هر آنچه باید راجع به توسعه اپلیکیشن‌های مکان‌محور بدانید

هر آنچه باید راجع به توسعه اپلیکیشن‌های مکان‌محور بدانید

صنعت توسعه اپلیکیشن موبایل در جهان برای پاسخگویی به نیازهای جدید کاربران، به سرعت در حال پیشرفت است. در چنین شرایطی کسب‌وکارها برای زنده ماندن و پیشرفت در این دنیای دیجیتال، باید با ترندهای جدید همسو شوند. در این مقاله قرار است شما را با نحوه توسعه اپلیکیشن‌های مکان‌محور آشنا کنیم.

اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ، اوبر، پوکمون گو و سایر نمونه‌ها یک نکته مشترک دارند. تمام این اپ‌ها تغییرات انقلابی را در بخش‌های شبکه‌ اجتماعی، حمل‌ونقل و بازی ایجاد کردند. اما این تکنولوژی سرویس‌های مبتنی بر موقعیت مکانی یا LBS بود که باعث موفقیت این اپلیکیشن‌ها شد.

شاید تعجب کنید که 90 درصد از اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر در گوشی هوشمندتان نصب شده است از تکنولوژی موقعیت مکانی بهره می‌برند! این تکنولوژی به اپلیکیشن‌های موبایل اجازه می‌دهد پیشنهادات شخصی‌سازی شده را در دسترس کاربران قرار دهند. در نتیجه این اپ‌ها با ارزش‌آفرینی سریع و بهینه، فروش بسیار بالایی را برای کسب‌وکارهای مختلف به ارمغان می‌آورند.

امروزه اپلیکیشن‌های مکان‌محور کاربردهای متعددی پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد این تکنولوژی یکی از ترندهای پیشتاز در سال‌های آتی باشد. اگر هنوز از این تکنولوژی بهره نبرده‌اید، بهتر است عجله کنید! در این مقاله می‌توانید تمام نکات اساسی برای توسعه اپلیکیشن مکان‌محور را مشاهده کنید.

اپلیکیشن مکان‌محور چطور کار می‌کند؟

این اپلیکیشن‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند با استفاده از تکنولوژی‌های مکان‌یابی و اطلاعات دریافتی از دکل‌های مخابراتی، ارتباط وای‌فای یا سلولار و سیگنال‌های GPS، بسته به موقعیت مکانی کاربر خدمات متناسبی را ارائه دهند.

مزایای اپلیکیشن‌های مکان‌محور برای کسب‌وکار

با استفاده از تکنولوژی تعیین موقعیت مکانی در اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانید به بینش‌های بیشتری در خصوص کاربران، ترندها و سایر موارد دسترسی پیدا کنید. این بینش‌های جدید باعث بهبود عملکرد کلی کسب‌وکار می‌شود. همچنین کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به تقاضا و نیازهای کاربران، پیشنهادات بهتری را ارائه دهند.

  • سرویس‌های دقیق و سریع: سازمان‌ها می‌توانند بر اساس اطلاعات مکانی راهکارهایی که دقیقا مورد نیاز کاربران است را ارائه دهند. این تکنولوژی به وفاداری مشتریان کمک می‌کند. برای مثال، برندی مانند اوبر از مزایای متعدد تکنولوژی GPS بهره می‌برد و با استفاده از آن موقعیت مکانی دقیق مسافری که درخواست تاکسی دارد را شناسایی می‌کند.
  • تجربه شخصی‌سازی شده: احتمالا شما هم موافق تجربه‌های شخصی‌سازی شده هستید. در واقع 80 درصد از مصرف‌کنندگان برندی را برای خرید انتخاب می‌کنند که چنین تجربه‌ای را ارائه دهد. اپلیکیشن‌های مبتنی بر موقعیت مکانی با هدف‌گیری کاربران امکان ارائه تخفیف‌ها و پروموشن‌های جذاب برای افزایش محبوبیت برند را میسر می‌کنند.
  • اطلاعات و آپدیت‌های بی‌درنگ: با ارسال بی‌درنگ هشدارهای مربوط به رویدادهای مختلف به مشتریانی که در مجاورت یک منطقه مشخص حضور دارند، به کاربران و کسب‌وکارها کمک می‌کنند در سریع‌ترین زمان از اطلاعات جدید با خبر شوند.
  • پیشنهادات و جستجوی آسان: با در دسترس قرار داشتن اطلاعات مکانی، کسب‌وکارها می‌توانند اقدامات کاربر را تحلیل کنند و نکات خرید جذاب به همراه تخفیفات و پروموشن‌های مفید را به مشتری ارائه دهند.

