طراحی سایت مینیمال و هر آنچه باید درباره ی آن بدانید
حمید رضا خداوردی

طراحی سایت مینیمال و هر آنچه باید درباره ی آن بدانید

امروزه، طراحی سایت مینیمالیسم یا مینیمال به عنوان تکنیکی قدرتمند در طراحی وب سایت های مدرن مطرح شده است. این امر به عنوان واکنشی به روند افزایش پیچیدگی در طراحی وب سایت ارائه شده است. نکته حائز اهمیت این است که پیچیدگی های بصری بر درک کاربر از یک وب سایت تاثیرگذار می باشد: هرچه طرح وب سایت عناصر بیشتری داشته باشد، وب سایت به نظر کاربر پیچیده تر به نظر می رسد. طراحی مینیمال در واقع به معنی حذف عناصر غیر ضروری برای ایجاد محیطی ساده و گیرا برای مخاطبین می باشد. در طراحی سایت های مینیمال باید به موارد زیر توجه بسیار کرد:

  • تمرکز و حفظ محتوای اصلی متن
  • استفاده بیشتر از فضا
  • استفاده از عناصر بصری گویا و گیرا
  • دسترسی به بخش های مختلف

برای طراحی یک وب سایت مینیمال می بایستی تمامی عناصر غیرضروری در آن حذف شده و همچنین تلاش شود تا هر عنصری به عنصر ساده تر تبدیل شود. بهترین روش برای ایجاد یه وب سایت مینیمال استفاده از ساختاری ساده و کاربردی می باشد. این بدین معنی است از طراحی های پیچیده و تصاویر غیر گویا و چندگانه باید خودداری شود. استفاده هوشمندانه از پالت های رنگی از موارد مهمی می باشد که می بایستی مورد توجه قرار گیرد. زیرا در طراحی مینیمال قصد استفاده از یک طرح سیاه و سفید و بدون رنگ آمیزی نداریم. در طراحی مینیمال سعی می شود از رنگ ها در حد تعادل و نه زیاد استفاده شود.

چگونگی طراحی یک وب سایت مینیمال

طراحی یک وب سایت مینیمال با بیان و تعیین هدف آغاز می شود؛ این بدین معنی می باشد که شما از مسیر اصلی و اهداف اصلی سازمانی دور نشوید و سردرگم نشوید. در ابتدا بهتر است به دنبال پاسخ های پرسش هایی همچون وب سایت برای چه هدفی راه اندازی شده است؟ این وب سایت ه استفاده هایی دارد؟ آیا می خواهید به وب سایت وبلاگ هم اضافه کنید؟ مخاطبان هدف چه اشخاصی هستند؟ و … باشید. این سوال ها و بسیاری سوال های مشابه می تواند مسیر دقیق چگونگی طراحی وب سایت مینیمال را مشخص کند.

استفاده موثر از فضاهای خالی و سفید

به هنگام طراحی وب سایت مینیمال باید از فضاهای خالی استفاده بسیار نمود. در واقع فضا مهمترین عنصری می باشد که طراحان سایت های مینیمال با آن مواجه می باشند. این طراحان می توانند با استفاده از رنگ ها و الگوهای مختلف توجه مخاطبان بسیاری را به وب سایت جلب کنند.

اهمیت تصاویر و نمادهای بصری

تصاویر و عناصر بصری قوی از دیگر ابزار بسیار قدرتمند می باشد که می توان از آنها در طراحی سایت های مینیمال استفاده کرد. نکاتی همچون هماهنگی میان عناصر، کنتراست رنگ ها، اندازه تصاویر، نوع شناسی تاثیرگذار می بایستی مورد توجه قرار گیرند. هماهنگی میان عناصر از چارچوب های اصلی طراحی سایت های مینیمال می باشد. هماهنگی بصری، نقشه و طرح با ساختار محکم و هماهنگی عناصر از جمله مواردی می باشند که می بایستی در هارمونی چهارچوب اصی به آن ها توجه شوند.

طراحی سایت مینیمال

دوری نکردن از تصاویر بزرگ و گویا

امروزه بسیاری از طراحان مینیمال بر این باور می باشند که استفاده از تصاویر و عکس های واقعی، بزرگ و جسورانه از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند. طراحان این وب سایت های می توانند از تصاویر بزرگ و گویا هم در صفحه های اصلی و هم صفحات داخلی وب سایت استفاده کنند. انتخاب تصاویر مینیمال از دیگر موارد مهمی می باشند که طراحان مینیمال می بایستی به آن توجه کنند.

اهمیت نقطه ی مرکزی در سایت مینیمال

از دیگر موارد بسیار موثر برای توجه مخاطبان ایجاد یک نقطه ی مرکزی در وب سایت مینیمال می باشد. این نقطه ی مرکزی در واقع کانون توجه مخاطب در وب سایت می باشد. این نقطه ی مرکزی یا کانونی که برای مخاطبان بسیار جذاب و گیرا می باشد میتواند یک عکس یا متنی باشد که بقیه عناصر موجود در صفحه سایت در امتداد آن قرار می گیرند.

پنهان کردن برخی دسترسی ها

باتوجه به این که سبک مینیمال شما را ترغیب میکند تا آیکون ها و موارد زیادی را از دید مخاطبان پنهان کنید، ممکن است سایت شما زیادی از حد خلوت به نظر برسد. همین موضوع کاربران را تشویق می کند تا به جستجو در سایت بپردازند. در اینجا می بایستی حداقل آیکون ها و موارد مورد نیاز کاربران را در دسترس آنها قرار داد.

کنتراست رنگ

استفاده از کنتراست رنگ و طرح باعث جذب مخاطبان بیشتر می شوند. برای نمونه استفاده از بک گراند های تیره و عناصر سفید بر روی آن ها از ساده ترین روش های ایجاد کنتراست می باشد که هم اکنون توسط بسیاری از طراحان استفاده می شود. طراحان مینیمال می توانند با استفاده از نوع شناسی و ترکیب عناصر یک ترکیب بسیار جذاب با کنتراست زیبا ایجاد نمایند.

تایپوگرافی موثر

در طراحی سایت مینیمال باید به این نکته توجه شود که از تصاویر و انیمیشن های کمتری به نسبت سایت های معمولی استفاده می شود و این موضوع ممکن است برای مخاطبان کسل کننده به نظر برسد؛ لذا برای جلوگیری از این احساس در میان کاربران می توان از فونت و تایپوگرافی های خلاقانه و موثر استفاده شود.

چالش های روبروی طراحان سایت های مینیمال

کوتاهی و ساده سازی همیشه به معنی مینیمال نمی باشد؛ حقیقت این است که بسیاری از وب سایت ها و طرح های بلند و پیچیده به دلیل رعایت اصول مینیمال نیز جز سایت های مینیمال قرار می گیرند. به هنگام طراحی سایت مینیمال باید به این نکته توجه کرد که حذف عناصر اضافی به معنی بی محتوایی و مواجهه با یک سایت گنگ نمی باشد، بلکه هدف اصلی سایت مینیمال کمک به مخاطبان هدف، راحتی و جذب آن ها می باشد. پس برقرار ارتباط با مخاطبان هدف به هنگام طراحی یک وب سایت مینیمال یکی از مهم ترین چالش هایی می باشد که طراحان با آن مواجه هستند.

اهمیت مینیمال بر نرخ کلیک یا افزایش بازدید

وجود رابط کاربری آسان، دسترسی راحت به قسمت های مختلف و طراحی گیرا و جذاب باعث جذب مخاطبان بسیاری به این سایت ها می شود. بسیاری از سایت های بسیار قوی همچون کمپانی اپل در طراحی محصولات خود از دو مفهوم زیربنایی مینیمالیسم یعنی سادگی و کارآمدی استفاده ی بسیاری کرده اند.

حرف آخر

طراحی های مینیمالیستی ارتباط مستقیمی با خلاقیتی و استفاده بهینه از عناصر سایت دارد. یک طرح مدرن و مینیمال بسیار کارآمد تر از ترکیب بندی های شلوغ و تو در تو می باشد. برای رسیدن به یک طرح مینیمال کاربردی و بهینه می بایستی از یک طراحی موفق و جذاب استفاده شود. با توجه به عبارت معروف less is more (کمتر بهتر)، استفاده از سایت های مینیمال امروزه بسیار کارآمد تر و غنی تر می باشند.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما