چهار ویژگی طراحی و توسعه اپلیکیشن اندروید
هنگامی که صحبت از توسعه اپلیکیشن موبایل برای یک کسبوکار میشود، کسبوکارهای تازه تاسیس شده میتوانند بطور همزمان اپلیکیشن تجاری خود را بر روی چندین سیستم عامل مختلف طراحی و اجرا کنند. این انتخاب معمولا میان یکی از دو پلتفرم اندروید و iOS صورت میگیرد. این تصمیم میتواند موفقیت یا شکست کل کسبوکار را در پی داشته باشد. در این مقاله به بررسی چهار ویژگی طراحی اپلیکیشن اندروید پرداختهایم:
مزایای عمده توسعه اپلیکیشن اندروید
بازار بزرگ تر
اگر به دنبال توسعه اپلیکیشن تلفن همراه برای عموم مردم هستید، منطقی است که پلتفرمی را انتخاب کنید که بیشترین تعداد مخاطبین را داشته باشد. تسلط بر بازارهای جهانی از مزایای بارز سیستم عامل اندروید است. این سیستم عامل در دستگاههای مختلف تلفن همراه اجرا میشود و بسیار مقرون به صرفه تر از iOS است. این امر باعث شده است تا اندروید در پنج سال گذشته، 70 تا 80 درصد سهم بازار جهانی را از آن خود کند. یک اپلیکیشن طراحی شده بر روی سیستم عامل اندروید میتواند به روشهای مختلفی به کار گرفته شود و همچنین به سازمان این اجازه را میدهد تا از طریق کانالهای مختلف به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند. علاوه بر اپل استور، گوگل پلی و سایر فروشگاههای اپلیکیشن نیز میتوانند کانالهای توزیع و فروش خود را ایجاد کنند.
سودآوری
اگر گوگل پلی، آمازون و فروشگاههای اپلیکیشنهای چینی را نیز اضافه کنید، سیستم عامل اندروید به اندازه فروشگاه اپل استور درآمد دارد. اپلیکیشنهای اندروید در اکثر دستهها، چه در دانلود اولیه اپلیکیشن و چه در خریدهای درون اپلیکیشنی، میتوانند با اپلیکیشنهای iOS برابری داشته باشند. هزینه تبلیغات بر روی پلتفرم اندروید نسبت به iOS بسیار پایینتر است، بطوریکه با هزینه یکسان کاربران بیشتری را میتوانید به اپلیکیشن خود جذب کنید. توسعه دهندگان اندروید با پرداخت یک باره هزینه ثبت نام توزیع اپلیکیشن، میتوانند محصول را بر روی رایانه و تلفن همراه هوشمند اجرا و آزمایش کنند.
فروشگاه گوگل پلی
اپلیکیشنهای ارائه شده در فروشگاه گوگل پلی تنها ظرف چند ساعت در دسترس کاربران قرار میگیرد. گوگل پلی به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا به روز رسانیهای مربوط به اپلیکیشنها را در عرض 20 دقیقه تا چند ساعت انجام دهند. این قابلیت، اندروید را برای اپلیکیشنها و بازیهای جدید که ممکن است توسعهدهندگان نیاز به اصلاح آنها داشته باشند، مناسبتر میکند. از دیگر مزیتهای گوگل پلی بارگذاری اپلیکیشنها بصورت مستقیم در دستگاههای شخصی توسعه دهندگان است تا آنها بتوانند به صورت رایگان از این اپلیکیشنها استفاده کنند. در گوگل پلی، توسعهدهندگان میتوانند محصولات را به صورت آلفا و یا بتا در اختیار توسعهدهندگان یا کاربران منتخب برای آزمایش و تست آنها قرار دهند. بازخورد آنها برای اصلاح محصول قبل از انتشار نهایی استفاده میشود. توسعهدهندگان همچنین میتوانند یک به روز رسانی را به صورت تدریجی و مرحلهای برای هر اپلیکیشن ارائه کنند. توسعهدهندگان همچنین میتوانند درصد کاربرانی که باید به روزرسانی دریافت کنند و همچنین گزارشهای بازخورد و خرابی اپلیکیشن را به راحتی مشاهده کنند. ارائه یک اپلیکیشن بر روی پلتفرم گوگل پلی، برند سازمان شما را در مخزن نمایهسازی گوگل پلی قرار میدهد.
مزایای سیستم عامل اندروید
توسعهدهندگان اپلیکیشن اندروید به کمک سیستم عامل اندروید نه تنها محصول خود را برای یک دستگاه، بلکه برای هزاران دستگاه مختلف از جمله دستگاه تلفن همراه، تلویزیونهای هوشمند اندروید، دستگاههای پخش و غیره توسعه میدهند. توسعه اپلیکیشن اندروید را میتوان در ویندوز، لینوکس و مک نیز به راحتی انجام داد. طبیعت منبع باز اندروید بدین معناست که:
- توسعهدهندگان اپلیکیشن میتوانند از کیت توسعه نرمافزار اندروید بدون نگرانی در مورد هزینههای مجوز یا حق امتیاز استفاده کنند.
- دستگاهها میتوانند به نفع پروژه با جامعه توسعه دهندگان اندروید تعامل و مبادله کنند.
- ایجاد انعطافپذیری بیشتر برای ایجاد قابلیتهای مختلف در جهت راضی کردن مخاطبان
- فضای بیشتری برای خلاقیت و نوآوری نسبت به iOS وجود دارد.
- روند توسعه اپلیکیشن ممکن است آسانتر و سریعتر باشد.
پلتفرم گوگل همچنین متعهد شده است که رابط کاربری خود را قابل تنظیم کرده و ایجاد اپلیکیشنهای سفارشی اندروید را برای مشاغل تسهیل کند. توسعهدهندگان میتوانند به راحتی حتی عملکردهای مدیریت داده و ابزارهای چندرسانهای را بروزرسانی کنند. همه دادههای خدمات گوگل، از Google maps گرفته تا google drive، همگی بومی هستند. ادغام اپلیکیشن طراحی شده در فضای اندروید با خدمات گوگل میتواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و تعداد کاربران را افزایش دهد.
اگر در حال توسعه اپلیکیشنها یا بازیهای اندروید برای یک گروه خاص یا بازارهای نوظهور هستید، اندروید به احتمال زیاد بهترین گزینه برای است. با این حال، به یاد داشته باشید که کشورهای در حال توسعه در حال حاضر بیشتر از سایر کشورها به دنبال توسعه اپلیکیشنهای اندرویدی میباشند. کشورهای در حال توسعه قدرت مالی کمتری دارند و احتمالا از کارتهای اعتباری بینالمللی پشتیبانی نمیکنند. این مخاطبان بطور کلی درآمد کمتری نسبت به کاربران اپل دارند. آنها تمایل چندانی به پرداخت هزینه اپلیکیشنها ندارند، به همین دلیل اپلیکیشنهای رایگان اندروید با تبلیغات درون، برنامههای محبوب کاربران است.
اگر مجبور هستید یک اپلیکیشن یا MVP را در اسرع وقت به بازار ارائه دهید یا بودجهی بهتری در اختیار دارید، iOS ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. عموما توسعه اپلیکیشن اندروید، با سرعت کمتری انجام میشود. امروزه تعداد قابل توجهی از دستگاههای تلفن همراه در سیستم عاملهای مختلف در تمام اشکال و اندازهها، با سطوح عملکردی مختلف، اندازه صفحه نمایش و ویژگیهای دیگری در بازار وجود دارد. توسعه اپلیکیشنی که با تمام پلتفرمها سازگار باشد، امری دشوار است. جستجو و رفع مشکلات در دستگاههای مختلف به زمان بیشتری نیاز دارد که کارشناسان طراحی اپلیکیشن میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.