بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی
حمید رضا خداوردی

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

جستجوی صوتی یا Voice search برای بسیاری از مردم، به بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره تبدیل شده است. در‌حال‌حاضر، چیزی حدود 4.2 میلیارد دستگاه با دستیار صوتی دیجیتال وجود دارد و این روند استفاده از جستجوی صوتی روز به روز در حال رشد است. جستجوی صوتی، یک فناوری تشخیص صدا است که به افراد امکان می‌دهد به کمک صحبت کردن، اطلاعات مورد نیاز را در دستگاه خود جستجو کنند. بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی، به دلایل مختلفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جستجوی صوتی، تلاش انسان برای تایپ پیام یا انجام کارهای مختلف را کاهش می‌دهد. بلندگوهای جستجوی صوتی به تایپ کردن کاربران کمک بسیاری می‌کند و نتایج را با دقت بسیار بالا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. جستجوی صوتی فناوری‌ای است که بر روی هوش مصنوعی کار می‌کند. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که بلندگوهای هوشمند را براساس مفاهیم جستجوی صوتی ارائه می‌دهند. بعنوان مثال، Google assistant بلندگوهای هوشمند دقیق خود را همواره بهبود می‌بخشد. اما SEO چه استراتژی‌هایی را برای بهبود فرایند جستجوی اطلاعات استفاده می‌کند؟

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

آیا اینترنت اشیا یا IoT همه چیز را تغییر می‌دهد؟

طبق مطالعات انجام شده، جستجوی صوتی بیشتر برای جستجوی موسیقی، پیش‌بینی هوا، جستجوی آنلاین، اخبار، تایید اطلاعات و مسیریابی استفاده می‌شود. با این حال، روندهای جدیدی در زمینه خرید آنلاین، سفارش غذا، جستجوی پرواز و رزرواسیون هتل نیز دیده شده است. اگرچه تلفن‌های همراه امروزی بر روی دو پلتفرم iOS و اندروید، جزء دستگاه‌های محبوب جستجوی صوتی هستند، دستیارهای صوتی دیگر مانند Google Home ،Amazon Alexa/Echo ،Google assistant نیز مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها بخشی از اینترنت اشیا هستند، جایی که انجام هر نوع جستجوی اطلاعات به جز جستجوی صوتی امکان‌پذیر نیست. سرمایه‌گذاری زیاد و تقاضای روزافزون در این بازار باعث پیشرفت بیشتر فناوری و اینترنت اشیا می‌شود و علاوه بر دستیارهای صوتی خانگی، سایر دستگاه‌های هوشمند نیز وارد بازار می شوند. بهترین کار برای مدیران کسب‌و‌کار این است که زودتر به این مفهوم برسند که چگونه می‌توانند از این فناوری برای منابع کسب‌و‌کار خود استفاده کنند.

جستجوی کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی در حال حاضر، یک استراتژی کاملا قوی برای جستجوگرها است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند متن را رتبه‌بندی کنند و به مشتریان پاسخ مناسبی برای سوالات جستجوی خود بدهند. درحالیکه تحقیق و قرار‌دادن کلمات کلیدی امری بسیار مهم است، همواره باید به‌خاطر داشت که رفتار کاربران بسته به نوع درخواست‌های جستجو، متفاوت است. ما به جای تایپ کردن یک کلمه یا جمله در یک موتور جستجو، هنگام انجام جستجوی صوتی، به روشی ارتباطی رفتار می‌کنیم. شرکت‌ها همچنین باید با نحوه استفاده و قرار دادن کلمات کلیدی آشنا شوند. بخش بسیاری از سوالات جستجو از طریق جستجوی صوتی، حاوی کلمات معمولی مانند چگونه، چه‌چیزی، کجا و غیره است که باید آن‌ها را در محتوای خود ادغام کنید.

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

بهینه‌سازی محتوا

اگرچه سوالاتی که از طریق جستجوی صوتی از طرف کاربران پرسیده می‌شود، معمولا طولانی‌تر هستند، شما باید محتوای خود را تا آنجا که امکان دارد کوتاه و دقیق نگه دارید. مطالعات نشان داده است که پاسخ‌های ارائه شده توسط دستیارهای صوتی به طور متوسط تنها 29 کلمه هستند. همچنین موتورهای جستجو، محتوا را با زبانی ساده و قابل فهم ترجیح می‌دهند. اگر مطمئن نیستید که چگونه متن کوتاه را به محتوای خود اضافه کنید و آن‌ها را با کلمات کلیدی طولانی Longtail پیوند دهید، از صفحات پرسش و پاسخ استفاده کنید. بدین ترتیب، سوالات شخصی پرسیده شده منعکس کننده موضوعات و مشکلات روز هستند و منافع کاربران را شامل می‌شود. همچنین می‌توانید به قرار دارد جعبه‌های سوالات info boxes روی آورید که به ارائه اطلاعات کمک بسیار می‌کند.

مخاطبان خود را شناسایی کنید

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، بیشتر موارد جستجوی صوتی شامل تعاملات ارتباطی و همچنین غیررسمی هستند. بنابراین، اگر بدانید که گروه هدف شما چگونه رفتار می‌کنند، از چه زبان‌ها و عباراتی استفاده می‌کنند و دلایل استفاده از این سرویس، همچنین نحوه و مکان استفاده از این سرویس، می‌تواند برای شرکت شما یک مزیت عمده محسوب شود تا بتوانید پاسخ‌های بهنیه‌ای را ارائه کنید. ابزاری مانند پاسخگویی به مشتریان یا Answer the public می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید کاربران شما درباره یک موضوع خاص چه سوالات و مشکلاتی دارند. همچنین برای بررسی سریع پاسخ‌ها و جستجوی علایق آن‌ها می‌توانید از پلتفرم People also ask گوگل و یا Quora استفاده کنید.

محبوب‌ترین و مجاز ترین نتایج را ارائه دهید

امروزه، الگوریتم‌هایی وجود دارند که می‌توانند کیفیت صفحات موجود در اینترنت را بسیار دقیق ارزیابی کنند. مهم این است که موتورهای جستجو و دستیارهای صوتی نتایج مناسبی را برای جستجوی کاربران در اختیار آن‌ها قرار دهند. آن‌ها برای اینکه بتوانند بهترین پاسخ‌های ممکن را بدهند، باید در ارزیابی خود بر چند عامل متمرکز شوند. مطالعات نشان داده است که صفحات مجاز و یا صفحاتی که سطح بالایی از تعاملات اجتماعی را شامل می‌شوند، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. بنابراین، بر تخصص خود متمرکز شوید و در صفحات خود، محتوا یا بخش‌هایی ایجاد کنید که برای به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی مناسب باشد.

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

افزایش صفحات نتایج موتور جستجو یا SERP

کلیه عوامل قبلی به شما در عملکرد جستجوی صوتی کمک بسیار می‌کنند. جستجوی صوتی بر اساس اصل “برنده همه کار را انجام می‌دهد” عمل می‌کند و بدین معنی است که در بیشتر موارد دستیارهای صوتی یک پاسخ خاص را از یک وب‌سایت انتخاب شده انتخاب می‌کنند. در اینجا، کاربر امکان انتخاب از نتایج مختلف جستجو را ندارد. بنابراین شما باید بطور مداوم در بهبود رتبه خود در نتایج جستجو تلاش و بر رقابت با سایت‌های رقیب تمرکز کنید.

داده‌های خود را برای جستجوی صوتی ساختاربندی کنید

کاربران معمولا سوالات دقیق را از دستیار صوتی می‌پرسند و انتظار پاسخ فوری را نیز دارند. اگرچه این تکنیک‌ها بسیار پیشرفته هستند، اما هنوز هم ممکن است بسیاری از پاسخ‌ها صحیح نباشند. وقتی کاربر احتمالی در مورد مسئله خاصی مانند مکان یا قیمت از شما سوال می‌پرسد، مهم است که بتوانید بلافاصله پاسخ‌های صحیح و در دسترس را ارائه دهید.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما