اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت؛ 10 دلیل برتری اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت؛ 10 دلیل برتری اپلیکیشن‌ها

بدون شک ما در عصر موبایل زندگی می‌کنیم و امروزه تعداد کاربران موبایل از دسکتاپ پیشی گرفته است. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارها به اهمیت جذب مشتری از طریق این کانال ارتباطی پی برده‌اند. اما این کافی نیست و باید با بهینه‌سازی مستمر اپلیکیشن‌های موبایل و بهبود تجربه کاربری، از حداکثر پتانسیل این کانال بهره برد.

اگرچه بعضی از کسب‌وکارها همزمان از اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ بهره می‌برند، برخی دیگر ارائه یکی از این اپلیکیشن‌ها را ترجیح می‌دهند. خوب است بدانید که انتخاب بین اپلیکیشن‌های موبایل و وب‌سایت به هزینه، کاربردپذیری، ویژگی‌های مورد نیاز و مخاطب هدف بستگی خواهد داشت.

بر اساس مطالعات، کاربران اپلیکیشن‌های موبایل را به وب‌سایت‌های موبایل ترجیح می‌دهند. بنابراین توسعه اپلیکیشن موبایل می‌تواند شانس شما را برای دستیابی به مشتریان بالقوه افزایش دهد. علاوه بر این، دلایل دیگری نیز برای برتری اپلیکیشن‌ها نسبت به وب‌سایت‌های موبایل وجود دارد. در این مقاله 10 دلیل مهم را بررسی کرده‌ایم.

1) شخصی‌سازی بهتر

شخصی‌سازی با هدف متناسب‌سازی هر چه بیشتر ارتباطات با کاربران بر اساس علایق، محل سکونت، رفتار و پارامترهای دیگر انجام می‌شود. در اپلیکیشن‌های موبایل، ارائه تجربه کاربری شخصی‌سازی شده به مراتب آسان‌تر است. با استفاده از ابزار تست A/B اپلیکیشن موبایل، شما می‌توانید تجربه‌های مختلف را آزمایش کنید.

اپلیکیشن‌های موبایل به کاربران اجازه می‌دهد از همان ابتدا ترجیحات خود را مشخص کنند. اپ‌ها همچنین قابلیت ردیابی درگیری مشتری را ارائه می‌کند. با استفاده از این اطلاعات می‌توان پیشنهادات اختصاصی و به‌روزرسانی‌های شخصی‌سازی شده را در دسترس مشتری قرار داد. علاوه بر این، امکان تشخیص بی‌درنگ مکان فعلی و ارائه محتوای متناسب با محل به کاربر نیز وجود دارد.

اما شخصی‌سازی فقط با هدف بهبود تجربه کاربری انجام نمی‌شود و می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل اپلیکیشن‌ها نیز تاثیرات مثبتی داشته باشد. وقتی کاربران در معرض محتواهای شخصی‌سازی شده قرار می‌گیرند، شانس تبدیل شدن به مشتری بالاتر خواهد بود.

 

توسعه اپلیکیشن موبایل

2) ارسال آسان نوتیفیکیشن‌ها

برای بیش از دو دهه، ایمیل رایج‌ترین ابزار ارتباطی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شد. کسب‌وکارها به طور پیوسته از ایمیل برای دستیابی به کاربران استفاده (یا حتی سوءاستفاده) می‌کردند. به همین دلیل ایمیل تاثیر خود را از دست داد و نرخ باز شدن و کلیک ایمیل‌ها به شدت کاهش یافت.

با هوشمند شدن دستگاه‌های موبایل، مفهومی تحت عنوان نوتیفیکیشن یا اعلان به صحنه بازاریابی وارد شد. نوتیفیکیشن‌ها در دو نوع پوش (Push) و درون اپلیکیشن (In-App) هستند و هر دو نیز برای برقراری ارتباطی موثر با کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توانایی ارسال سریع و بدون مزاحمت نوتیفیکیشن‌ها در دستگاه کاربر آنقدر خوب است که بسیاری از کسب‌وکارها فقط به همین دلیل به دنبال یک اپلیکیشن اختصاصی هستند. نوتیفیکیشن‌های درون اپلیکیشنی فقط زمانی که کاربر وارد اپلیکیشن می‌شود قابل دریافت هستند. از طرف دیگر، نوتیفیکیشن‌های از نوع پوش، به صورت مستقیم و فارغ از نحوه استفاده کاربر از گوشی، در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

3) استفاده از ویژگی‌های دستگاه‌های موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل، مزیت استفاده از ویژگی‌های دستگاه‌های موبایل از جمله دوربین، لیست مخاطبین، جی‌پی‌اس، تماس‌ تلفنی، شتاب‌سنج، قطب‌نما و غیره را در دسترس قرار می‌دهد. به‌کارگیری این ویژگی‌ها در اپلیکیشن، تجربه کاربری تعاملی و سرگرم‌کننده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این، با استفاده از این ویژگی‌ها امکان استفاده آسان‌تر از امکانات اپلیکیشن‌ها وجود دارد. مثلا اگر برای تکمیل فرم ثبت‌نام نیاز به ارسال عکس باشد، کاربر به راحتی با استفاده از دوربین موبایل خود می‌تواند مراحل ثبت‌نام را تکمیل کند.

وب‌سایت‌های موبایل هم قابلیت به‌کارگیری بعضی از ویژگی‌های موبایل مانند دوربین، جی‌پی‌اس و غیره را دارند. البته در این زمینه هنوز هم محدودیت‌هایی از نظر تکنولوژی و حریم خصوصی وجود دارد.

4) توانایی استفاده آفلاین

این احتمالا اساسی‌ترین تفاوت بین وب‌سایت موبایل و اپلیکیشن است. درست مانند وب‌سایت‌های موبایل، اپلیکیشن‌ هم برای انجام دادن بعضی از کارها به اینترنت نیاز دارد، اما محتوا و بعضی از قابلیت‌های ساده در یک اپلیکیشن بدون نیاز به اینترنت در دسترس کاربر قرار دارند.

برای مثال، اپلیکیشنی که یک محاسبه‌گر مالیات دارد، بدون نیاز به اتصال اینترنت قادر است محاسبات لازم را در اختیار کاربر قرار دهد. اگرچه بعضی از وب‌سایت‌ها هم قابلیت کش شدن دارند و بعد از قطع اتصال اینترنت امکان استفاده را ارائه می‌دهند، اما به مراتب نسبت به اپلیکیشن‌ها محدودتر هستند.

5) آزادی در طراحی

علیرغم تمام پیشرفت‌هایی که در طراحی وب صورت گرفته است، اما وب‌سایت‌های Responsive هنوز هم برای دسترسی به ساده‌ترین قابلیت‌ها به مرورگرهای وب‌ محتاج هستند. مثلا برای ناوبری در وب‌سایت‌های Responsive، هنوز هم به دکمه‌های بازگشت، رفرش و نوار آدرس در مرورگر وب نیاز دارید.

اما در اپلیکیشن‌های موبایل چنین محدودیت‌هایی را شاهد نیستیم. یک اپلیکیشن می‌تواند با استفاده از حرکات اشاره‌ای مانند ضربه، نیشگون گرفتن، کشیدن و غیره امکان جابجایی بین صفحات مختلف را در دسترس کاربر قرار دهد. اپلیکیشن‌ها با استفاده از این حرکات اشاره‌ای تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند.

 

توسعه اپلیکیشن موبایل

6) تجربه برندینگ جدید

از آنجایی که اپلیکیشن از وب‌سایت شرکت جدا است، امکان ارائه تجربه جدیدی از برند به کاربران وجود دارد. شرکت می‌تواند با استایلی جدید در اپلیکیشن، برای برندینگ خود برنامه‌ریزی کند. علاوه بر این، شرکت‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های موبایل را به صورت کاملا اختصاصی با توجه استایل جدید طراحی کنند.

از طرف دیگر، یک اپلیکیشن موبایل امکان شخصی‌سازی رابط کاربری را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. البته شرکت‌ها می‌توانند از میکروسایت‌ها هم استفاده کنند. میکروسایت‌ها نیز می‌توانند از نظر استایل با سایت اصلی متفاوت باشند و برای تبلیغ یک زیر برند، یک رویداد یا سرویس جدید استفاده شوند.

7) صرف زمان بیشتر در اپلیکیشن‌ها

براساس تحقیقات انجام شده، کاربران موبایل 88 درصد از زمان خود را صرف اپلیکیشن‌های موبایل می‌کنند. این یعنی فقط 12 درصد از زمان کاربران به وب‌سایت‌های موبایل اختصاص می‌یابد. البته توجه داشته باشید که در این آمار، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی نیز در نظر گرفته شده اند.

8) جریانی جدید برای گفتگو

اگر به افزایش تبدیل‌ها علاقه دارید، اپلیکیشن‌های موبایل امکان هدایت هر چه بهتر کاربران در قیف تبدیل را میسر می‌کنند. اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند برای دستیابی به کاربران بالا و پایین قیف به‌ کار گرفته شوند.

برای مثال، اپلیکیشن‌های کاربردی می‌توانند کاربران قسمت بالایی قیف را در دسترس قرار دهند تا با تقویت بیشتر، آن‌ها را به سرنخ‌های قسمت پایینی قیف تبدیل کنید. از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های ای‌کامرس که در مرحله اول کاربران قسمت پایینی قیف در آن حضور پیدا می‌کنند، شانس بالاتری از تبدیل را ارائه می‌کنند.

 

توسعه اپلیکیشن موبایل

9) حضور برند

کاربران روزانه زمان قابل توجهی را به استفاده از اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی‌های هوشمند اختصاص می‌دهند. این موضوع می‌تواند یک فرصت عالی برای برندینگ شرکت‌های مختلف باشد.

حتی اگر کاربر هر روز از اپلیکیشن یک شرکت استفاده نکند، اما آیکون اپلیکیشن همیشه نام و لوگوی برند را در ذهن کاربر تداعی می‌کند. در واقع نصب بودن اپلیکیشن به خودی خود یک تبلیغات کوچک برای برند به شمار می‌رود.

10) عملکرد سریع‌تر نسبت به وب‌سایت

یک اپلیکیشن موبایل با طراحی خوب معمولا دستورات را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به وب‌سایت موبایل اجرا می‌کند. اپ‌ها اطلاعات خود را به صورت لوکال درون دستگاه‌های موبایل ذخیره‌ می‌کنند. این در حالی است که وب‌سایت‌ها عموما اطلاعات مورد نیاز را در وب سرورها ذخیره می‌کنند. به همین دلیل، عملکرد اپلیکیشن‌ها معمولا سریع‌تر است.

اپلیکیشن‌ها همچنین قابلیت ذخیره‌سازی ترجیحات را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، وب‌سایت‌های موبایل معمولا با جاوا اسکریپت کدنویسی شده‌اند، اما فریمورک استفاده شده برای اپلیکیشن‌های موبایل تقریبا 5 بار سریع‌تر از کدهای جاوا اسکریپت اجرا می‌شود!

کدام را باید انتخاب کرد؟

توسعه همزمان اپلیکیشن و وب‌سایت Responsive ممکن است پرهزینه باشد و در بسیاری از مواقع با توجه به بودجه و اهداف کسب‌وکارتان ناچار به انتخاب یکی از این دو کانال شوید. اگرچه هر دو کانال مزایا و معایب خودشان را دارند، اما اپلیکیشن‌های موبایل امکان دستیابی به نرخ تبدیل و ماندگاری بالاتر را میسر می‌کند.

اپلیکیشن‌های موبایل سطح بالاتری از شخصی‌سازی و کارایی را ارائه و ویژگی‌های انحصاری متعددی را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. برای اینکه از عملکرد یک اپلیکیشن و دستیابی به رشد پیش‌بینی شده در کسب‌وکار مطمئن شوید، تنها راه تست مداوم است.

با استفاده از تست A/B اپلیکیشن موبایل، می‌توانید به طور مستمر تجربه کاربری را بهبود دهید. در این تست‌ها می‌توانید ویژگی‌ها، جریان‌های اپلیکیشن و سایر تغییرات مربوط به رابط کاربری را امتحان کنید تا نرخ درگیری، تبدیل و ماندگاری کاربران را افزایش دهید.

بنابراین، پس از طراحی و توسعه یک اپلیکیشن مناسب، برای اینکه از حداکثر پتانسیل این کانال ارتباطی پرمخاطب بهره ببرید، باید از بهینه بودن عملکرد و ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن توسط آن اطمینان پیدا کنید.

مترجم: مصطفی طبری

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما