شما را از رقبا جدا می کند، ارائه شود. - صفحه خبر یا Feed
صفحه ی خبر یا روزنگار در وب سایت هایی یافت می شود که اغلب مطالب و اطلاعات خود را به روز می کنند. به عبارتی دیگر، این صفحه ای محتوایی است که کاربران می توانند از طریق آن پیمایش نموده و موارد به روز شده در وب سایت شما را بررسی کنند. - صفحه منو Menu
صفحه ی منو اغلب درباره اهداف پیمایش کاربران طرح ریزی می شود. صفحه ی منو همچنین نوعی لیست را ارائه می دهد که به دسته بندی محتوای مختلف و مناطق تعاملی مختلف دسترسی دارد. صفحه ی منو جداگانه و مجزا به طراحان اجازه می دهد تا توجه کاربران را به گزینه های بدون عوامل حواس پرتی در اطراف متمرکز کنند. - صفحه ی جستجو Search
پس از وارد کردن درخواست کاربران در قسمت جستجو، این صفحه خلاصه ای از نتایج جستجو را به کاربران نمایش می دهد. شکل صفحه ممکن است بسیار متفاوت باشد، از لیست متن ساده گرفته تا بلوک های بزرگ با تصاویر. انتخاب راه حل برای ارائه محتوا در این صفحه به مهم ترین مورد برای مخاطبان هدف بستگی دارد. - صفحه ی ثبت نام Registration
صفحه ی ثبت نام را می توان در وب سایت هایی یافت که کاربران در آن میتوانند ثبت نام کنند و حساب های کاربری شخصی سازی شده ی خود را ایجاد کنند. در این صفحه تمرکز بر روشی ساده و کاربردی برای ثبت نام بدون مراحل و قسمت های سخت و زمانبر برای پر کردن فرم ثبت نام می باشد. - صفحه ی 404
صفحه های 404 را می توان بر روی هر وب سایتی یافت. از نظر تکنیکی، 404 یا Not Found پیغام خطا در HTTP است. در صورتی که کاربر با سرور ارتباط برقرار کند ولی به دلایلی نتواند محتوای درخواستی را یافت کند، این پیام ارسال را مشاهده می کند. - صفحه بلاگ
در واقع، بلاگ نوعی وب سایت است که به ارائه اطلاعات یا بحث در مورد موضوعات خاصی اختصاص دارد. این صفحه یک نوع روزنامه یا ژورنال است که افراد می توانند آن را بصورت آنلاین مطالعه کنند و همچنین گاهی اوقات فقط افکار یا تخصص خود را با کاربران به اشتراک بگذارند و از خوانندگان دعوت می شود تا در نظرات خود در مورد مسئله بحث کنند. - صفحه مقاله
این صفحه وب، مقاله کامل در یک وبلاگ، سکوی خبری، وب سایت آموزشی یا هر وب سایت متنی را به بازدید کنندگان نشان می دهد. این صفحه، مقاله، خبر یا گزارشی خاص را ارائه می دهد. طراحی آن مطابق با الگوهای معمول ردیابی چشم انجام می گیرد تا متن های طولانی به راحتی از دید کاربران نگذرد. - صفحه ی پورتفولیو
همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع صفحه برای وب سایت هایی که هدف آن ها ارائه حرفه ای است طراحی شده است. همچنین برای وب سایت هایی که افراد یا تیم هایی که محتوای بصری مانند عکاسی، هنر، فیلم و غیره تولید میکنند طراحی شده است. - صفحه ی خدمات
در اینجا می توانید جزئیات مربوط به خدماتی را که ارائه می دهید لیست کنید. قبل از تشریح خدمات، صفحه را با خلاصه ای از خدمات ارائه شونده خود آغاز کنید. اگر خدمات شما گسترده و توضیحات آنها زیاد باشند، در نظر داشته باشید که آنها را به بخش هایی تقسیم کرده و همچنین پیوندی به یک صفحه اضافه کنید، جایی که خوانندگان می توانند درباره یک سرویس خاص اطلاعات بیشتری را کسب کنند. - صفحه محصول
این فرصت شما برای ارائه جزئیات در مورد محصولاتی است که ارائه می دهید. قبل از فهرست کردن محصولات خود در این صفحه، صفحه را با خلاصه ای از محصولات خود آغاز کنید. اگر چندین محصول ارائه میدهند و اطلاعات گسترده ای در مورد هر یک از این محصولات دارید، تقسیم آنها به دسته ها و افزودن پیوند به صفحات محصولات را در نظر بگیرید. - صفحه سبد خرید
بدیهی است که صفحه ی سبد خرید بخشی دیگر از یک بستر تجارت الکترونیکی است. همانند خرید واقعی، در خرید آنلاین نیز کاربران موارد را در سبد خرید قرار میدهند و در این صفحه آنها به راحتی می توانند خرید را پیدا کنند. - صفحه ی آمار
بسیاری از وب سایت ها با حساب های کاربری شخصی شده، آمار متفاوتی را ارائه می دهند تا کاربران را مطلع و سرگرم نگاه دارند. صفحه آماری داده های مختلف را معمولا در قالب نمودارها، اعداد و جداول ارائه میدهد تا اسکن و تجزیه و تحلیل را آسان تر نماید. - صفحه ی سیاست حریم شخصی Privacy policy
سیاست حفظ حریم خصوصی برای هر وب سایت ضروری است، یک سیاست حفظ حریم خصوصی به بازدیدکننده وب سایت اجازه می دهد تا بداند با اطلاعات شخصی وی چه خواهید کرد. در این صفحه، به بازدیدکنندگان سایت اطلاع می دهید که چگونه از هرگونه اطلاعات و داده های شخصی جمع آوری شده استفاده می کنید. - صفحه ی سوالات متداول پاسخ داده شده FAQ
صفحه ی سوالات متداول پاسخ داده شده برای پاسخگویی به متداول ترین سوال هایی است که ممکن است در ذهن کاربران ایجاد شود. این صفحه به کاربران اجازه میدهد تا در وقت خود صرفه جویی کنند و به دنبال پاسخ های صادقانه درباره ی تمام سوالات ممکن باشند. پاسخ های سایت باید مشتریان بالقوه را ترغیب کند تا گام بعدی در وب سایت را بردارند.