ایجاد ارتباط با کاربر با استفاده از شوخ طبعی در طراحی سایت
در دنیای امروز، مردم تنها محصولات و خدمات شما را خریداری نمی کنند، بلکه آنها را تجربه می کنند. هر وقت با یک محصول خاص ارتباط برقرار می کنیم، احساساتی را تجربه می کنیم. مثبت یا منفی، ما همیشه نسبت به محصولات و خدمات بازخورد داریم. اما چه چیزی باعث می شود که یک محصول در ذهن کاربران ثبت شود و محصولات دیگر به راحتی فراموش شوند؟ محصولات جذاب همواره در جذب مشتریان بهتر عمل می کنند. جذابیت باعث می شود که کاربر در برابر کم و کاستی های جزئی تحمل بیشتری از خود نشان دهد. اما جذابیت فقط به معنای زیبایی ظاهری نیست، بلکه به معنای شخصیت اصیل آن خدمت یا محصول است. وقتی صحبت از طراحی محصول می شود، شوخ طبعی به ما در انتقال این شخصیت کمک می کند. با استفاده موثر از شوخ طبعی می توان کاربران را از آن خود کرد و جذابیت محصول را به نسبت بسیار زیادی افزایش داد. این راه می تواند تجربه شما را به روشی مثبت از دیگران متمایز کند.
مردم به طور کلی، که بسیاری از آنها کاربران بالقوه شما نیز هستند، هر روز از چیزهای طنز آمیز لذت می برند، آنها داستان های شخصی طنزآمیز را در شبکه های اجتماعی با دوستان و همکاران خود به اشتراک می گذارند و بدین وسیله محصولات و خدمات بر زبان بسیاری از مردم می چرخد. شما لازم نیست که در مورد استفاده خود از شوخ طبعی، تمام و کمال اطلاعات داشته باشید. بلکه بدون ارائه یک تجربه متمرکز بر شوخ طبیعی، می توانید از طنز استفاده کنید. شما می توانید عناصر طنز را در تجربه کاربری تزریق کنید، همان روشی که ممکن است یک نماد منحصر بفرد را به محصول یا خدمت خود اضافه کنید: افزودن معنی و ایجاد یک زبان مشترک با کاربران. همچنین می توانید از طنز در محتوای خود جهت کمک به ایجاد ارتباط بهتر با کاربران استفاده کنید. طنز و شوخ طبعی می تواند به طور بالقوه به تجربه عاطفی عمیق تری در کاربر منجر شود، که این تجربه عاطفی مولفه ی اصلی برای یک تجربه کاربری موثر یا UX است. محصولات و خدماتی که ما طراحی و تولید می کنیم باید نیازهای اساسی کاربران را رفع کنند، آنها باید عملکردی باشند، قابل اعتماد باشند و به راحتی مورد استفاده کاربران قرار گیرند. هنگامیکه محصولی این نیازهای اساسی را تامین میکند، می توان تجربه کاربر را به وجد آورد. افزودن کمی سرگرمی و طنز به تعاملات کاربری می تواند شما را به اوج برساند.
چهار نوع طنز و سرگرمی که می توانید در طراحی های کاربری از آنها استفاده کنید:
- شخصیت پردازی
شخصیت پردازی، خصوصیات انسانی را به اشیا یا موجودات دیگر نسبت می دهد. این راه یکی از محبوب ترین روش های استفاده از طنز در طراحی محصولات و خدمات دیجیتالی است، زیرا شخصیت پردازی، درک مفاهیم اصلی را برای کاربران آسان تر می کند. طراحان غالبا از شخصیت پردازی ها به عنوان ابزاری برای انتقال احساسات استفاده می کنند. بسیاری از برندهای مشهور دنیا از این روش برای شخصیت پردازی در هویت برند سازی خود استفاده می کنند. برای بسیاری از آنها، این روش به بخشی طبیعی از هویت برند تبدیل شده است. در محصولات دیجیتالی، استفاده از این روش برای اهداف مختلف امکان پذیر است: شخصیت پردازی می تواند از بازدیدکنندگان وب سایت شما استقبال کرده و احساس راحتی بیشتری به آنها بدهد. یا می تواند در زمان نگرانی هنگامی که کاربران به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند، استفاده شوند. وقتی صحبت استفاده از شخصیت پردازی در محصولات دیجیتالی می شود، بسیار مهم است که آنها را به بخشی طبیعی از سفر کاربر تبدیل کنید. به همین دلیل زمان بندی و انتظارات کاربران دو ویژگی اصلی هستند که باید در نظر گرفته شوند. - مقایسه همراه با اغراق
این نوع از شوخ طبعی، دو یا چند آیتم را در کنار هم قرار می دهد تا تضادی طنزآمیز ایجاد کند. این روش شوخ طبعی باعث می شود مردم نکاتی که را شما سعی در بیان آنها دارید، راحت تر درک کنند. شاید یکی از معروف ترین این روش ها، کمپین تبلیغاتی خریدن مک باشد که توسط اپل طراحی و راه اندازی شده است. هر تبلیغ در این کمپین شامل مقایسه کلی مک و رایانه شخصی است، اما به روشی کاملا خنده دار و طنز آمیز. - سورپرایز
مردم وقتی حادثه ای اتفاق می افتد که مطابق با انتظارات آنها نیست، احساس تعجب می کنند. جزئیات مهم تعجب موفقیت آمیز این است که فرد نباید انتظار داشته باشد اتفاقی بیفتد. - تخم مرغ شانسی
معنی تخم مرغ شانسی، پیام ها، تصاویر یا ویژگی های پنهان است. این اصطلاح در ابتدا برای توصیف یک پیام پنهان در بازی ویدیویی ایجاد شد، که بازیکنان به دنبال پیام های مخفی در بازی بودند. امروزه بسیاری از محصولات دیجیتالی از این روش برای طنزپردازی استفاده می کنند. یک مثال خوب، جستجوی سایت گوگل است. Askew را می توان در قسمت ورودی تایپ کرد، صفحه ای که دارای نتایج جستجو است به معنای واقعی کلمه خود را برای کاربران منحرف می کند.
هیچ فرمول ساده ای برای تزریق شوخ طبعی در طراحی های شما وجود ندارد. هر محصول متفاوت است و نیاز به رویکرد خاص خود دارد. در زمان و مکان مناسب می بایست تجربه از شوخ طبعی را استفاده کرد. به یاد داشته باشید که شوخ طبعی می تواند رابطه شما با کاربران را افزایش دهد. برای ساختن برند خود می توانید از شوخ طبعی استفاده کنید و با کاربران ارتباط بهتری برقرار کنید. شوخ طبعی همچنین در ارائه سرویس هایی مانند ارسال موفقیت آمیز پیام، ثبت سفارش غذا، به روز رسانی اطلاعات نمایه و غیره می تواند منجر به افزایش چشمگیر مراجعات بعدی کاربران گردد. مشتریان و کارمندان فعلی و آینده برای آشنایی با فرهنگ سازمانی شما صفحه درباره ما را مشاهده می کنند. در صورت لزوم، شوخ طبعی خود را در این صفحه برجسته کنید. این صفحه فرصتی است تا به بازدیدکنندگان، نوع افرادی را که با آنها کار می کنید نشان دهد. می توانید از طنز برای تزریق شخصیت به رابطه بین برند و کاربران نیز استفاده کنید. ما معمولا تصور میکنیم که برای بیمه و مزایای آن، به سایتی مراجعه کنیم که سرگرم کننده باشد. اما سایت ALEX ابزاری برای ابلاغ مزایایی کارمندان است. این برند خود را حول شوخ طبعی می سازد تا مزایا و گزینه های مختلف را به کارمندان خود منتقل کند.