 

 اپلیکیشن‌های مکان‌محور

 

تکنولوژی‌های مورد استفاده برای ساخت اپلیکیشن‌های مکان‌محور

به طور کلی دو نوع سرویس مکان‌محور شامل فضای داخلی و فضای خارجی وجود دارد. این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تکنولوژی‌های مکان‌یابی داخلی

1) ژئوفنسینگ: ژئوفنسینگ نخستین تکنولوژی داخلی ساخته شده بر پایه داده‌های GPS، سلولار و وای‌فای بود. این تکنولوژی یک مرز جغرافیایی مجازی را ایجاد می‌کند. زمانی که یک گوشی هوشمند به نقطه مکانی خاصی وارد یا از آن خارج می‌شود، نرم‌افزار می‌تواند یک سری فرمان‌های از قبل برنامه‌ریزی شده را اجرا کند.

ژئوفنسینگ اغلب در حوزه تبلیغات و بازاریابی و برای ارائه متناسب‌ترین تبلیغات و پیشنهادات به مشتریان بالقوه به کار گرفته می‌شود. این تکنولوژی از سه محرک استفاده می‌کند:

  • استاتیک: وقتی یک کاربر موبایل از منطقه خاصی بازدید می‌کند.
  • داینامیک: موقعیت مکانی کاربر ردیابی و نوتیفیکیشن‌های لحظه‌ای بر اساس جریان اطلاعات متغیر به گوشی کاربر ارسال می‌شود.
  • همتا به همتا: به کاربران موبایل یادآوری می‌کند که کاربران دیگری نیز در حال بازدید از یک منطقه مشخص هستند.

2) Eddystone و iBeacon :iBeacon یک پروتکل نرم‌افزاری توسعه یافته توسط اپل و Eddystone یک پیشنهاد دهنده سرویس توسعه یافته توسط گوگل است. هر دو تکنولوژی برای تعیین موقعیت مکانی داخلی از سیگنال‌های BLE (سینال‌های بلوتوث با انرژی پایین) بهره می‌برند.

BLE سیگنال‌های شناسایی‌کننده را ارسال می‌کند. با دریافت این سیگنال‌ها در گوشی هوشمند ویژه‌ای که برای iBeacon و Eddystone طراحی شده است، فرمان‌های مناسب اجرا می‌شود. برای مثال، اگر یک اپلیکیشن خاص در گوشی هوشمندتان نصب باشد و از یک منظره یا مکان دیدنی بازدید کنیم، گوشی به طور پیوسته جزئیاتی را در خصوص این مکان دیدنی ارائه می‌دهد.

تکنولوژی‌های مکان‌یابی خارجی

  • سیستم مکان‌یابی جهانی (GPS): تمام گوشی‌های هوشمند از یک ماژول جی‌پی‌اس داخلی بهره می‌برند. این ماژول با دریافت سیگنال‌های لازم از چندین ماهواره، موقعیت مکانی یک کاربر را با دقت حدودا 4 متری تخمین می‌زند.
  • وای‌فای: این تکنولوژی عملکردی مشابه با GPS دارد. وای‌فای یک تکنولوژی مقرون‌به‌صرفه است که نسبت به جی‌پی‌اس توانایی پوشش محدوده کوچکتری را دارد. اما وای‌فای با نشانگر قدرت سیگنال دریافتی (RSSI) و سرویس Google Maps سازگاری بالایی دارد. در روش RSSI با استفاده از نقاط اتصال وای‌فای، موقعیت مکانی یک کاربر تخمین زده می‌شود.
  • آی‌دی مخابراتی: با استفاده از ایستگاه‌های GSM می‌توان موقعیت جغرافیایی یک کاربر را شناسایی کرد. گوشی‌های موبایل قابلیت تشخیص دکل مخابراتی که به آن متصل شده‌اند را دارند. با پیدا کردن مختصات دکل مخابراتی می‌توان موقعیت مکانی کاربر بر روی نقشه را هم مشخص کرد.

استفاده از اپلیکیشن‌های مکان‌محور در صنایع مختلف

1) خدمات گردشگری

توانمندی‌های ژئوفنسینگ در اپلیکیشن Airbnb و Marriott در صنعت مسافرت و رزرو بلیط انقلاب به پا کرد. این تکنولوژی در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • رستوران‌ها و نزدیک‌ترین مکان‌های محبوب به موقعیت فعلی کاربر را نشان دهید.
  • امکان ارسال پیام و مشاوره بی‌درنگ به توریست‌ها را داشته باشید.

2) خرده‌فروشی

برندهای خرده‌فروشی بزرگ مانند تارگت، والمارت و ایکیا، از اپلیکیشن‌های مکان‌محور برای بهبود تجربه خرید حضوری استفاده می‌کنند. این اپ‌ها در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • مشتریان خیلی سریع و راحت آیتم‌های موجود در فروشگاه را پیدا کنند
  • بررسی موجودی آیتم در انبار هنگام ارائه پیشنهادات و پروموشن‌ها
  • درخواست تحویل در محل مشتری

3) خودرو

اپلیکیشن ردیابی موقعیت مکانی امکان کنترل از راه دور ناوگان شما و سازماندهی توزیع کار را میسر می‌کند. سیستم ردیابی GPS اطلاعات لحظه‌ای در خصوص فعالیت‌ها و گزارش‌دهی نیروها را در اختیارتان قرار می‌دهد. این اپلیکیشن در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • ردیابی موقعیت مکانی خودرو با استفاده از موبایل
  • اطلاع‌رسانی به مسافرین در خصوص تاخیرها و زمان رسیدن
  • بهبود سرعت و حذف تاخیرها

4) شبکه اجتماعی

توانمندی‌های ژئوتگینگ (نشان‌گذاری جغرافیایی) امکان شناسایی راحت‌تر کاربران یک منطقه جغرافیایی را میسر می‌کند. اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام یا فیسبوک با استفاده از موقعیت مکانی، تبلیغات مناسب را به مشتریان هدف نمایش می‌دهند. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های دوست‌یابی مانند تیندر با استفاده از این تکنولوژی کاربران نزدیک را نمایش می‌دهند. این تکنولوژی در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • نمایش افراد بر اساس موقعیت مکانی و دسته‌بندی‌های مشخص
  • ارتباط آسان با افرادی از یک موقعیت جغرافیایی مشخص

5) اپلیکیشن‌های ردیابی سلامت و تناسب اندام

توجه افراد به حفظ سلامتی هر روز بیشتر می‌شود. این اپ‌های مکان‌محور امکان ردیابی تمام فعالیت‌های ورزشی در فضای خارج از خانه مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و غیره را میسر می‌کنند. این اپ‌ها در زمینه‌های زیر کمک می‌کنند:

  • امکان برنامه‌ریزی تمرینات روزانه و تحلیل روتین تناسب اندام روزمره
  • پیدا کردن نزدیک‌ترین مراکز تناسب اندام و مربیان خصوصی
  • تعامل با سایر علاقه‌مندان به تناسب اندام در مناطق مختلف

 

 اپلیکیشن‌های مکان‌محور

 

ویژگی‌های ضروری در اپلیکیشن‌های مکان‌محور

استفاده از نقشه به عنوان رابط کاربری: یکی از ترندهای رو به رشد استفاده از نقشه برای نمایش بی‌درنگ موقعیت مکانی کاربر است.

پوش نوتیفیکیشن‌ها: کاربران اپ می‌توانند در خصوص یک پیشنهاد ویژه، رویدادهای آینده در محدوده سکونت آن‌ها و سایر جزئیات نوتیفیکیشن دریافت کنند. امکان ارسال هشدارهای بی‌درنگ در خصوص شرایط بحرانی مانند طوفان، زلزله، سیل و غیره وجود دارد.

فیلتر اطلاعات: اطلاعات مبتنی بر موقعیت مکانی می‌تواند بسیار گسترده باشد. این محتوا باید توسط کاربر و با توجه به علایق وی قابل فیلتر شدن باشد.

پیشنهادات شخصی‌سازی شده: وقتی اپلیکیشن با استفاده از الگوریتم‌های ML شناخت بهتری از کاربر پیدا کرد، این ویژگی می‌تواند اطلاعات مربوط به رویدادها و اخبار محلی و سایر موارد را بر اساس پروفایل کاربر، علایق شخصی و افرادی که فالو می‌کنند را دسته‌بندی کند.

برنامه‌های پاداش‌دهی: این ویژگی با جذب افرادی با ذهنیت مشابه، به افزایش وفاداری پایگاه مشتریان کمک می‌کند. این برنامه‌ها می‌توانند کاربران اپ را به مراجعه حضوری به یک کسب‌وکار محلی و خرید محصولات مشخص و دریافت امتیازات و تخفیفات ویژه ترغیب کنند.

چطور یک اپلیکیشن مکان‌محور بسازیم؟

گام اول: تحلیل بازار

  • نوع اپلیکیشنی که قرار است توسعه بدهید را مشخص کنید.
  • تحقیقات بازار و شرایط رقابت را انجام دهید.
  • بر روی مخاطب هدف، مشکلات آن‌ها و نحوه کمک کردن اپ به آن‌ها تمرکز کنید.
  • مزایای منحصربه‌فرد که برای مشتریان جذاب باشد و شما را از رقبا متمایز کند.

گام دوم: انتخاب یک توسعه‌دهنده معتبر

یک شرکت توسعه‌دهنده اپ معتبر و با تجربه پیدا کنید که به شما در انتخاب API، فناوری مناسب و سایر ابزارهای لازم برای موفقیت کمک کند. شرکت تکران با ارائه خدمات طراحی اپلیکیشن می‌تواند به شما کمک کند.

گام سوم: ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

حالا وقت آن رسیده است تا المان‌های اصلی که قرار است در اپلیکیشن شما وجود داشته باشد را انتخاب کنید. با همکاری تیم توسعه‌دهنده و براساس تحقیقاتی که انجام داده‌اید، لیستی از ویژگی‌ها را براساس اولویت آن‌ها درست کنید.

گام چهارم: اطمینان از امنیت اطلاعات

امنیت اپلیکیشن شما چیزی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید! قوانین حفاظت از اطلاعات در سراسر جهان سختگیرانه‌تر شده‌اند. در چنین شرایطی، دسترسی به موقعیت مکانی و اطلاعات کاربر باید با امنیت کامل انجام شود. مطمئن شوید اپلیکیشنتان با مقررات محلی تمام مناطقی که قصد ارائه اپ را دارید سازگاری داشته باشد.

گام پنجم: طراحی و توسعه

وقتی تمام مراحل قبلی را پشت سر گذاشتید، تیم توسعه‌دهنده به شما کمک می‌کند تا بهترین شیوه برای پیاده‌سازی درخواست‌ها و ایده‌هایتان را پیدا کنید.

گام ششم: تست و انتشار اپلیکیشن

پس از توسعه ویژگی‌های اصلی اپ، تیم توسعه با استفاده از روش‌های تست مختلف، نواقص و باگ‌های موجود را شناسایی می‌کند.

 

 اپلیکیشن‌های مکان‌محور

 

هزینه توسعه اپلیکیشن مکان‌محور چقدر است؟

هزینه کلی اپلیکیشن‌های مکان‌محور به عوامل متعددی بستگی دارد. در این بخش به چند پارامتر مهم که بر روی هزینه توسعه تاثیرگذارند اشاره شده است.

  • نوع پروژه
  • ماژول‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها
  • میزان انطباق با مقررات
  • پیچیدگی طراحی و مقیاس‌پذیری اپ
  • زمان لازم برای توسعه اپ
  • نتایج مورد انتظار (از نظر درآمد یا پایگاه مشتری)
  • ادغام‌سازی‌های API
  • پلتفرم توسعه (آی‌اواس، اندروید یا هر دو)

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما