توسعه‌ی کراس پلتفرم چیست؟

توسعه‌ی کراس پلتفرم چیست؟

امروزه دیگر توسعه دادن اپلیکیشن فقط برای یک پلتفرم کافی نیست. اکثر کسب‌وکارها نیاز دارند تا اپلیکیشن خود را برای دستگاه‌های مختلفی منتشر کنند. با این حال، توسعه‌ی اپلیکیشن‌ برای پلتفرم‌های مختلف، به خصوص برای شرکتی با منابع محدود، یک اقدام چالش‌برانگیز به حساب می‌آید. خوشبختانه فریم‌ورک‌های توسعه اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

توسعه‌ی کراس پلتفرم چیست؟

توسعه‌ی کراس پلتفرم (Cross-platform development) به معنی توسعه‌ی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی است که بر روی چندین پلتفرم مختلف، مانند سیستم‌عامل‌های مختلف تلفن همراه و دسکتاپ، قابل اجرا باشند. به عبارت دیگر، توسعه‌ی کراس پلتفرم به توسعه‌ی یک برنامه برای چندین پلتفرم با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی و یک ست‌از کتابخانه‌های مشترک می‌پردازد.

در توسعه‌ی کراس پلتفرم، برنامه‌نویسان از فریمورک‌ها و ابزارهایی استفاده می‌کنند که امکان توسعه‌ی برنامه‌های قابل اجرا بر روی چندین پلتفرم را فراهم می‌کنند. این فریمورک‌ها به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند که با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی (مانند جاوااسکریپت)، برنامه‌ای را برای چندین پلتفرم (مانند iOS و Android) توسعه دهند.

برخی از فریمورک‌های معروف توسعه‌ی کراس پلتفرم عبارتند از:

  • React Native: یک فریمورک مبتنی بر جاوااسکریپت است که برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS و Android قابل استفاده است.
  • Flutter: یک فریمورک مبتنی بر دارت است که توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS و Android را فراهم می‌کند.
  • Xamarin: یک فریمورک مبتنی بر C# است که برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS و Android قابل استفاده است.

توسعه‌ی کراس پلتفرم به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا با کاهش هزینه‌ها و زمان و همچنین افزایش قابلیت انتقال پروژه بین پلتفرم‌ها، بتوانند برنامه‌هایی را توسعه دهند که بر روی چندین پلتفرم قابل اجرا باشند.

 

کراس پلتفرم

 

دو نوع اپلیکیشن کراس پلتفرم وجود دارد:

اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم Native

اپ‌های کراس پلتفرم Native با استفاده از ای‌پی‌آی‌هایی که توسط کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) نیتیو ارائه شده‌اند، تولید می‌شوند. به طور کلی، شرکتی ثالث یک محیط توسعه‌ یکپارچه (IDE) را در دسترس توسعه‌دهنده قرار می‌دهد که فرآیند تولید یک اپ باندل نیتیو برای اندروید و آی‌او‌اس را از طریق یک پایگاه کد واحد و کراس پلتفرم کنترل می‌کند.

در حال حاضر NativeScript ،Xamarin و React Native رایج‌ترین زبان‌های توسعه‌ی اپ به صورت کراس پلتفرم نیتیو به حساب می‌آیند.

محصول نهایی در این شیوه یک اپلیکیشن است که با استفاده از ای‌پی‌آی‌های نیتیو می‌تواند به عملکردی نزدیک به یک اپ نیتیو دست پیدا کند. در واقع این طور به نظر می‌رسد که اپ به صورت اختصاصی برای آی‌اواس یا اندروید توسعه یافته است. به همین دلیل فریم‌ورک‌های توسعه‌ی نیتیو کراس پلتفرم راهکاری عالی، مقیاس‌پذیر و با عملکرد بالا را در دسترس قرار می‌دهند.

اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم هیبرید (HTML5)

اپلیکیشن‌های هیبریدی این امکان را فراهم کردند تا بتوان اپلیکیشن‌های HTML5 که به اپ‌های تحت وب شناخته می‌شوند را درون یک کانتینر نیتیو جای‌گذاری کرد. این اپ کانتینر نیتیو، امکان دسترسی و بهره‌گیری از ویژگی‌های نیتیو یک پلتفرم و سخت‌افزار دستگاه را به اپ‌های تحت وب می‌دهد.

اپ‌های کراس‌ پلتفرم هیبریدی همواره در تلاشند به ظاهر و عملکردی مانند اپ‌های نیتیو دست پیدا کنند. به همین دلیل، وقتی المان‌های گرافیکی یا ویژگی‌های اپ از یک حدی بیشتر شود، ممکن است کاربر مشکلات عملکردی را تجربه کند.

اگرچه فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم نیتیو بسیار امیدبخش هستند و در بعضی شرایط عملکرد موفقی دارند، اما ممکن است توانایی میزبانی از تعداد زیادی کاربر را نداشته باشند و علاوه بر این، پیچیدگی‌های زیادی را به توسعه‌دهنده تحمیل کنند. به همین دلیل، اپ‌های کراس پلتفرم از نوع هیبریدی حداقل فعلا انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسند.

 

کراس پلتفرم

 

مزایای کراس پلتفرمی شدن

توسعه اپ به صورت کراس پلتفرم زمان و هزینه‌های مورد نیاز را کاهش می‌دهد. در ادامه به 6 مزیت استفاده از روش توسعه کراس پلتفرمی اشاره می‌کنیم.

1) دسترسی بیشتر

دستگاه‌های موبایل مختلف با اینترفیس‌های مختلف، بازاری وسیع را تشکیل داده‌اند که روز به روز نیز در حال گسترش است. به همین دلیل، اگر اپلیکیشن خود را در پلتفرم‌های بیشتری منتشر کنید، کاربران بیشتری امکان دسترسی به آن را خواهند داشت.

با بهره‌گیری از رویکرد کراس پلتفرم، می‌توانید اپ را یکبار توسعه دهید و همزمان برای چند پلتفرم از جمله وب منتشر کنید. علاوه بر این، وقتی همزمان در دو بازار اندروید و آی‌او‌اس حضور پیدا می‌کنید، در معرض دید تعداد بسیار زیادی از کاربران قرار خواهید گرفت. بنابراین، توسعه اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم، برای بسیاری از کسب‌وکارها یک استراتژی ارزشمند محسوب می‌شود.

2) مقرون به صرفه

برای توسعه و نگهداری اپلیکیشن‌های کراس پلتفرمی، اغلب به هزینه کمتری نیاز است. این موضوع دلایل متعددی دارد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد اپلیکیشن خود را بدون سرمایه‌گذاری‌های مجزا، در چند پلتفرم منتشر کنند. علاوه بر این، اگر معماری اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم به خوبی طراحی شده باشد، تقریبا نیمی از کدهای آن در پلتفرم‌های دیگر نیز قابل استفاده خواهد بود.

3) استفاده مجدد از کدها

تقریبا 50 تا 80 درصد از کدها قابلیت استفاده مجدد در پلتفرم‌های مختلف را دارند، که به توسعه سریع‌تر و البته کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. به جای اینکه برای هر اکشن یا سکانسی مجددا کدنویسی شود، توسعه دهنده شما می‌تواند یکبار کد را بنویسد و سپس از آن‌ها در پلتفرم‌های دیگر نیز استفاده کند.

4) توسعه سریع‌تر

توسعه اپلیکیشن‌های موبایل با کیفیت، به هیچ عنوان یک مسیر کوتاه و ساده نیست. مزیت اصلی استفاده از رویکرد کراس پلتفرم این است که شرکت‌ها می‌توانند اپلیکیشن خود را همزمان در چند پلتفرم ارائه کنند.

توسعه‌دهندگان باهوش با استفاده از فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم، زمان لازم برای توسعه اپلیکیشن را تقریبا نصف می‌کنند. نتیجه این امر توسعه سریع‌تر اپلیکیشنی است که اگر قرار بود به صورت نیتیو برای هر پلتفرم منتشر شود، به مراتب بیشتر طول می‌کشید.

 

کراس پلتفرم

 

5) استقرار و نگهداری آسان‌تر

وقتی اپلیکیشنی را برای انتشار در چند پلتفرم توسعه می‌دهید، نگهداری و ایجاد تغییرات در آن ساده‌تر خواهد بود. به‌روزرسانی‌ها خیلی سریع‌ در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف در دسترس قرار می‌گیرند و در هزینه و زمان مورد نیاز صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این، اگر باگی در پایگاه کد مشترک وجود داشته باشد، با یک بار اصلاح، باگ در تمامی پلتفرم‌ها اصلاح خواهد شد.

به دلایل متعدد، توسعه به روش کراس پلتفرم مزایای محسوسی را در دوره نگهداری اپلیکیشن ارائه می‌دهد. فقط کافیست یونیت تست‌ها را فقط یک بار برای کد مشترک بنویسید. بدین ترتیب در زمان و منابع مورد نیاز برای تست صرفه‌جویی می‌شود.

6) طراحی یکنواخت

به طور کلی، کاربر قادر است المان‌های رابط کاربری مشترک در پلتفرم‌های مختلف را تشخیص دهد. به همین دلیل، طراحی یک تجربه کاربری روان و لذت‌بخش برای هر اپلیکیشنی ضروری است. وقتی برای هر پلتفرم رابط کاربری اپلیکیشن‌ها را به صورت مجزا طراحی می‌کنید، ممکن است ایجاد هماهنگی و ظاهر مشترک بین آن‌ها کار دشواری باشد.

وقتی صحبت از طراحی خوب تجربه کاربری می‌شود، ثبات یکی از مهم ترین خصوصیاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. با توسعه اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم، طراحی کلی و احساسی که اپلیکیشن در پلتفرم‌های مختلف به کاربر ارائه می‌دهد، هماهنگ و با ثبات است. علاوه بر این، ابزارهای توسعه کراس پلتفرم به توسعه‌دهندگان و طراحان اجازه می‌دهند تا یک تجربه کاربری یکنواخت را طراحی کنند.

قدم بعدی چیست؟

اپلیکیشن‌هایی که به صورت کراس پلتفرم توسعه یافته‌اند، مزایای مختلفی را برای کسب‌وکارها به همراه دارند. به همین دلیل، این رویکرد هنگام توسعه یک نرم‌افزار تجاری و سازمانی به صورت مکرر استفاده می‌شود. اگرچه توسعه اپ به صورت نیتیو، سازگاری 100 درصدی با پلتفرم را ارائه می‌دهد، اما اپ‌های کراس پلتفرم نیز عملکردی مشابه دارند و با توجه به زمان و هزینه کمتر، انتخاب جذاب‌تری به حساب می‌آیند.

اگر قرار است اپلیکیشن شما بعدا به یک کسب‌وکار تبدیل شود، احتمالا باید از رویکرد نیتیو استفاده کنید. اما برای شرکت‌هایی که از اپ‌ها به عنوان یک مکمل در کنار برند اصلیشان بهره می‌برند، رویکرد کراس پلتفرم گزینه بهتری است.

در نهایت، فریم‌ورکی که برای توسعه کراس پلتفرم انتخاب می‌کنید، کاملا به نیازها و اهدافتان بستگی دارد. در این بخش به چند نکته برای انتخاب فریم‌ورک بهتر اشاره می‌کنیم:

  • ممکن است فریم‌ورک از تمامی ویژگی‌های یک سیستم عامل پشتیبانی نکند. برای اضافه کردن یک ویژگی جدید، باید فریم‌ورک را به‌روزرسانی کنید تا از ویژگی‌های اضافه شده پشتیبانی کند.
  • طراحی یک اپلیکیشن برای آیفون و اندروید متفاوت است؛ معیار راحتی در رابط کاربری و تجربه کاربری در این دو پلتفرم با یکدیگر تفاوت دارد. نقاط لمس و منوها نیز در دو پلتفرم اندروید و آی‌اواس متفاوت هستند.

یک اپلیکیشن کراس پلتفرم خوب، ظاهری مشابه یک اپ نیتیو دارد. اما یک اپ کراس پلتفرم در تمام دستگاه‌ها یا پلتفرم‌ها از ظاهر یکسانی برخوردار است، که طبیعتا تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهد.

دلایل مختلفی وجود دارد که برای پروژه توسعه اپلیکیشن بعدی خود، از رویکرد کراس پلتفرم استفاده کنید. کلید اصلی برای موفقیت اپلیکیشن تجاریتان، درک فریم‌ورک‌های مختلف و شناسایی شرکت‌های توسعه دهنده‌ معتبر است.

اگر می‌خواهید اپلیکیشن خود را برای پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید، باید حتما به شرکتی مراجعه کنید که در زمینه توسعه اپ‌های کراس پلتفرم توانمندی و تجربه بالایی داشته باشد. شرکت تکران ارائه دهنده خدمات طراحی اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم و نیتیو است.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما