تفاوت توسعه اپلیکیشن اندروید و iOS
طراحی اپلیکیشن برای دو پلتفرم اندروید و iOS، یک فرایند پیچیده است که هر یک از این دو سیستم عامل، ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. تفاوتهای زیادی در مبانی فنی توسعه اپلیکیشن و همچنین در روند طراحی خود برنامه، بین دو سیستم عامل اندروید و iOS وجود دارد. این تفاوتها، نه تنها در سطح فنی، بلکه از نظر طراحی و استراتژی بازاریابی نیز، اساسی هستند. توسعهدهندگانی که از یک سیستم عامل به سیستم دیگر با یک زبان برنامهنویسی کاملاً متفاوت تغییر کاربری میدهند، این تفاوتها را به خوبی درک خواهند کرد.
توسعه اپلیکیشن اندروید در مقابل iOS
در ادامه نگاهی به برخی از تفاوتهایی میاندازیم که معمولا در طول توسعه اپلیکیشنهای اندروید و iOS توسط توسعهدهندگان مشاهده میشود:
زبان برنامهنویسی
سیستمعامل اندروید و iOS، هرکدام به زبانهای برنامهنویسی خاصی برنامهنویسی و طراحی میشوند. میتوان این مورد را بزرگترین تفاوت میان این دو پلتفرم دانست. اپلیکیشنهای iOS معمولا توسط Objective-C/Swift اجرا میشوند، درحالیکه اپلیکیشنهای اندروید بر روی جاوا طراحی و اجرا میشوند.
تست و آزمایش
مرحله آزمایش و تست اپلیکیشن، قسمت اصلی روند توسعه یک اپلیکیشن تلفن همراه است. همین مورد در مورد بازیها و انواع دیگر نرمافزارها نیز صدق میکند. باید مطمئن شوید اپلیکیشنی که در حال توسعه آن هستید، به درستی کار میکند یا نه. شبیهساز iOS و اندروید، نمونههایی هستند که اغلب برای آزمایش این مورد استفاده میشود. یک تفاوت ملموس در این مورد این است که شبیهساز iOS بسیار سریعتر از نسخه اندروید عمل میکند. با این حال، شبیهساز اندروید از مزیت بیشتری نسبت به iOS برخوردار است. این مزیت نسبی مربوط به ماشین مجازی موثر از جمله CPU است که آن را واقعی تر از معادل iOS خود ارائه میدهد. به همین دلیل، انجام چندین آزمایش بر روی دستگاههای تلفن همراه برای دیدن جریان تعاملی اپلیکیشن و شناسایی مشکلات احتمالی آن بسیار مهم است.
رابط کاربری
این همان نقطهای است که ما با تفاوتهای بصری بین توسعه یک اپلیکیشن برای کاربر نهایی اندروید و iOS مواجه میشویم. در سطح فنی، توسعهدهنده فایلهای XML را بر روی رابطهای اندروید ایجاد میکند. این فایلها بسیار شبیه به فایلهای iOS’XIB هستند. کیفیت انیمیشن iOS مورد دیگری است که نسبت به اندروید از کیفیت بالاتری برخوردار است. گوگل سعی کرده است از طریق پیش نمایش Android L و همچنین ایجاد روند طراحی اپلیکیشن معروف به Material design، این مشکل را حل کند. در این میان، اپل همیشه با دقت در زیبایی شناسی و تجربه کاربری خود، روی انیمیشنهای روان، پیچیده و قدرتمند تمرکز کرده است. گوگل همچنین تصمیم گرفت به جای تکیه بر روی این جنبهها، بیشتر بر روی سخت افزار تمرکز کند.
بازگشت به قبل
تفاوت برجسته دیگر میان اندروید و iOS، وجود دکمه بازگشت در اندروید است که در iOS وجود ندارد. هر فرایند توسعه اپلیکیشن باید با در نظر گرفتن این مورد صورت پذیرد. از دکمه بازگشت نیز برای پیمایش در اندروید استفاده میشود. فقدان این دکمه در iOS، بدین معنی است که توسعه دهنده اپلیکیشن باید بر روی صفحه نمایش نحوه بازگشت با استفاده از یک جریان تعاملی دیگر را مدنظر قرار دهد.
هزینه طراحی اپلیکیشن
روند طراحی اپلیکیشن iOS کمی گرانتر از توسعه اپلیکیشن اندروید است، زیرا تقاضا برای اپلیکیشنهای iOS کمتر از اپلیکیشنهای اندروید است. علاوه بر این، شرایط لازم برای راهاندازی و اجرای اپلیکیشن در iOS بسیار بیشتر است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند توسعه اپلیکیشن و هزینه طراحی اپلیکیشن از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
- 021-22130288
- 021-26741787
طرح
طراحی یک اپلیکیشن ارتباط مستقیمی با روند توسعه آن دارد. به همین دلیل است که طراحی یک اپلیکیشن نیز بسته به اینکه بر روی پلتفرم اندروید یا iOS ساخته شود، از نظر بصری متفاوت است. هر یک از این سیستمهای عامل تعامل و سبک خاص خود را دارند که به شدت تحت تاثیر دو شرکت بزرگی قرار دارند که آنها را توسعه داده اند. بنابراین، توصیه میشود که از متخصصین طراحی اپلیکیشن مربوط به هر کار این سیستمهای عامل در کسبوکار استفاده شود.
بهینهسازی فروشگاه اپلیکیشن
بهینهسازی فروشگاه اپلیکیشن اندروید با iOS تفاوت بسیاری دارد. ما باید هنگام بهینهسازی اپلیکیشن، این واقعیت را در نظر بگیریم تا بتوانیم اپلیکیشنهای طراحی شده را در فروشگاهها قرار دهیم. همچنین باید توجه ویژهای به تفاوت در عنوان و توصیه اپلیکیشن داشته باشیم تا اپلیکیشن به درستی در فروشگاه در معرض دید کاربران قرار بگیرد.
سرعت توسعه
با توجه به موارد قبلی، طراحی و توسعه یک اپلیکیشن بر روی پلتفرم اندروید بسیار وقتگیرتر و کندتر انجام میشود. در مقایسه با اپلیکیشنی که بر روی پلتفرم iOS ایجاد میشوند، اپلیکیشن اندروید چیزی حدود 30 تا 40 درصد بیشتر زمان صرف میکند.
مخاطب
اگرچه تعداد کاربران اندروید در جهان بیشتر است، اما کاربران iOS همچنان جذابیت بیشتری برای بسیاری از کسبوکارها دارند. دلیل آن این است که کاربران iOS بسیار وفادار هستند و آماده پرداخت هزینه برای دریافت اپلیکیشن هستند.