بررسی اپلیکیشن های اندروید و iOS از نگاه امنیتی
حمید رضا خداوردی

بررسی اپلیکیشن های اندروید و iOS از نگاه امنیتی

استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و در نتیجه، مسائل امنیتی مربوط به این اپلیکیشن ها نیز بیشتر شده است. بسیاری از کاربران از اپلیکیشن های مختلف برای انجام کارهای روزمره، ارتباط با دوستان و خانواده، خرید آنلاین و مدیریت مالی استفاده می‌کنند. با این حال، هر چند که اپلیکیشن های تلفن همراه زندگی را آسان تر می کنند، اما به دلیل ضعف های امنیتی، ممکن است کاربران را به خطر بیاندازند.

 

تهدید های ایمنی اپلیکیشن ها

درز کردن اطلاعات و داده ها از طریق اپلیکشن ها

اپلیکیشن‌های تلفن همراه ممکن است دلیل درز اطلاعات شخصی و بیزینسی باشند. این اپلیکیشن‌ها برخی مجوزهای گسترده را از کاربران دریافت می‌کنند اما همیشه امنیت را بررسی نمی‌کنند. برای مثال، برخی از اپلیکیشن‌های رایگان در فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها وجود دارند که داده‌های شخصی و بیزینسی را به یک سرور از راه دور ارسال می‌کنند. این داده‌ها ممکن است توسط تبلیغ کنندگان یا حتی مجرمان سایبری استخراج شوند. همچنین، شرکت‌هایی نیز ممکن است از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه داده‌هایی را جمع‌آوری کنند. برای جلوگیری از این مشکلات، به برنامه‌هایی که برای عملکرد صحیح واقعاً لازم دارند، مجوز بدهید و از برنامه‌هایی که بیش از حد لازم درخواست مجوز دارند، دوری کنید.

شبکه‌های وای فای رایگان نیز می‌توانند به یک مشکل امنیتی تبدیل شوند. این شبکه‌ها معمولاً بدون امنیت هستند و می‌توانند به سادگی داده‌های شما را قربانی قرار دهند. برای اطمینان از امنیت خود، از اینترنت به میزان کمتری استفاده کنید و هرگز از آن برای دسترسی به خدمات محرمانه یا شخصی مانند اطلاعات بانکی یا کارت اعتباری استفاده نکنید.

علاوه بر این، حتی شبکه‌های وای فای رایگان نیز ممکن است توسط مهاجمان جعل شوند. این تله‌ها در مکان‌هایی مانند کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها و فرودگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند و مهاجمان از طریق آنها داده‌های شما را قربانی قرار می‌دهند. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه از وای فای رایگان با احتیاط استفاده کنید و هرگز اطلاعات شخصی خود را در این شبکه‌ها وارد نکنید.

یک تهدید دیگر که بر روی داده‌های شما اثر می‌گذارد، بدافزارهای جاسوسی هستند. این بدافزارها به طور خفی و بدون اطلاع شما در دستگاه شما نصب می‌شوند و اطلاعات شما را به مهاجمان ارسال می‌کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، نصب یک نرم‌افزار ضد ویروس و بروزرسانی آن به صورت منظم است. همچنین، هرگز برنامه‌های ناشناخته را روی دستگاه خود نصب نکنید و از منابع قابل اعتماد برای نصب برنامه استفاده کنید.

 

امن ترین اپلیکیشن ها

امن ترین اپلیکیشن ها

  • سیگنال

    اپلیکیشن سیگنال یکی از امن ترین پیام رسان ها و یک راه حل عالی برای ارتباطات و پیام رسانی می باشد. این اپلیکیشن امکان پیام رسانی و تماس صوتی ایمن را در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید با مخاطبین تلفن خود پیام های متنی، تماس های صوتی و غیره را رد و بدل کنید.

  • تلگرام

    اپلیکیشن تلگرام هم یکی دیگر از پیام رسان های رایگان و ایمن است که هم برای اندروید و هم برای iOS کارایی دارد. محبوبیت این اپلیکیشن در بسیاری از کشورها به حدی است که می توان گفت اغلب افرادی که گوشی هوشمند دارند، حداقل یک حساب تلگرامی هم باز کرده اند.

  • واتساپ

    یکی از امن ترین پیام رسان هایی که در صنعت اپلیکیشن های موبایل وجود دارد اپلیکیشن واتس اپ می باشد. این برنامه هم از رمزگذاری پیشرفته پشتیبانی می کند و با حفظ حریم شخصی کاربرانش، امن ترین و کاربرپسندترین فضای ممکن را برای آنها فراهم کرده است.

 

اندروید در مقابل iOS: سطح امنیت

برای تضمین امنیت اپلیکیشن های تلفن همراه، توسعه دهندگان باید به موارد زیر توجه کنند:

  • استفاده از پروتکل های ایمنی: توسعه دهندگان باید از پروتکل های امنیتی مانند SSL یا TLS برای رمزگذاری داده های کاربران استفاده کنند و همچنین از الگوریتم های رمزنگاری قوی برای حفاظت از اطلاعات شخصی استفاده کنند.
  • آپدیت منظم: توسعه دهندگان باید اپلیکیشن های خود را به طور منظم بروزرسانی کنند تا ضعف های امنیتی جدید را برطرف کنند و از امکانات جدید استفاده کنند.
  • محافظت از داده های کاربران: اطلاعات شخصی و مالی کاربران بسیار حساس هستند و باید به طور مناسب محافظت شوند. توسعه دهندگان باید از روش های امنیتی مانند رمزنگاری و محافظت از داده ها در برابر حملات بدافزار و جاسوس افزار استفاده کنند.
  • حفاظت از کد منبع: کد منبع اپلیکیشن ها بسیار حساس است و در صورت دسترسی به آن توسط هکرها، می‌توانند از آن به عنوان یک نقطه ضعف استفاده کنند. بنابراین، توسعه دهندگان باید کد منبع اپلیکیشن های خود را محافظت کرده و از دسترسی های غیرمجاز جلوگیری کنند.
  • حفظ حریم خصوصی: توسعه دهندگان باید از جمله مواردی مانند رعایت قوانین حریم خصوصی، درخواست مجوز از کاربران و حفظ اطلاعات شخصی کاربران به دقت پیروی کنند تا حریم خصوصی کاربران را حفظ کنند.

در کل، توسعه دهندگان اپلیکیشن های تلفن همراه باید از امنیت برنامه های خود برای جلوگیری از هرگونه تهدیدی به اطلاعات کاربران برای کسب سود و جلوگیری از سوء استفاده از آنها، اطمینان حاصل کنند. همچنین، کاربران نیز باید از اپلیکیشن هایی که از آنها استفاده می کنند، پیشینه توسعه دهنده، دسترسی های مورد نیاز و دسترسی های مجوز شده را بررسی کنند و از اپلیکیشن هایی که به نظر شک برانگیز هستند، خودداری کنند. به این ترتیب، می توان بهبود امنیت اپلیکیشن های تلفن همراه را تجربه کرد و تهدیدات احتمالی را کاهش داد.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما