
تحول کسبکار؛ 4 گام برای پیوند کسبکار و آیتی
آیتی در تحول بلندمدت کسبوکار نقش فزایندهای دارد. اکثر سازمانها از سرمایهگذاریهای خود در بخش آیتی انتظارات بالایی دارند. این سازمانها امیدوارند بهرهگیری از آیتی منجر به کاهش هزینهها، استانداردسازی فرایندها، بهبود بهرهوری، جریان کاری و ارتباطات شود. علاوه بر این، آنها انتظار دارند فرصتی برای بهکارگیری استراتژیهای کسبوکار جدید و دستیابی به مزیت رقابتی ایجاد شود. 4 گام برای پیوند کسبکار و آیتی در این مقاله برای مطالعه شما گردآوری شده است.
با این حال، تعداد زیادی از پروژههای ERP شکست میخورند که به از دست رفتن پول و سوددهی، ایجاد حس تلخ ناکامی و عدم اعتماد درون سازمان منتهی میشود. بسیاری از سیستمهای جدید از روندهای کسبوکار پشتیبانی نمیکنند که به از دست رفتن فرصتهای درآمدزایی و افزایش سهم از بازار میانجامد و تعداد چراییها در یک کسبوکار را افزایش میدهد. این مشکل اکثر اوقات به دلیل عدم ارتباط بین کسبوکار و آیتی و فقدان تمرکز و درک مناسب و اهداف تجاری مشترک به وجود میآیند.
چرا تحول کسبوکار دشوار است؟
برای موفقیت یا شکست تحول کسبوکارتان یا یک نرم افزار ERP، چندین عامل حیاتی هستند. برای مثال، مقاومت کاربران در برابر تغییر، نرمافزاری ناسازگار با فرایندهای کسبوکار یا حتی تغییرات بازار از جمله این عوامل هستند. پروژههای آیتی همیشه با این چالش روبرو هستند که دو دیدگاه متفاوت را در نظر بگیرند؛ دیدگاه کسبوکار در یک سمت و دیدگاه آیتی/فنی در سمت دیگر.
از دیدگاه کسبوکار، تمرکز اصلی بر روی تشخیص چالشهای کسبوکار و درک راهکارهای موجود برای یک مشکل معطوف شده است. از دیدگاه آیتی، اغلب اوقات درک بهترین تکنولوژی برای کسبوکار اهمیت دارد. مشکل از جایی آغاز میشود که یک استراتژی تکنولوژی محور آیتی که به طور ویژهای روی محصولات تکنولوژیک تمرکز دارد، با یک استراتژی کسبوکار مواجه میشود.
این دو سمت به اصطلاح زبان مشترکی ندارند و اگر استراتژی و برنامهریزی مناسبی برای کسبوکار تدوین نشود، این ناهماهنگی مشکلات زیادی را برای کسبوکار به وجود میآورد.
چطور این مشکلات را حل کنیم؟
برای اینکه پروژه شما موفق شود، باید رویکردی کسبوکار محور را در پیش بگیرید. در چنین رویکردی پیوند کسبکار و آیتی رخ میدهد تا به اهداف تجاری مشترکی دست پیدا کنند. هر دو استراتژی باید به این سوال اساسی پاسخ دهند؛ در چه بخشی نیاز به تحول داریم و چطور مطمئن میشویم استراتژی آیتی از اهداف و تحول کسبوکار حمایت میکند؟
تحول کسبوکار آسان نیست، اما نکاتی وجود دارد که با کمک آنها میتوانید پیوند بهتری بین کسبوکار و آیتی ایجاد کنید:
1) درک سازمان شما
نتیجه پروژه بهتر از تحلیلهای اولیه شما نخواهد بود. قبل از برنامهریزی، ببینید امروز در کجا قرار دارید (با در نظر گرفتن ابعاد انسانی، تجاری و تکنولوژی) و قرار است به چه جایی برسید. بدین ترتیب میتوانید نگاهی واقعگرایانه به سازمان داشته باشید که شامل چالشها و فرصتهای موجود برای دستیابی به اهداف استراتژیک میشود.
2) شناخت سهامداران و تعامل با آنها
مدیریت سهامداران برای موفقیت هر پروژهای در هر سازمانی ضروری است. مشکل مقاومت در برابر تغییر یا فقدان تعهد میتواند با تعامل با افراد مناسب در زمان مناسب برطرف شود. افراد یا گروههای تاثیرگذار یا تاثیرپذیر را شناسایی کنید و آنها را در استراتژی خود قرار دهید. با این افراد ارتباط برقرار کنید تا به نوعی به مبلغهای پروژه و استراتژی شما تبدیل شوند.
3) یافتن زبان و اهداف تجاری مشترک
مطمئن شوید که مخاطبین فنی و غیرفنی در هر دو سمت کسبوکار و آیتی از یک پایگاه دانش یکپارچه با اهداف تجاری مشترک، دایره لغات مشترک و رفرنس مدل مشترک بهره ببرند. بدین ترتیب، تمام افراد در یک مسیر مشخص و با اولویتهای یکسان قرار دارند.
4) اطمینان از مشارکت مدیریت ارشد
توانایی شما برای به دست آوردن خرید و حمایت از سراسر سازمان به مشارکت و تعهد مدیریت ارشد شما بستگی دارد. ایجاد پیوند کسبکار و آیتی به معنی حرکت در یک مسیر کسبوکار محور است که در آن کسبوکار و آیتی با همکاری هم به اهداف تجاری مشترک دست پیدا میکنند. با درک سازمان خود، شناخت سهامداران و یافتن زبانی مشترک، تعیین اهداف تجاری مشترک و کسب اطمینان از مشارکت مدیریت ارشد، میتوانید به دانش بنیادین، درک مشترک و همکاری متقابل دست پیدا کنید که برای موفقیت پروژه شما ضروری هستند.