مراحل طراحی و توسعه اپلیکیشن
حمید رضا خداوردی

مراحل طراحی و توسعه اپلیکیشن

اهمیت تلفن‌های همراه در زندگی و فعالیت‌های روزمره ما، امری غیرقابل انکار است. این امر بدین دلیل است که تحولات عظیمی در دنیای تکنولوژی امروز در حال رخ دادن است که تلفن‌ همراه را نه تنها برای برقراری ارتباط، بلکه برای رفع نیازهای روزمره کاربران بدل کرده است. امروزه، در دسترس بودن اپلیکیشن‌های تلفن همراه در حال افزایش است، به‌طوری که تغییر محسوسی در زندگی روزانه ما ایجاد کرده است. وجود چنین اپلیکیشن‌هایی باعث لذت‌بخش شدن، سرگرم کننده بودن و همچنین باعث کاربردی‌تر شدن تلفن‌های همراه می‌شود. توسعه دهندگان و طراحان اپلیکیشن موبایل همواره سعی می‌کنند تا با بهره‌گیری از دانش و معلومات به‌روز خود، اپلیکیشن‌های کاربردی و جذابی را برای رفع نیازهای کاربران طراحی و ایجاد کنند. اما چه مراحلی برای طراحی اپلیکیشن تلفن همراه باید طی شود؟

مرحله اول: تحقیقات بازار و ایده پردازی

همانند هر محصول دیگری که ایجاد می‌شود، لازم است تا یک تحقیق گسترده و دقیق از بازار هدف برای بررسی اینکه آیا اپلیکیشن(های) مشابهی در بازار وجود دارد یا خیر، صورت بگیرد. معمولا احتمال اینکه اپلیکیشن مشابهی در بازار وجود داشته باشد، زیاد است. چنین اطلاعاتی برای تعیین ارزش پیشنهادی و ارائه یک محصول انحصاری مفید است. همچنین، قبل از اینکه به طراحی و ایجاد یک اپلیکیشن فکر کنید، سعی کنید نحوه عملکرد سایر اپلیکیشن‌های مشابه در بازار را تجزیه و تحلیل کنید و به این موضوع بپردازید که برای طراحی و ساخت یک اپلیکیشن بهتر، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ در مرحله ایده پردازی، شناخت شخصیت مشتری و رقبا بسیار مهمتر از کسب دانش در مورد طراحی و ساخت یک اپلیکیشن است.

شناخت بازار هدف

آگاهی از سایر اپلیکیشن‌های موجود، جنبه‌های جدیدی از توسعه اپلیکیشن همچون شناسایی و درک مخاطبان هدف را برای شما به ارمغان می‌آورد. به‌جای اقدام کورکورانه و آغاز به‌کار بدون برنامه‌ریزی، وارد جزئیات شوید و مفهوم رقابت را برای اپلیکیشن مدنظر خود بررسی کنید. هنگامی می‌توانید آسوده خیال شوید که تمام جنبه‌های رقابتی اپلیکیشن خود را بررسی کرده باشید. کار خود را با گردآوری اطلاعات جمعیتی از بازار هدف شروع کنید و مخاطبانی را که به تعریف استراتژی بازاریابی شما کمک می‌کنند، شناسایی کنید.

شناسایی محیط رقابتی

تحقیقات شما باید بعد از مطالعه و تجزیه و تحلیل، به بحث محیط رقابتی تغییر جهت دهد. این سوال که آیا اپلیکیشن شما ایده‌ای کاملا عملی است یا خیر؟ در این مرحله باید محدودیت‌های مربوط به حق انتشار و غیره را بررسی کنید. این گامی بسیار مهم است، زیرا در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. بهترین سوالی که می‌توان جدا از نحوه‌ی ایجاد اپلیکیشن پرسید این است که چگونه می‌توان اپلیکیشنی ساخت که کاربران شما مایل به استفاده از آن باشند؟ برای یک اپلیکیشن ایده‌آل، شما باید ویژگی‌های مناسبی را به اپلیکیشن خود اضافه کنید، که به بهترین شکل ممکن از کاربران و نیازهای آن‌ها پشتیبانی می‌کند. اگر هدف شما از هدف رقبا متمایز است، پس آن چیزی را که احساس می‌کنید درست است، انجام دهید.

ساخت یک چارچوب و نهایی‌کردن ویژگی‌ها

وقتی برای اولین بار یک اپلیکیشن تلفن همراه را طراحی می‌کنید، احتمالا می‌خواهید هر ویژگی جالبی که به ذهنتان خطور می‌کند در آن بگنجانید. اما متاسفانه این موضوع به ندرت به یک تجربه کاربری خوب تبدیل می‌شود. اول از همه، ویژگی‌های بسیار زیادی می‌تواند کاربران را تحت فشار قرار دهد و عملکرد اپلیکیشن شما را مختل کند. دوم، شما می‌خواهید به جای استفاده از هرگونه عملکرد ضعیف، بر روی بهبود رابط کاربری اصلی تمرکز کنید. به همین دلیل ساخت یک چارچوب دقیق از اپلیکیشن، برای تعریف دامنه کار مربوط به انتشار اولیه آن بسیار کارا و مهم است.

کسب درآمد از محصول

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از اپلیکیشنی که قصد راه‌اندازی آن را دارید وجود دارد. کسب درآمد از یک اپلیکیشن تلفن همراه کاملا به هدف آن بستگی دارد. برخی از روش‌های معروف کسب درآمد از اپلیکیشن‌های تلفن همراه به شرح زیر است:

  • تلفیق آگهی‌ها: این روش شاید محبوب‌ترین روش کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها باشد. اکثر اپلیکیشن‌ها حاوی تبلیغات هستند، برخی با ظرافت در رابط کاربری قرار می‌گیرند و برخی به‌طور آشکار در فروشگاه نشان داده می‌شوند.
  • تبلیغات: با مجبور کردن کاربران به ایجاد حساب کاربری و رضایت آن‌ها از ایمیل‌های تبلیغاتی، می‌توانید از اپلیکیشن خود برای ایجاد یک لیست پستی از کاربران استفاده کنید. این لیست پستی سپس به سایر خدمات شما متصل می‌شود و باعث افزایش فروش موارد دیگر می‌شود.

چه کسی طراح و توسعه‌دهنده اپلیکیشن است؟

بسیاری از متغیرهای طراحی اپلیکیشن، قبل از فرایند تصمیم‌گیری وارد بازی می‌شوند. بیشتر این موارد مربوط به بودجه برنامه، جدول زمانی، مشخصات فنی و اینکه بر کدام پلتفرم می‌خواهید فعالیت کنید است. قبل از اینکه حتی بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید، مطمئن شوید که ایده اپلیکیشن موبایل از نظر متخصصان دیگر معتبر است یا خیر. هنگامی که با توسعه‌دهندگان و طراحان حرفه‌ای اپلیکیشن‌های تلفن همراه کار می‌کنید، بودجه مشخصی دارید که ممکن است با محدودیت‌هایی همراه باشد. در هر مرحله از فرایند طراحی، مجاز به داشتن تعداد مشخصی بازبینی و بازخورد هستید. استخدام یک استعداد برتر که می‌داند چگونه یک اپلیکیشن را طراحی کند آسان نیست. حفظ و نگهداری این تیم مستعد از یافتن آن دشوارتر خواهد بود زیرا در یک بازار رقابتی در حال فعالیت هستید.

مرحله دوم: توسعه اپلیکیشن

رابط کاربری/تجربه کاربری

دو عنصر اصلی توسعه اپلیکیشن که می‌تواند موفقیت یا شکست آن را تعریف کند، رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX هستند. این رابط کاربری ارتباط زیادی با چارچوب ساختاری اپلیکیشن دارد، زیرا کلیه عناصر اپلیکیشن را با هم ترکیب می‌کند و می‌تواند تجربه کاربری ایده‌آلی ایجاد کند. متعادل سازی تجربه کاربری و رابط کاربری به شما کمک می‌کند ترافیک ارگانیک داشته باشید.

انتخاب پلتفرم

با در‌نظر گرفتن کاربران احتمالی اپلیکیشن، دو سیستم عامل iOS و اندروید برای هدف قرار دادن کاربران وجود دارد. بیشتر اپلیکیشن‌ها در اپل استور بصورت IDE انتخابی در Xcode و Objective-C نوشته می‌شود. برای توسعه اپلیکیشن‌ها، هر دو صورت Xcode و iOS SDK به صورت رایگان در دسترس هستند، اما شما برای انتشار اپلیکیشن در اپل استور به یک حساب توسعه دهنده مربوطه نیاز دارید. توسعه اپلیکیشن اندروید معمولا به جاوا متکی است. همچنین، توسعه‌دهندگان تمایل دارند که در برخی موارد Eclipse IDE و Kotlin را برای سیستم عامل اندروید ادغام کنند.

توسعه MVP

ایده ایجاد یک محصول ماندگار مینیمال یا MVP، داشتن تجربه استفاده از اپلیکیشن توسط خود شما و سایر ذینفعان است. این کار شما را محبور می‌کند قبل از راه‌اندازی اپلیکیشن، به مهمترین ویژگی‌های اپلیکیشن خود فکر کنید و همچنین هزینه‌های آن را ارزیابی کنید.

آزمایش (تست) بتا

آزمایش‌های بتا شامل آزاد کردن یک گروه منتخب و در اختیار گذاشتن نسخه‌های بتا اپلیکیشن در اختیار آن‌ها است. اگر می‌خواهید اپلیکیشنی به درستی کار کند، آزمایش بتا باید در همان مراحل ابتدایی انجام شود، زیرا تلاش‌های این مرحله به مشکلات ناشی از تجربه‌ کاربری ناقص می‌پردازد. براساس نتایج این آزمون، ممکن است اپلیکیشن شما نیاز به برخی به‌روزرسانی‌ها داشته باشد.

مرحله سوم: پس از راه‌اندازی

درحالیکه دو مرحله‌ی قبلی بسیار پر‌اهمیت هستند،اما فراموش نکنید که بازاریابی پس از راه‌اندازی نیز به همان اندازه مهم است. شما باید برای مرحله پس از راه‌اندازی، استراتژی‌های بازاریابی مختلفی ارائه دهید، زیرا ممکن است با پایان یافتن مرحله اجرا، با ضررهای احتمالی مواجه شوید. در این مرحله شما می‌توانید اقداماتی همچون جذب کاربران بیشتر، اخذ بازخورد از کاربران در جهت رفع نواقص احتمالی و همچنین ارائه ویژگی‌های بهتر را انجام دهید.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما