چه تفاوتی میان Dynamics NAV و Dynamics 365 Business Central وجود دارد؟

چه تفاوتی میان Dynamics NAV و Dynamics 365 Business Central وجود دارد؟

در سال 2018، مایکروسافت تصمیم گرفت Dynamics NAV را که یک نرم‌افزار ERP بود، از چرخه تولید و توسعه خود خارج کند. Dynamics NAV فقط قابل نصب و راه‌اندازی بر روی کامپیوترهای سازمانی یا شخصی بود و امکان استفاده در فضای ابری یا دسترسی از طریق سرور برای آن وجود نداشت. در نتیجه، مایکروسافت تصمیم گرفت Dynamics 365 Business Central را به عنوان جایگزین Dynamics NAV معرفی کند.

Dynamics NAV در سال 2002 با هدف ایجاد یک سیستم مالی و عملیاتی برای مشاغل کوچک و متوسط ​​گسترش یافت. این راهکار نرم‌افزاری، با اتکا بر اتوماسیون و ظاهری کاربرپسند، به بهبود فرایندهای فروش و پشتیبانی کمک می‌کرد.

اما پس از توقف Dynamics NAV، Dynamics 365 Business Central به بازار معرفی شد. این نرم‌افزار، با ویژگی‌های مشابه و رابط کاربری بهتر، به صورت سرویس (SaaS) عمل می‌کند و با امنیت بالای Microsoft 365، از هر جایی قابل دسترسی است. Dynamics 365 Business Central بخشی از مجموعه Dynamics 365 است که برای یکپارچه شدن با سایر محصولات مانند نرم افزار CRM در جهت افزایش میزان خودکار شدن کارها و رضایت بیشتر از تجربه کاربری، توسعه یافته است.

با توجه به امکانات فراوان Dynamics 365 Business Central، شرکت‌های بسیاری این نرم‌افزار را برای بهبود فرایندهای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند. با این حال، شرکت‌هایی که از Dynamics NAV استفاده می‌کنند، هنوز با آن کار می‌کنند، با این حال دیگر ارتقا نمی‌شود و توصیه می‌شود به Dynamics 365 Business Central مهاجرت کنند تا از امکانات بهتر و به‌روزتری برخوردار شوند.

 

Business Central

 

همانطور که در مقاله قبلی ذکر شد، Dynamics 365 BC فعالیت‌های تجاری روزانه را تسهیل می‌کند. قابلیت‌های آن شامل حسابداری و امور مالی، مدیریت هزینه و موجودی، مدیریت سفارشات فروش/خرید، مدیریت پروژه‌ها، مدیریت خدمات و موارد دیگر است. همچنین تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از ابزار Power BI انجام می‌شود.

در نتیجه تحول دیجیتال و جایگزین شدن Business Central با NAV تغییراتی به وجود آمد. این دو سیستم شباهت‌های زیادی دارند اما چند تفاوت اساسی وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

4 تفاوت مهم بین Business Central و NAV:

لایسنس

لایسنس Dynamics 365 BC براساس تعداد کاربران همزمان در هر ماه محاسبه می‌شود. کاربران این سیستم می‌توانند از یک درگاه یا از چند درگاه همزمان موبایل، تبلت و کامپیوتر برای ورود استفاده کنند.

این ویژگی موجب ساده شدن انجام کارها به صورت ریموت می‌شود و پرسنل شما می‌توانند با دسترسی آنلاین از هر دستگاهی برای انجام وظایف خود استفاده کنند. همچنین این ویژگی موجب سازگاری و مقرون به صرفه بودن راهکار ERP برای شما می‌شود.

رابط کاربری (UI)

یکی از مهم‌ترین تمایزات بین Dynamics NAV و Business Central رابط کاربری آن است، که به شرکت‌ها امکان ارتباط و تعامل بهتر با پلتفرم را داده است. همچنین Business Central امکان سفارشی‌سازی بیشتری نسبت به قبل ارائه کرده است.

این نرم افزار ERP جدید قابلیت یکپارچگی با تعداد قابل توجهی از محصولات مایکروسافت، از جمله همه برنامه‌های زیر مجموعه Microsoft Dynamics و محصولات Office 365 را دارد. یکپارچگی باعث حذف عملیات‌های اضافی و سرعت‌العمل و کارایی بیشتر می‌شود. اتصال این سیستم به پلتفرم Power مایکروسافت، کاربران را از نیاز به اسکریپت‌نویسی مداوم و جریان‌های کاری پیچیده نجات می‌دهد.

 

Business Central

 

میزبانی

Business Central بر فضای ابری Azure مایکروسافت میزبانی می‌شود و این امکان داده شده است تا منطقه‌ای را که داده‌هایتان در آن نگهداری و پردازش می‌شوند، انتخاب کنید.

مزایای سیستم‌های SaaS شامل افزایش امنیت، احتمال کمتر از دست رفتن داده‌ها و بهبود کار تیمی است.

ارتقا

سرعت انتشار آپدیت‌های Business Central بیشتر از نسخه سابق است و به صورت خودکار نیز انجام می‌شوند. این ویژگی همیشه سیستم شما را به‌روز نگه می‌دارد و دیگر از به‌روزرسانی‌های دستی و پروسه زمان‌بر انجام این کار در Dynamics NAV خبری نیست.

همچنین اگر نگران بروز مشکلاتی بعد از به‌روزرسانی هستید، می‌توانید نصب آن را تا 90 روز به تعویق بیندازید.

ممکن است همچنان تردیدهایی برای پیوستن به BC از جانب کسانی که سال‌ها از Dynamics NAV استفاده کرده‌اند وجود داشته باشد، اما مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما