تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کارها
از یک استارتاپ نوپا گرفته تا فروشگاههای آنلاین و حتی شرکتها، از قابلیتهای شبکههای اجتماعی برای بازاریابی استفاده میکنند و آمارها حاکی از آن است که 71% از کسانی که تجربه خوشایندی از یک برند داشته باشند، آن برند را به آشنایان خود معرفی میکنند.
نزدیک به پنج میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟!؟ و این تعداد در حال افزایش نیز هست.
رقیبان شما و حتی صاحبان دیگر کسبوکارها با استفاده از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی سرعت رقابت را افزایش میدهند، با مشتریان خود در ارتباط هستند، برند خود را برجسته و محبوب میکنند و همه این موارد در نهایت به افزایش فروش منجر میشود. اگر شما مدیر عامل یا صاحب یک تجارت هستید، با وجود چشماندازی که مطرح شد، میتوانید میلیونها مشتری از سراسر جهان داشته باشید و با حضور در شبکههای اجتماعی، تحولی شگرف در روشهای بازاریابی دیجیتال مختص خودتان ایجاد کنید و از بهترین آنها برای شناسایی بازار هدف استفاده کنید.
ممکن است قبل از برنامهریزی، سوالهایی درباره استراتژی شبکههای اجتماعی بپرسید که؛
- مشتریان من بیشتر از چه کانالهایی استفاده میکنند؟
- از چه متدهایی برای هدف قرار دادن مخاطبان استفاده شود؟
- اهداف من در این راستا چیست؟
- سود حاصل از این سرمایهگذاری با گذشت چه زمانی خود را نشان میدهد؟
اکنون، سه زمینهی تخصصی شبکههای اجتماعی برای تقویت یک کسبوکار را عنوان میکنیم:
برندینگ
رسالت شبکههای اجتماعی ایجاد پلتفرمهای دیجیتال مارکتینگ با امکان جذب مخاطب، آشنا کردن مخاطبان با برند در جهت تبدیل آنها به مشتریانی بالقوه است که خود منجر به گسترش برند نیز میشود.
شبکههایی با چندین کاربرد
به طور مثال؛ تحقیقات نشان میدهد 60% از افراد بین 30 تا 40 سال در آمریکا، در هنگام خرید به صورت آنلاین، در فروشگاه یا تلفنی، انتظار تجربهی یکسانی دارند. استراتژیهای شبکههای اجتماعی تعامل کاربر را افزایش میدهند و توجه و علاقه مشتریان را جلب میکنند.
رشد کسبوکار
با تعامل اجتماعی از نوع آنلاین بین مشاغل و مشتریان، نمودار فروش افزایش مییابد و وفاداری به برند ایجاد میشود. با حضور در شبکههای اجتماعی سرنخهای فروش را افزایش میدهید.
اثرات مثبت رسانههای اجتماعی برای کسب و کار قابل انکار نیستند؛ کافی است فرصتی فراهم کنید تا مخاطبانتان شما را در شبکههای اجتماعی پیدا کنند. این باعث میشود به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، با آنان در ارتباط مداوم بمانید و فوراً به سوالاتشان پاسخ دهید و خدمات مورد نیازشان را فراهم کنید، یک تیر و چند نشان؛ همچنین روشیست برای ارزیابی و تحلیل رقبایتان با نظارت بر شبکههای اجتماعی آنان.
حالا به چند مورد از قابلیتهای شبکههای اجتماعی و تأثیر مستقیم آن بر کسب و کارها میپردازیم:
شبکههای اجتماعی، مشتریمداری را همه جانبه میکنند
از نیازهای مشتریان امروزه میتوان به دریافت سریع پاسخ اشاره کرد. افراد از طریق کانالهای مختلف ارتباطی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، تلگرام، لینکدین، واتساپ و … با شما در ارتباط هستند و مشتریان، امروزه توقع پاسخگویی سریع از جانب شما را دارند.
به عنوان مثالی از خدماترسانی در سطح بالا میتوان به استراتژی نایک در توییتر اشاره کرد. یک اکانت به نام Team Nike که هفت روز هفته و به هفت زبان، مشکلات مشتریان را به سرعت دریافت، پیگیری و برطرف میکند.
تعهد این برند برای حل مشکلات مشتریان را میتوان از آموزشهایی که به کارکنان خود میدهد متوجه شد، این آموزشها شامل:
- در هر شرایطی با مشتری مهربان باشید و به تمام مشکلات رسیدگی کنید، شکایاتی که رسیدگی نشوند، در رابطهی بین فروشنده و مشتری خلل ایجاد میکنند.
- برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، نحوهی ارتباط درست و مکالمه را فرا بگیرید.
- در دسترس باشید؛ به گونهای که مشتریان با ترجیحات مختلف و راههای ارتباطی متفاوت در زمان نیاز فوری به پشتیبانی با شما تماس بگیرند.
به شبکهی بزرگتری از مخاطبان بپیوندید.
برند خود را مطرح کنید و راههای ارتباطی با مشتریان بسازید. به طور همزمان دربارهی دیگر محصولات بازار بدانید، خدمات ارائه شده و ارائهکنندگان آن را بشناسید و با ایدههای نو برای تبلیغات آشنا شوید.
چند نکته برای نمایش برند که خوب است مطرح شود؛
ابتدا، دستهبندی مخاطبان؛ پیروی کورکورانه از رقبا ممنوع. قبل از شروع سرمایهگذاری بر روی یک شبکهی اجتماعی، مطمئن شوید مشتریان هدف شما از آن شبکهی اجتماعی استفاده میکنند.
برای مخاطبان خود محتوای بصری تهیه و آماده کنید، این گونه نظر آنان را جلب میکنید. این محتوا باید مرتبط با کسبوکار شما، با کیفیت بالا و به نحوی باشد که مخاطب را به مشارکتهایی نظیر سوال پرسیدن، شرکت در رویدادها، نظر دادن و … وا دارد.
فقط شنونده بودن کافی نیست. همزمان با تگ کردن و منشن کردن دیگران، آغازگر ارتباطات باشید.
ارزیابی کنید. به طور مداوم با استفاده از ابزارهای مخصوص، تلاشهایتان را بسنجید و برند خود را تقویت کنید.
با استفاده از رپورتاژ در کانالهای خبری و کار بر روی کلمات کلیدی، میتوانید اعتبار برند خود را افزایش دهید و حتی برای فروش لحظهای و آسانسوری از این طریق به خوبی عمل کنید.
تصویر برندتان را به خوبی بسازید، مطمئن شوید که وجهای دوستانه، فعال، پیگیر و مناسب نشان دهید، پس از شبکههای اجتماعی استفاده کنید تا آوازهتان را به گوش مخاطبان برساند.
شرکت تکران ارائه دهنده خدمات بهینه سازی وب سایت و مدیریت شبکههای اجتماعی در بازار اروپا است.
استفاده از قدرت تبلیغات کلامی
تحقیقات نشان میدهد که 72 درصد از مردم نظرات آنلاین را همانند توصیههای دوستان و خانواده میبینند. نتایج حاصل از این تحقیقات، میزان اثرگذاری تبلیغات کلامی و گستردگی آن را بیان میکند. حالا انتخاب با شماست که از این قدرت برای اهداف بازاریابی استفاده کنید. یک کمپانی برای بهرهگیری از این نوع تبلیغات از متد تخفیف و محصول رایگان استفاده کرد تا مشتریان زمان خود را برای تبلیغ آن کسب و کار صرف کنند.
امکان جمعآوری بازخوردها به طور مستقیم
هر مشتری ارزشمند است، پس باید احساس کند که شنیده میشود، برای او ارزش قائل میشوید و در نتیجه، این باعث خوشحالی او میشود. همه اینها با شبکههای اجتماعی ممکن میشود و در نهایت نتیجهاش بهبود وجههی برند است.
بنابراین از هر فرصتی، حتی پاسخ دادن به یک کامنت، به بهترین نحو استفاده کنید و برندتان را توسعه دهید. توجه به بازخوردهای مشتریان از چند جهت مفید است؛ هم باعث رشد و پیشرفت شما میشود چون ممکن است نکتهی مهمی برای بهبود کسبوکار شما در بازخورد، نهفته باشد، از طرفی تجربهای خوب و به یادماندنی برای مشتری خلق میکنید و نتایج تلاشهایتان را مشاهده میکنید.
به عنوان مثال؛ حتی اگر کاربر توییتر مستقیماً از شما درخواست کمک نکرده، به او پاسخ دهید. این نشاندهندهی توجه شما است. یک قدردانی از طرف مشتری راضی را با توییت مجدد، برجسته کنید. مثل این است که از مشتریان خود تشکر کنید.
کاربران حاضر در شبکههای اجتماعی
هر فرد به طور متوسط حداقل دو ساعت از روز را در شبکههای اجتماعی میگذراند. شبکههای اجتماعی خود را با محتوای با کیفیت پر کنید تا اطمینان داشته باشید که برند شما توجه کافی را به خود جلب میکند. بزرگترین فایدهای که میتوانید از سرمایهگذاری خود در شبکههای اجتماعی به دست آورید این است که با مشتریان خود در هر گوشهی دنیا ارتباط برقرار کنید.
تعامل شبکههای اجتماعی همان قدر که مثبت و اثرگذار است، میتواند منفی و مخرب نیز باشد. فرض کنید یک توییت منفی میتواند یک شبه تبلیغات بدی ایجاد کند که به سختی بتوان آن را خنثی کرد.
با ارسال منظم و مداوم محتوای جذاب، برند خود را در صدر نگه دارید. تصاویر، تعامل خوبی را جذب میکنند، پس از تصاویر استفاده کنید. سعی کنید با مخاطبان خود دوستانه و واقعی باشید.
خدمات مشتریان یک شیوهی بازاریابی جدید است
از فرصتها استفاده کنید تا ارتقای منحصر به فردی ایجاد کنید. به عنوان مثال، واتساپ بیزینس که توسط واتساپ راهاندازی شده است، به کاربران تجاری این امکان را میدهد تا با استفاده از تنظیمات، بعضی کارها اتوماتیک شوند، مثل؛ پاسخ سریع به پیامها.
هلمن یکی از بهترین نمونهها برای نشان دادن تاثیر شبکههای اجتماعی بر تجارت است. هلمن میخواست برزیلیهای بیشتری با سس مایونز آشپزی کنند و به فکر کمپین جالبی با استفاده از واتساپ افتاد.
این کمپین از طریق واتساپ با سرآشپز ارتباط برقرار میکرد. پس از ارتباط، فقط با زدن روی عکس یخچال و به اشتراکگذاری آن، سرآشپز یک دستور غذا را برنامهریزی میکرد و غذا را با هم میپختند.
نیروی محرکهی رشد
شبکههای اجتماعی به دلیل تعاملی که با مشتریان دارند، فرصتهایی را برای برندها فراهم میکنند. برای درک آنچه در صنعت شما اتفاق میافتد، هدفمند گوش دهید و اخبار را پیگیری کنید.
تاثیر شبکههای اجتماعی بر وفاداری مشتریان
“برند چیزی جز بیان وفاداری و اعتماد مشتری نیست.”
ایجاد وفاداری و حفظ آن در طولانی مدت، یکی از موضوعات اصلی هر کسبوکاری است. شبکههای اجتماعی ارتباط با مشتریان را فراهم میکنند که خود باعث افزایش وفاداری میشود.
وفاداری به برند به دلایل زیر اهمیت دارد:
هر مشتری قطعاً چندین گزینهی جایگزین به جز برند شما دارد که باعث میشود به راحتی شما را کنار بزند، مشتریان واقعی که در طول زمان وفادار میمانند به ارزش شما میافزایند. دنبالکنندگان وفادار به احتمال زیاد در مورد نام تجاری شما با دید مثبت صحبت میکنند و حمایتکننده هستند. در صورتی که برند شما تعامل خوبی با مخاطبان داشته باشد، ماندگاری این ارتباطات باعث رشد وجههی عمومی برند شما خواهد بود.