چرا کسب‌وکار شما به کامیونیتی مارکتینگ نیاز دارد؟

چرا کسب‌وکار شما به کامیونیتی مارکتینگ نیاز دارد؟

با پیدایش شبکه‌های اجتماعی و محبوب شدن جوامع (کامیونیتی‌های) آنلاین، ارتباط افراد و کسب‌وکارها با مشتریان بالقوه نزدیک‌تر از قبل شده است. در چند سال اخیر رویکرد ساخت کامیونیتی از اهمیت بیشتری برخوردار شده و به نوعی جایگزین رویکرد «یک پیام کلی برای همه» شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این پدیده جدید بپردازیم و ببینیم کامیونیتی مارکتینگ چیست، چرا اهمیت دارد و چرا باید این رویکرد را در کسب‌وکارتان پیاده‌سازی کنید.

کامیونیتی مارکتینگ چیست؟

کامیونیتی مارکتینگ فرایند طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌هایی است که به تعامل بیشتر مشتری، شرکت و سایر گروه‌ها در رابطه‌ای برد-برد کمک می‌کند. در دنیای امروز، کسب‌وکارها در تلاشند تا تعداد فالوئرهای خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهند و این در حالی است که فقط به نیمی از ماجرا توجه دارند.

به جای افزایش هر چه بیشتر فالوئر، باید تلاش کنید با افراد رابطه‌ای فراتر از تراکنش‌های مالی را بسازید. کامیونیتی مارکتینگ رویکردی موثر است که امکان ساخت یک کامیونیتی پیرامون برند شما را میسر می‌کند. در کامیونیتی مارکتینگ کسب‌وکار شما بدون ایجاد احساس فشار در مخاطب، تبلیغ می‌شود.

شرکت تکران ارائه دهنده خدمات برندینگ در سطحی حرفه‌ای است.

 

کامیونیتی مارکتینگ

چرا از Community Marketing استفاده کنیم؟

کامیونیتی مارکتینگ یک فعالیت بلندمدت است که می‌تواند کم هزینه باشد. وقتی بر روی ساخت یک کامیونیتی تمرکز می‌کنید، باید به فعالیت‌های زیر توجه کنید:

  • تولید بلاگ پست‌های مفید که به سوالات کاربران به شیوه‌ای غیر تبلیغاتی پاسخ می‌دهند.
  • شنیدن نظرات کاربران پیرامون یک موضوع در شبکه اجتماعی
  • تعامل با مخاطب در شبکه اجتماعی با پیوستن به گفتگوها یا ارائه راهکار به صورت رایگان.

به طور کلی، تمرکز شما باید در هدایت ارتباطات باشد. نباید از تبلیغات پولی یا تاکتیک‌هایی مانند FOMO برای فروش استفاده کنید. در عوض باید به دنبال روش‌هایی برای ارزش‌آفرینی باشید و به افراد دلیلی بدهید که بارها به برند شما مراجعه کنند.

بدین ترتیب شما یک رابطه احساسی و عمیق با مخاطب خود ایجاد می‌کنید. در این رابطه آن‌ها به برندتان اعتماد دارند و با روشی کم هزینه می‌توانید با افراد بیشتری تعامل داشته باشید. مهم ترین نتیجه کامیونیتی بیلدینگ و مارکتینگ این است که اعتبار شما همه چیز را در خصوص برندتان بیان می‌کند.

هیچ چیزی بهتر از این نیست که تعداد زیادی کاربر در شبکه‌های اجتماعی به شیوه‌ای مثبت در خصوص برند شما صحبت کنند. بدین ترتیب می‌توانید به طیف گسترده‌تری از مخاطبین دسترسی داشته باشید.

روش‌های ساخت کامیونیتی و بازاریابی با استفاده از آن

روش‌های مختلفی برای ساخت کامیونیتی آنلاین و بازاریابی با استفاده از آن وجود دارد. در این بخش به بهترین پلتفرم‌ها و تکنیک‌هایی که می‌توانند در شروعی سریع و قدرتمند شما را یاری کنند اشاره می‌کنیم.

ایجاد یک گروه فیسبوک

گروه فیسبوک ابزاری عالی برای تعامل با مخاطبین شما است. می‌توانید با ایجاد گروه‌های خصوصی، محتوایی را منتشر کنید که فقط در دسترس اعضاء قرار بگیرند. بدین ترتیب مخاطب شما به یک شبکه پشتیبانی متصل می‌شود که در آنجا به فایل‌ها و منابع ضروری دسترسی خواهد داشت.

گروه فیسبوک رایگان است و می‌تواند به عنوان یک هاب برای برند شما ایفای نقش کند. اما نکته مهم این است که فقط بر روی محصول یا کسب‌وکار تمرکز نداشته باشید. در عوض به دنبال مهم ترین مشکلات و دغدغه‌های مشتریان باشید. تمرکز گروه باید رفع مشکلات مشتریان باشد و حتی می‌توانید نام گروه را بر همین اساس انتخاب کنید.

 

کامیونیتی مارکتینگ

بهره‌گیری از ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ در ساخت یک کامیونیتی به شما کمک می‌کند. روشی کم هزینه و شخصی برای اینکه مشتریان شما به محتوای جذاب دسترسی پیدا کنند. برای تعامل بیشتر می‌توانید در انتهای محتوای ایمیل یک پرسش مطرح کنید و راه ارتباطی مناسبی را در دسترس کاربر قرار دهید تا به این پرسش پاسخ دهد.

ساخت یک سایت ویژه اعضا

یک سایت ویژه اعضا فقط در دسترس کاربرانی قرار دارد که ثبت‌نام کرده‌اند و از این طریق امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و مشاهده محتواهای ویژه را دارند. این روش از ساخت گروه در لینکدین، فیسبوک یا سایر فروم‌ها مثل ردیت بهتر است و می‌توانید طراحی گرافیکی و برندینگ خودتان را داشته باشید. بدین ترتیب کاربران شما متوجه می‌شوند که در یک فضای منحصربه‌فرد و ویژه حضور دارند.

همچنین با ارائه قابلیت پرسش و پاسخ و برقراری ارتباط با متخصصین پشتیبانی می توانید حس ارزشمندی و تعلق را برای کاربر به ارمغان آورید.

برگزاری رویدادها و جلسات

به لطف ابزارهای برگزاری کنفرانس آنلاین، به راحتی می‌توانید رویدادهای مختلفی را برگزار کنید. فیسبوک به شما اجازه ساخت اتاق یا Room را می‌دهد که در آنجا کاربران امکان گفتگوی متنی یا تصویری را دارند. کلاب‌هاوس یکی دیگر از ابزارهای کاربردی است که امکان گفتگوی صوتی پیرامون موضوعات مختلف را در دسترس قرار می‌دهد.

سعی کنید رویدادها را با یک تم مشخص و منسجم برگزار کنید. بدین ترتیب به کاربران کمک می‌کنید در یک هاب مرکزی با برند شما ارتباط برقرار کنند. با بهبود مستمر تجربه کاربران می‌توانید ارتباط کاربران با یکدیگر و برندتان را تقویت کنید.

ویدیوهای لایو

رسانه‌هایی مانند یوتیوب یا فیسبوک امکان انتشار ویدیو به صورت لایو یا زنده را میسر کرده‌اند. ویدیوهای لایو در ایجاد تعامل بسیار عالی هستند و امکان دسترسی مستقیم و راحت کاربر به برند را فراهم می‌کنند.

برای مثال می‌توانید از طریق ویدیوهای لایو جلسات پرسش و پاسخ را برگزار کنید. بدین ترتیب مخاطبین متوجه زنده بودن برند و تمایل صاحبان آن به رفع مشکلات کاربر می‌شوند. محتوای ویدیوی مناسبی را آماده کنید تا فعال بودن و تمایل به داشتن ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبین خود را نشان دهید.

 

کامیونیتی مارکتینگ

 

جمع‌بندی

کامیونیتی مارکتینگ روشی غیر مستقیم برای تبلیغ کسب‌وکار شما است. در وهله اول هدف شما این است که با مخاطب خود یک ارتباط غیر مالی ایجاد کنید. تعداد افرادی که به دنبال روابط مجازی هستند هر روز بیشتر می‌شود و کسب‌وکارها نباید از این ترند غافل شوند.

با استفاده از کامیونیتی مارکتینگ، روی افزایش تعامل با افراد و ساخت یک رابطه بلندمدت برد-برد تمرکز می‌کنید. در نتیجه، وقتی محصولات یا خدماتتان را به صورت فعال تبلیغ می‌کنید، مخاطب شما پذیرش بیشتری خواهد داشت.

مترجم: مصطفی طبری

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما