استراتژی تحول دیجیتال: نیروی محرکه کسب‌و‌کار دیجیتالی شما
حمید رضا خداوردی

استراتژی تحول دیجیتال: نیروی محرکه کسب‌و‌کار دیجیتالی شما

هیچ تعریف یکپارچه و جهانی از تحول دیجیتال وجود ندارد، بنابراین ما براساس تجربه خود یک تعریف از تحول دیجیتالی را ارائه می‌کنیم. تحول دیجیتالی، توانایی یک کسب‌و‌کار برای انطباق سریع با محیط‌های متغیر، پیاده‌سازی هوشمند فناوری، عملیات خطی سازمانی و شایستگی‌های مرتبط برای ایجاد ارزش بیشتر است.

بلوغ یا کمال دیجیتالی، هدف نهایی تحول دیجیتالی است. رسیدن به این هدف بدون تغییر اساسی در طرز تفکر، مهارت‌ها و شیوه‌های تجاری غیرممکن است. این موضوع نه تنها روش‌ها و فناوری‌های موجود را بهبود می‌بخشد، بلکه به طور خاص نوآوری را در سازمان ترویج می‌کند؛ نوآوری در ذهن، فرهنگ، آداب و رسوم، نقش‌ها و عملیات سازمانی. اغلب اوقات، مردم ایده تحول دیجیتالی در تجارت را با دیجیتالی شدن اشتباه می‌گیرند و از این اصطلاحات برای توصیف کل تغییرات سازمانی به اشتباه استفاده می‌کنند. دیجیتالی شدن شامل تغییرات مبتنی بر فناوری در تمامی حوزه‌ها است. در طی سال‌ها، دیجیتالی شدن ظهور بسیاری از فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا، بلاک چین، Big Data و غیره را امکان‌پذیر کرده است.

تحول در تجارت دیجیتال می‌تواند نتیجه اختلال دیجیتالی باشد؛ ظهور فناوری‌های کاملا جدیدی که باعث تغییرات انقلابی در صنایع می‌شود و سایر بازیگران بازار را به خطر می‌اندازد. نمونه‌های عالی از این تحولات، اوبر، فیس‌بوک و نتفلیکس هستند که همه آن‌ها دامنه خود را مختل کرده و رقبای خود را مجبور به تجدید نظر در استراتژی‌های تجاری خود کرده‌اند.

استراتژی تحول دیجیتالی

چرا استراتژی تحول دیجیتالی به این اندازه اهمیت دارد؟

به گفته Deloitte، تحول دیجیتالی بیشتر مربوط به استراتژی سازمان است تا فناوری آن. سازمان‌ها باید برای دستیابی به ایجاد یک استراتژی قوی و خوب، به مزایای زیر از تحول دیجیتال توجه ویژه‌ای داشته باشند:

  • تغییر ماهیت کسب‌و‌کار و بازتعریف کارایی: فناوری‌ها و روش‌های پیشرفته سرعت بخشیدن به کار، افزایش و ساده‌سازی گردش کار و به حداقل رساندن فرایندهای دستی
  • تصمیم‌گیری هوشمند: مدیریت بهتر داده‌ها، بینش در زمان واقعی و نمای مناسب از محیط کسب‌و‌کار را امکان‌پذیر می‌کند.
  • کارایی بیشتر کارکنان: راه‌حل‌های فناوری اطلاعات جایگزین بسیاری از مشاغل، بدون ایجاد بیکاری می‌شوند و در عوض، کارکنان را مجددا به‌کار می‌گیرند تا بتوانند کارهای جدید و متفاوتی را انجام دهند.
  • تجربه یکپارچه مشتری و مشارکت بالاتر: مشتریان درست در زمان و مکانی که می‌خواهند، آنچه را که انتظار دارند بدست می‌آورند.
  • کارایی و سودآوری کسب‌و‌کار: بهینه‌سازی گردش کار، مدیریت ساده اطلاعات و اتوماسیون کارهای دستی، راه را برای فرصت‌های بیشتر، سود و ارزش بیشتر باز می‌کند.

7 اصل اساسی یک استراتژی تحول دیجیتالی کارآمد

1- مردم و فرهنگ به عنوان سنگ‌بنای اصلی

در واقع، مردم در مرکز هر تغییری قرار دارند و هیچ تغییری بدون طرز فکر درست امکان‌پذیر نیست. برای اطمینان از تحول دیجیتالی موفق، رهبران باید از بخش منابع انسانی خود شروع کرده و آن‌ها را برای پذیرش این تغییر آماده کنند. اگرچه جنبه انسانی ناچیز بنظر می‌رسد، اما نادیده گرفتن آن چشمگیرترین اشتباهی است که مدیران شرکت می‌توانند مرتکب آن شوند.

2- یادگیری مداوم

تحول در کسب‌و‌کار شامل تغییر در چشم‌اندازها و فناوری‌های شرکت است، که مستلزم تغییر شکل مهارت‌های کارکنان و کسب شایستگی‌ها و قابلیت‌های جدید است. این تغییر نه تنها به بخش‌های فناوری اطلاعات، بلکه به سایر کارکنان مربوط می‌شود؛ زیرا امروزه تقریبا کارمندی وجود ندارد که کار او تحت تاثیر فناوری قرار نگیرد.

استراتژی تحول دیجیتالی

3- اهداف تجاری روشن

رهبران شرکت باید دلایلی که آن‌ها را مجبور به تغییر در سازمان می‌کند را روشن کنند. این اهدا باید با فرهنگ سازمان، بودجه‌بندی، سیاست‌ها، ماموریت و سایر جنبه‌های مهم شرکت هماهنگ باشد. رهبران باید برنامه‌های خود را در سراسر شرکت به اشتراک بگذارند تا با کارکنان خود در یک گروه قرار بگیرند.

4- اهمیت تجربه مشتری

به‌دست آوردن هرچه بیشتر مشتری، هدف هر کسب و کار است؛ اما شرکت‌ها باید استراتژی جذب مشتری را بر اساس معیارهای کیفی مشخص کنند. هدف نباید تنها افزایش تعداد مشتریان باشد، بلکه تغییر کیفیت در تولید مشتری، تغییر در تجربه مشتری است. مشاغل همچنین باید توجه داشته باشند که شرایط و نیازها با سرعت نور در بازارهای آشفته مدرن تغییر می‌کنند، که مستلزم تنظیم انعطاف‌پذیر تجربه مشتری است.

5- چابک‌سازی و همنوایی با ریسک‌ها

اختلال در فرایندها، فناوری‌ها، نقش‌ها و روابط ایجاد شده احتمالا در اولین تلاش نتیجه مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. برای محافظت سازمان در برابر ریسک‌ها و خطرهای محیطی، شرکت باید گزینه‌های مختلف را امتحان کرده و نتایج خود را تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسد، تنظیم کند.

6- مدیریت صحیح ریسک

امروزه امنیت و حریم خصوصی مهمترین دغدغه‌های سازمان هستند. در عین حال، تحول در تجارت بدون تصمیم‌گیری سریع در شرایط چالش برانگیز و توانایی ایجاد تغییرات فوری و ارتقاء غیرممکن است. به همین دلیل است که حفاظت از داده‌ها همیشه باید جزء ملاحظات کلیدی باشد و این استراتژی باید طراحی مدیریت ریسک را ارائه دهد.

استراتژی تحول دیجیتالی

7- همکاری پیشرفته

بسیاری از ایده‌های نوآورانه نتیجه ارتباط مناسب در داخل یک سازمان است، به همین دلیل رهبران باید فرهنگ همکاری را ایجاد کرده و ساختارهای سازمانی گسترده ای را ایجاد کنند. تیم‌های یکپارچه و چندکاره کار گروهی را تقویت کرده و تغییرات سریع را در کل سازمان به صورت انعطاف‌پذیر امکان‌پذیر می‌سازد.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما