وب اپلیکیشن پیشرو PWA چیست؟
حمید رضا خداوردی

وب اپلیکیشن پیشرو PWA چیست؟

وب یک بستر بسیار عالی و باورنکردنی است. وب بدلیل کارآمد بودن در میان تمامی دستگاه ها و سیستم های عامل، مدل امنیتی کاربر محور و اینکه مشخصات و اجزای آن تنها توسط یک شرکت کنترل نمی شود، به یک بستر عالی برای توسعه نرم افزارها تبدیل شده است. وب اپلیکیشن ها می توانند به هر کسی، در هر مکانی و در هر دستگاهی از طریق یک پایگاه اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند. هنگامی که به یک وب سایت وارد می شوید، وب اپلیکیشن های پیشرو یا PWA با استفاده از رابط های برنامه نویسی اپلیکیشن مدرن ایجاد شده و توسعه یافته اند تا قابلیت ها، روایی و قابلیت نصب بیشتر را به هنگام دسترسی به هر کس، هر مکان و در هر دستگاه تنها با یک پایگاه اطلاعاتی رمزنگاری شده، فراهم کنند.

سه ویژگی که در ادامه به آنها می پردازیم، وب اپلیکیشن های پیشرو را به تجربه ای بی بدیل تبدیل کرده اند که کاربران می توانند این وب اپلیکیشن های پیشرو را همانند یک اپلیکیشن مخصوص پلتفرم خود دریابند و از تفاوت آنها با وب های بومی آگاه شوند:

قابلیت

وب امروزه در نوع خود کاملا پیشرفته و قابل توجه است. به عنوان مثال می توانید با استفاده از WebRTC، موقعیت یابی و اعلان های هشدار دهنده یک اپلیکیشن (برنامه) گفتگوی ویدیویی فرامحله ای ایجاد کنید. حتی می توانید این برنامه را با قابلیت نصب توسط کاربران ارتقا دهید و گفتگوها را توسط WebGL و WebVR به صورت مجازی انجام دهید. با معرفی Web Assembly، توسعه دهندگان اپلیکیشن می توانند از اکوسیستم های دیگر مانند C ,C++ ,Rust استفاده کنند و در زمینه طراحی وب اپلیکیشن های محاوره ای، پیشرفت چشمگیری را برای خود به ارمغان آوردند. از میان رابط های برنامه نویسی اپلیکیشن یا API های مدرن، Web assembly و رابط های برنامه نویسی جدید، وب اپلیکیشن ها از هر زمان دیگری توانایی و قابلیت بیشتری برای پیشرفت دارند.

قابلیت اعتماد

یک اپلیکیشن مورد اعتماد وب پیشرو بدون در نظر گرفتن شبکه، بسیار سریع و قابل اعتماد است. سرعت یکی از شاخصه های مهم برای ایجاد تجربه ی ماندگار میان کاربران است. در حقیقت، با افزایش زمان بارگیری صفحه از یک ثانیه به ده ثانیه، احتمال از دست دادن کاربران 123 درصد افزایش می یابد. کاربران هرگز نباید از اینکه تعاملات آنها ثبت می شود تعجب کنند و شگفت زده شوند. آنها باید به هنگام پیمایش و استفاده از اپلیکیشن احساس راحتی و آرامش کنند. نحوه درک کاربران از اپلیکیشن شما تا عملکرد واقعی اپلیکیشن بر کل تجربه شما تاثیر می گذارد.

قابلیت نصب

اپلیکیشن های وب پیشرو نصب شده به جای اجرا شدن در یک برگه ی دیگر، در یک پنجره ی مستقل دیگر در مرورگر اجرا می شوند. از صفحه ی اصلی، نوار وظیفه، قفسه کاربری و غیره همگی قابلیت ثبت جداگانه دارند. امکان جستجو بر روی دستگاه برای کاربران فراهم شده است و آنها می توانند با استفاده از تعویض کننده اپلیکیشن یا Switcher به قسمت های مختلف مراجعه کنند. پس از نصب اپلیکیشن وب، قابلیت های جدیدی اجرا می شوند. میانبرهای صفحه کلید رزرو شده، معمولا هنگام اجرا در مرورگر در دسترس قرار می گیرند. اپلیکیشن های وب پیشرو می توانند جهت پذیرش محتوا از اپلیکیشن های دیگر یا جهت تبدیل به اپلیکیشن پیش فرض برای مدیریت انواع مختلف پرونده ها کاندیدای بسیار خوبی باشند.

ویژگی های PWA برای انواع کسب و کار

هزینه های پایین توسعه

اپلیکیشن های وب پیشرو برای دستگاه های مختلف به نسخه های مختلفی نیاز ندارند. یک اپلیکیشن وب پیشرو به تنهایی نیازهای تمام کاربران را که در آن به فعالیت میپردازند، برآورده می کند. بنابراین، میزان تلاش هایی که توسعه دهندگان انجام می دهند به طور قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه هزینه ایجاد آنها نیز کاهش می یابد.

ظاهری همچون یک اپلیکیشن

امروزه کاربران تلفن همراه، اپلیکیشن ها را به مرورگرها ترجیح می دهند؛ زیرا اپلیکیشن ها در مقابل مرورگرها از مزیت های بیشتری برخوردار هستند و آنها می توانند به صورت آفلاین با اپلیکیشن ها کار کنند و همچنین اپلیکیشن ها از رابط کاربری جذاب تری برخوردار هستند. اپلیکیشن های وب پیشرو با ترکیب ظاهر و احساس اپلیکیشن های تلفن همراه و بهترین عملکرد وب سایت، تجربه کاربری پیشرفته ای را ارائه می دهند. آنها طراحی و تنظیماتی دارند که بسیار شبیه به نرم افزارهای تلفن همراه بومی است. صرف نظر از فن آوری ها، ابزارها و چارچوب هایی که PWA بر اساس آنها ایجاد می شود، آنها همان تجربه کاربری را که اپلیکیشن های تلفن همراه بومی دارند، ارائه می دهند و این مزیت بزرگی در قیاس با وب سایت ها است.

نصب سریع

برخلاف اپلیکیشن های تلفن همراه معمولی، اپلیکیشن های وب پیشرو به فرآیند نصب طولانی و پیچیده ای نیاز ندارند که این ویژگی به طور قابل توجهی تجربه کاربری را بهبود می بخشد. کاربران تنها یک اپلیکیشن را سریع و مستقیم بر روی دستگاه های خود نصب می کنند و نیازی به مراجعه به اپ استور یا گوگل پلی ندارند.

نبود مشکل به روز رسانی

اپلیکیشن های وب پیشرو قابلیت خاصی دارند که به آنها این امکان را میدهد که بدون اطلاع کاربران و اذیت کردن آنها با درخواست های دسترسی، به صورت خودکار به روز رسانی شوند. این اپلیکیشن ها هر بار که کاربران از آنها بازدید می کنند خود را به صورت اتوماتیک به روز می کنند، بنابراین نیازی به بارگیری تغییرات دسته ای و نصب آنها نیست.

عملیات آفلاین یکپارچه

قابلیت کارکردن به صورت آفلاین یا در شبکه های چندجانبه، اپلیکیشن های وب پیشرو را بسیار راحت تر از وب سایت هایی می کند که به اتصال اینترنتی مناسب نیاز دارند. سرویس داخلی اپلیکیشن وب پیشرو ویژگی ها و اطلاعات مهم اپلیکیشن ها را به صورت خودکار پنهان می کند که این امر بارگیری آنها را از بین می برد و به کاربران امکان می دهد تا بدون اتصال به اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما