مهمترین فریمورکهای طراحی اپلیکیشن اندروید
فریمورکهای طراحی اپلیکیشن اندروید یک جعبه ابزار نرمافزاری هستند که به توسعهدهندگان این امکان را میدهند تا محصول نهایی را که نیازهای مالکان را برآورده میسازد، طراحی و ایجاد کنند. یک Framework، اسکلت یک اپلیکیشن را فراهم میکند تا با گرافیک، انیمیشن و سایر ویژگیها تکمیل شود. فریمورکهای اپلیکیشن برای سادهسازی فرایند توسعه اپلیکیشن طراحی شدهاند و مدیریت، اصلاح و رفع ایرادها را آسان میکنند. لازم است تا میان کیت توسعه نرمافزار یا SDK و فریمورکها تمایز قائل شد. SDK شامل ابزارهای توسعه نرمافزار از جمله فریمورکها است. فریمورکهای اپلیکیشن باید متناسب با پروژهای که انجام میدهید، انتخاب شوند.
ویژگیهای یک فریمورک توسعه اپلیکیشن اندروید
با بسیاری از فریمورکهای طراحی اپلیکیشن اندروید موجود، یافتن گزینههایی که متمایز هستند و نیازهای توسعهدهندگان و ذینفعان را برآورده میکنند، میتواند بسیار چالشبرانگیز باشد.
- قابلیت بین پلتفرمی: فریمورکهای چندپلتفرمی توسعهدهندگان را قادر میسازند که از یک پایگاه کد در تمام سیستمهای عامل استفاده کنند. بدین معنی که یک اپلیکیشن واحد، ظاهر، احساس و تجربه کاربری یکسانی را در دستگاههای مختلف ارائه دهد.
- محبوبیت در میان توسعهدهندگان: توسعهدهندگان اپلیکیشن میخواهند با فریمورکهایی برای توسعه اپلیکیشن اندروید کار کنند که فرایند خلاقانه را تسهیل میکند. آنها همچنین میخواهند بتوانند با کمترین پیچیدگی و زمان، کارآمدترین راهها را آزمایش کنند.
- رابط کاربری: با پیچیدهتر شدن اپلیکیشنها، امکان شخصیسازی عناصر Framework برای دستیابی به بهترین تجربه کاربری برای هر پروژه، برای توسعه اپلییکشنهای پیشرفته ضروری است.
برترین فریمورکهای طراحی اپلیکیشن اندروید
Flutter
Flutter سهم گوگل در فریمورکهای اپلیکیشنهای چند پلتفرمی است. اولین نسخه آن با نام Sky برای اجرا بر روی سیستم عامل اندروید طراحی شد. این Framework در سال 2017 منتشر شد و آن را به یکی از جدیدترین ابزارهای توسعه اپلیکیشن تبدیل کرد. طبق تحقیقات سال 2021، Flutter محبوبترین فریمورک اندروید است.
ویژگیهای فلاتر
- Flutter دارای داشبورد توسعه اپلیکیشن گستردهای است که شامل ویجتهای از پیش ساخته شده، API ها، ابزارهای CLI و طیف گستردهای از ابزارهای توسعه اپلیکیشن است.
- این فریمورک به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که ویجتهای جدیدی ایجاد کنند یا ویجتهای موجود را سفارشی کنند.
- با پشتیبانی غول فناوری گوگل، این ابزار بسیار قابل اعتماد است.
- اجرای سریع کد Flutter، امکان رفع سریع مشکل را فراهم میکند.
- مانند Xamarin و React Native، این فریمورک یک پلتفرم منبع باز رایگان است.
نقاط ضعف فلاتر
- همانند Xamarin، اپلیکیشنهای Flutter توسعهدهندگان را مجبور میکند تا تصاویر، انیمیشنها و تعداد کتابخانههای مورد استفاده را تجمیع کنند.
- این فریمورک اجازه استفاده از بسیاری از API های بومی را نمیدهد و توسعهدهندگان را مجبور میکند تا کد خود را داشته باشند.
React Native
فیسبوک React Native را در سال 2015 به عنوان یک فریمورک متن باز و میان پلتفرمی ایجاد کرد. میتوان از آن برای توسعه اپلیکیشنهای اندروید، iOS ،UWP وب استفاده کرد. توسعهدهندگان میتوانند اپلیکیشنهای تلفن همراه را با استفاده از React و جاوا، همراه با قابلیتهای توسعه اپلیکیشنهای اندرویدی بومی بسازند.
ویژگیهای React Native
- این ابزار اجزای بومی را پیادهسازی میکند و به اپلیکیشنها یک رابط کاربری با کیفیت ارائه میکند.
- این ابزار به توسعهدهدنگان امکان دسترسی به عملکردهای بومی مانند دوربین و سایر ویژگیها را میدهد.
- RN به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا از کدهای بومی مخصوص پلتفرم برای بهینهسازی اپلیکیشنهای فردی استفاده کنند.
- توسعهدهندگان میتوانند تغییرات فوری را فورا بر روی اپلیکیشن اعمال کنند.
- پشتیبانی فیسبوک قابلیت اطمینان را تضمین میکند.
نقاط ضعف React Native
- ناوبری داخلی این پلتفرم به اندازه ناوبری ابزار بومی اندروید یکپارچه نیست.
- این پلتفرم برای ساخت انیمیشنهای پیچیده یا انتقالهای پیچیده طراحی نشده است.
Xamarin
Xamarin در سال 2011 توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است و به عنوان یکی از قدیمیترین فریمورکهای توسعه اپلیکیشن مورد استفاده قرار گرفته است. این پلتفرم، کتابخانهها و ابزارهایی را در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد که به طور خاص برای ساخت اپلیکیشنها در اندروید، iOS و غیره تالیف شدهاند.
ویژگیهای Xamarin
- اپلیکیشنهای توسعهیافته یا این فریمورک، عملکرد مشابه بومی بالایی دارند.
- اکوسیستم گسترده این پلتفرم با سیشارپ، دات نت و مایکروسافت ویژوال استودیو Visual studio، آن را به یکی از کاملترین فریمورکهای اپلیکیشن موبایل تبدیل کرده است.
- کتابخانههای مخصوص پلتفرم Xamarin به توسعهدهندگان امکان دسترسی به API های اپل، فیسبوک، گوگل و سایر پلتفرمها را میدهند تا قابلیتهای اپلیکیشن را غنی کنند.
- تجربه کاربری پیشرفته، به لطف کتابخانه گسترده Xamarin که به توسعهدهندگان اجازه میدهد از کد در پلتفرمهای مختلف استفاده مجدد کنند.
- این پلتفرم مانند RN منبع باز است و آن را برای تیمهای توسعه کوچک رایگان میکند.
نقاط ضعف Xamarin
- بهروزرسانیهای این پلتفرم، اغلب قبل از منعکس شدن در ابزارهای فریمورک به تاخیر میافتند که گاهی باعث ایجاد مشکلاتی در اپلیکیشنهای فردی میشود.
- اپلیکیشنهای Xamarin اغلب حجم زیادی دارند و برای نسخههای جدید حجمی حدود 5 مگابایت و برای بازسازیها تا 20 مگابایت بر آنها اضافه میکنند.
- این پلتفرم برای ساخت اپلیکیشنهایی با انیمیشنهای پیچیده یا ویژگیهای پیچیده بازی مناسب نیست.
- برخی از قسمتهای کد رابط کاربری ممکن است نیاز به بازنویسی در جاوا یا کاتلین داشته باشد تا اپلیکیشن اندروید شما سفارشی شود.
Apache Cordova
AC یک فریمورک رایگان و منبع باز اندروید است که توسعه اپلیکیشن ترکیبی را در بسیاری از زبانها و فنآوریهای اساسی توسعه وب مانند جاوا، HTML5 و CSS3 امکانپذیر میکند.
ویژگیهای Apache Cordova
- یک فریمورک ثابت و امتحان شده است.
- از چندین پلتفرم از جمله یونیکس پشتیبانی میکند.
- کد HTML یا جاوا شما را در یک محفظه بومی اجرا میکند که به آن امکان دسترسی به عملکرد بومی دستگاه را میدهد.
- یک API یکپارچه جاوا به شما امکان میدهد تقریبا برای هر دستگاه تلفن همراه در بازار کد قابل استفاده مجدد ایجاد کنید.
- Cordova از پلاگینها برای اتصال کد جاوا به کد اصلی در بکاند استفاده میکند.
نقاط ضعف Apache Cordova
- از آنجایی که باید اپلیکیشن خود را در WebView اجرا کنید، این پلتفرم نمیتواند به سطح عملکردی بومی دست پیدا کند.
- برخی از افزونههای شخص ثالث، نواقص بسیاری دارد.
- پیکربندی میتواند پیچیده باشد، زیرا به خط فرمان خاصی نیاز دارد.
Ionic
یونیک یک فریمورک توسعه اپلیکیشن رایگان، منبع باز و دارای گواهی MIT است که از ترکیبی از جاوا، CSS3 و HTML5 برای توسعه اپلیکیشنهای چند پلتفرمی استفاده میکند.
ویژگیهای Ionic
- توسعهدهندگان وب ماهر میتوانند به راحتی بر ساخت یک اپلیکیشن نمادین مسلط شوند.
- برای شروع، تنها به جاوا اسکریپت، HTML ،CSS و Angular نیاز است.
- فریمورک یونیک، به راحتی با کتابخانههای دیگر مانند AngularJS ادغام میشود.
- از پلاگینهای Cordova برای دسترسی به اجرای بومی سیستمهای تلفن همراه و کنترل کامل بر فرایند ساخت اپلیکیشن استفاده میکند.
- جامعهای قدرتمند متشکل از بیش از 5 میلیون توسعهدهنده آماده ارائه مشاوره و ترفندهای خود هستند.
نقاط ضعف Ionic
- اشکالزدایی میتواند یک امر مشکل باشد، زیرا پیامهای نامشخص شناسایی منبع خطاها را دشوار میکند.
- افزونههای بومی برای دسترسی به بسیاری از توابع بومی ضروری هستند، اما کاملا پایدار نیستند و میتوانند با یکدیگر تضاد داشته باشند.
- ساختارها به دلایلی که به سختی قابل تشخیص هستند، مستعد خرابی هستند.