آموزش و حفظ یادگیری
حمید رضا خداوردی

آموزش و حفظ یادگیری

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در یک ساعت اول، افراد به طور متوسط 50 درصد اطلاعات آموخته شده را فراموش می‌کنند و این درصد در طول 24 ساعت و هفته به ترتیب به 70 و 90 درصد افزایش می‌یابد. این مشکل بزرگی است که برای پیشرفت و بهبود عملکرد و بهره‌وری، باید آن را مدیریت کرد. برای این منظور، باید به بررسی اینکه چه چیزی می‌تواند یک یادگیرنده موثر را ایجاد کند، پرداخت. سپس می‌توان روش‌هایی را پیاده کرد که به حفظ یادگیری و افزایش بهره‌وری در آموزش کمک کنند.

انگیزه

کارکنان باید بخواهند که یاد بگیرند. آن‌ها باید درگیر این فرایند شوند و احساس کنند که یادگیری شخصا برای آن‌ها مفید است. بطور کلی، یادگیری باید برای آن‌ها جذاب باشد.

همکاری

اگرچه یادگیری فردی است، اما کارکنان باید در طول این فرایند حمایت شوند. این امر باید هم از نظر اداری و هم از طرف همتایان و مدیریت انجام شود. کارکنان برای موفقیت به یک محیط مشترک نیاز دارند.

حفظ و نگهداری

مهمتر از همه، اطلاعات را نمی‌توان به سادگی آموخت و فراموش کرد. این فرایند باید عملی شود، یاد گرفته شود و حفظ شود. کارکنان باید بتوانند در مورد آموخته ها تامل کنند و به مرور اطلاعات، برای استفاده بهتر بپردازند.

 

 

اکنون که می‌دانید چه چیزی یک یادگیرنده خوب را ایجاد می‌کند، چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد حفظ دانش استفاده کنید:

موارد را دوباره قابل استفاده کنید

برای اینکه کارکنان به نحو بهتری عمل کنند، باید ببینند که این موارد چگونه مستقیما به درد زندگی آن‌ها می‌خورد. بنابراین، آموزش را قابل استفاده کنید. مغز آنچه که مفید بپندارد را حفظ می‌کند، بنابراین توضیح دهید که چرا کارکنان ماژول‌های اختصاصی را اخذ می‌کنند و پس از اتمام این کارها از مزایای شغلی استفاده می‌کنند.

استفاده از یادگیری جفتی

روش دیگر برای بهبود حفظ یادگیرنده در آموزش، یادگیری همتایی است. به زبان ساده، یادگیری همتایی، یادگیری کارکنان از یکدیگر است. خواه یک مربی در محیط آموزش باشید و یا یک آموزش آنلاین در حال گذراندن، کارکنان ممکن است از کسانی که در حال تدریس هستند جدا شوند. اگر یک همکار به عنوان مثال یک مهارت جدید را به دیگران آموزش دهد، آن‌ها تمایل بیشتری به گوش دادن و یادگیری مطالب دارند.

خرد کردن مطالب

چه یک موضوع پیچیده باشد و چه یک آموزش طولانی، کارکنان دامنه توجه گسترده‌ای دارند. حتی باحوصله‌ترین کارکنان باید بر روی تک تک مطالب تمرکز کنند. بنابراین، یک روش عالی برای بهبود حفظ یادگیری در آموزش، تقسیم مباحث به قطعات کوچک‌تر است. به‌عنوان مثال، آموزش جدید برای انطباق می‌تواند به 5 جلسه 20 دقیقه‌ای تقسیم شود. یک کارمند می‌تواند به راحتی 20 دقیقه آموزش را در یک روز شلوغ کاری جای دهد و اطلاعات کمتری را در خود حفظ کند.

سرگرم‌کننده باشد

اغلب کارکنان به آموزش به عنوان یک امر رسمی نگاه می‌کنند. درست مانند کودکی که در کلاس به یک سخنرانی گوش می‌دهد، اون این سخنرانی را خسته کننده می‌پندارد. بنابراین، باید آن‌ را سرگرم‌کننده کنید. راه‌های گوناگونی وجود دارد که یادگیری را حتی در سطح کارکنان جذاب و سرگرم‌کننده کنید. یکی از این راه‌ها گیمیفیکیشن در آموزش است. به سادگی به دنبال مکان‌هایی در ماژول‌های آموزشی باشید که می‌خواهید کارکنان برای حل چالش‌ها و تغییر رفتارها کار کنند. سپس در این مراحل، عناصر بازی و سرگرم‌کننده اضافه کنید.

استفاده از تکرار

هرچه بیشتر یک کارمند چیزی را بشنود، بیشتر قصد دارد آن‌ را به خاطر بسپارد. بنابراین، موضوعات یا مهارت‌های کلیدی مورد نیاز برای به خاطر سپردن باید در طول ماژول‌های یادگیری شما بیان شود. اگر شما با یک موضوع پیچیده مواجه شده باشید، یا کلمات اختصاری زیادی برای یادگیری در این مطلب آموزشی تعبیه شده باشد، تکرار می‌تواند حفظ یادگیرنده در آموزش را بهبود ببخشید.

 

گنجاندن یادگیری خرد

یادگیری خرد، روشی عالی برای هدایت مطالب اصلی به حافظه است. اساسا، این روش شامل جلسات یادگیری کوتاه‌مدت در حدود سه تا پنج دقیقه، با هدف ایجاد یک نتیجه یادگیری خاص است. از یادگیری خرد می‌توان هم در برنامه‌های آموزشی و هم برنامه‌های غیررسمی مانند بهبود عملکرد کارکنان استفاده کرد.

تمرکز بر همکاری

همانطور که قبلا اشاره شد، کارکنان از یکدیگر یاد می‌گیرند و همچنین به بهبود حفظ یادگیری در آموزش کمک می‌کنند. بنابراین، با استفاده از جلسات طوفان فکری، راهی عالی برای تحقق نکات آموزش بیابید. این نوع آموزش حضوری برای مبحث چند وجهی یا موضوعات دارای جریان آزاد بهتر عمل می‌کند. این روش فرصتی است که می‌توانید موضوعی را بیاموزید و دیدگاه‌های مختلفی را از دیگران جمع‌آوری کنید.

شخصی سازی کردن

می‌توانید کارکنان خود را وادار کنید که دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند، اما اگر آن‌ها ارتباط شخصی با کارهای روزمره خود مشاهده نکنند، آنچه که می‌آموزند را عملی نمی‌کنند. بنابراین، برای مقابله با این مسئله، آموزش را شخصی کنید. با بهره‌گیری از تکنیک‌های گوناگون شخصی‌سازی، فرایند یادگیری را شخصی کنید.

ارزیابی یادگیری

به منظور بهبود یادگیری یادگیرنده در آموزش، باید آموزش را ارزیابی کنید. یکی از راه‌های ارزیابی، گنجاندن ارزیابی‌ها در برنامه شماست. این برنامه‌ها، آزمون‌هایی هستند که برای کارکنان شما به صورت خلاصه طراحی شده اند. به عنوان مثال، شما یک موضوع دارید که به سه زیر شاخه تقسیم شده است. بعد از هر زیرمجموعه، از چهار کارمند پرسش چند گزینه‌ای مربوط به آنچه در یک ماژول آموزشی قبلی آموخته شده است، پرسیده می‌شود.

ایجاد محتوای جذاب بصری

تولید محتوای یادگیری تنها بخشی از این فرایند است. مولفه کلیدی اصلی دیگر، طراحی آموزش است. شما می‌خواهید انواع عناصر طراحی را که استفاده می‌کنید، از تصاویر به نمودار تا ترکیب رنگ تغییر دهید. نکته اصلی این است که از چه مواردی می‌توانید در طول دوره آموزش برای جلب توجه یادگیرنده‌ها استفاده کنید.

به دنبال یک سبک یادگیری ترکیبی باشید

بعضی از موضوعات بهتر است بصورت شخصی آموزش داده شوند، در حالی که برخی دیگر بصورت آنلاین بهتر آموزش داده می‌شوند. استفاده از یادگیری ترکیبی، به سادگی تعادل میان یادگیری حضوری و مجازی است. با استفاده از ترکیبی از هردو روش یادگیری، کارکنان خود را توانمند کنید. بهترین بستر را برای هر موضوع جدید آموخته شده فراهم کنید و تجربه پویاتری را برای کارکنان ایجاد کنید.

شرکت تکران ارائه دهنده راهکارهای سازمانی برای مدیریت و آموزش هر چه بهتر کارکنان است.

 

توضیح دهید که “چرا”

بسیاری از اوقات، کارکنان در صندوق ورودی خود با دوره‌های آموزشی پیشنهادی مواجه می‌شوند. پس از مواجهه با پیام‌های آموزشی، آن‌ها ممکن است به این فکر کنند که دلیل این پروسه آموزشی چیست؟ بنابراین، مهم است که توضیح دهید چرا به هر کارمند آموزش داده می‌شود.

آموزش در گروه‌های کوچک

گاهی اوقات آموزش می‌تواند کمی منفرد باشد. به عبارت دیگر، هر کارمند مسیر آموزشی خود را دارد، ماژول‌های اختصاصی خود را دارد و آمزوش را به تنهایی طی می‌کند. با این حال، برخی از موضوعات در جلسات آموزشی گروهی بهتر عمل می‌کنند. آموزش گروهی می‌تواند چندین شکل مختلف داشته باشد، اما هدف نهایی افزایش یادگیری کارمندان است.

اهمیت دادن به پاداش و شناخت

عامل انگیزشی دیگر برای یادگیری، شناخت کارمندان است. شناخت به اشکال مختلفی مانند دادن پاداش و هدیه‌های ملموس به کارکنان اشاره می‌شود. به هر شکلی که باشد، ایجاد یک رقابت سالم هنگام حفظ یادگیری، امری بسیار مهم است.

اجتماعی شدن

به منظور ایجاد ارتباط بیشتر آموزش با زندگی روزمره، جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی را در برنامه‌های خود بگنجانید. درست مثل اینکه کارکنان ممکن است برای سوالات به گروه‌های فیسبوک یا لینکدین مراجعه کنند، از رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توان در آموزش برای کمک به حفظ مهارت استفاده کرد.

توسعه تمرینات ذهنی

درست همانند تمرینات بدنی و جسمی، مغز نیز باید از تمرینات گوناگونی استفاده کند. این تمرینات به افزایش یادگیری کمک می‌کند. به عنوان مثال، با ترکیب مواردی مانند حل مسئله و تصمیم‌گیری، حفظ کارکنان را بهبود ببخشید.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما