مقایسه BPM و ERP
حمید رضا خداوردی

مقایسه BPM و ERP

دو سیستم مدیریت فرایند تجاری BPM و برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP، علی‌رغم وجود تفاوت‌های اساسی، اغلب توسط بسیاری از کسب‌و‌کارها اشتباه گرفته می‌شوند. هر دو سیستم به طور کلی در یک سازمان پیاده‌سازی می‌شوند تا به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود سازمان کمک کنند، اما اینکه شما کدام سیستم را انتخاب کنید، در نهایت به اهداف خاص و نیازهای عملکردی سازمان شما بستگی دارد.

مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار چیست؟

مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار یا Business Process Management (BPM)، یک رویکرد سازمانی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای کسب‌و‌کار خود را بهینه‌سازی کرده و ارزش افزوده بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کنند. این رویکرد شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهای مختلف است که برای بهبود فرآیندهای کسب‌و‌کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار شامل چهار مرحله اصلی است که عبارتند از:

  • طراحی فرآیند: در این مرحله، فرآیندهای کسب‌و‌کار شناسایی و طراحی می‌شوند. این مرحله شامل شناسایی و تحلیل فرآیندهای موجود، تعیین هدفها و معیارهای عملکرد، طراحی فرآیندهای بهینه و انتخاب فناوری‌های مناسب برای پیاده‌سازی آنها است.
  • پیاده‌سازی فرآیند: در این مرحله، فرآیندهای کسب‌و‌کار طراحی شده، پیاده‌سازی و اجرا می‌شوند. این شامل تعیین چگونگی اجرای فرآیندها، پیاده‌سازی سیستم‌های مورد نیاز و آموزش کاربران است.
  • مانیتورینگ و کنترل فرآیند: در این مرحله، فرآیندهای کسب‌و‌کار مانیتورینگ و کنترل می‌شوند تا بهبود‌های لازم برای بهبود کارایی و کیفیت فرآیندها اعمال شود. این شامل مانیتورینگ و اندازه‌گیری عملکرد فرآیندها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهبود مداوم فرآیندها است.
  • بهبود فرآیند: در این مرحله، با توجه به داده‌های جمع‌آوری شده در مراحل قبل، فرآیندهای کسب‌و‌کار بهبود داده می‌شوند. این شامل تحلیل داده‌ها، شناسایی نقاط ضعف و بهبود فرآیندها برای کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری است.

 

مدیریت فرایند کسب‌و‌کار

مدیریت فرایند تجاری BPM در چه مواردی استفاده می‌شود؟

برای دستیابی به مجموعه گسترده‌ای از اهداف، BPM می‌تواند در بخش‌های مختلف تجاری اجرا شود؛ مواردی همچون:

  • خدمات درمانی: برای بهبود فرایندهای درمانی، بیمار محور و ارائه مراقبت‌ها با کیفیت بهتر
  • خدمات تولیدی: برای شناسایی و کاهش ناکارآمدی در یک خط تولید برای کاهش مشکلات و نواقص
  • در ساخت و ساز: برای شناسایی خطرات احتمالی بهداشتی و ایمنی و همچنین آگاهی کارکنان از سیاست‌ها و روش‌های کار در محل کار
  • امور مالی: مطابقت دادن امور مالی با مقررات رفتار مالی FCA

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP چیست؟

ای آر پی (ERP) یک سیستم نرم‌افزاری سازمانی است که از تعدادی برنامه کاربردی یکپارچه تشکیل شده است. این سیستم برای جمع‌آوری، ذخیره، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها از چندین فعالیت مختلف تجاری همچون خرید، حقوق و دستمزد، مدیریت موجودی کالا، تولید و غیره استفاده می‌کند. سیستم‌های ERP به یک کسب‌و‌کار اجازه می‌دهند تا فرایندهای اصلی خود را در زمان واقعی با استفاده از مجموعه‌ای از پایگاه‌ داده‌های یکپارچه مشاهده کند و منابع مربوط به حوزه‌های مختلف تجاری مانند جریان مالی، مواد اولیه و سطح سهام فعلی را ردیابی کند.

 

مدیریت فرایند کسب‌و‌کار

اما تفاوت دو سیستم ERP و BPM کدامند؟

ERP بیشتر درباره ماژول‌ها و توابع سازمانی است

در یک نمای کلی، هر دو سیستم ERP و BPM ممکن است بسیار شبیه به یکدیگر باشند. با این حال، تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد. سیستم‌های مدیریت فرایند تجاری ERP بیشتر بر عملکردهای مختلف تجاری و ماژول‌های پشتیبانی‌کننده متمرکز شده‌اند. این موارد شامل حسابداری، منابع انسانی، مدیریت موجودی و غیره است. ERP به کاربران این امکان را می‌دهد از فروش تا دستمزد کارکنان را ردیابی کنند، در حالی که امکان جریان آزاد اطلاعات میان ماژول‌ها را نیز فراهم کرده است.

BPM سفارشی سازی گردش کار را به سازمان‌ها ارائه می‌کند

یک سیستم ERP تنها می‌تواند کل ماژول منابع انسانی را در اختیار شما قرار دهد. چیزی که اگر از تمام ویژگی‌های موجود در آن بهره‌مند نشوید، بسیار برایتان هزینه‌بر خواهد بود. یک سیستم BPM در مقابل به شما امکان می‌دهد تا گردش کار را با سطح سفارشی‌سازی که در سیستم‌های ERP در دسترس نیست، مدیریت کنید. مدیریت فرایند برنامه‌ریزی منابع سازمانی در دسترس سازمان‌ها قرار دارد، اما ERP همیشه داده‌های دسته‌بندی شده را همچون BPM ارائه نمی‌دهد. هر دو سیستم از ابزارهای هوش تجاری نیز استفاده می‌کنند، اما دامنه تحلیل آن‌ها نیز با یکدیگر بسیار متفاوت است.

 

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی

هر دو سیستم، هوش تجاری را ارائه می‌دهند

هر دو سیستم با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد و گزارش‌های سفارشی سازی شده شما، تجزیه‌ و تحلیل های دقیقی ارائه می‌دهند. با این حال، BPM می‌تواند اثربخشی فرایندهای خاص را نیز ردیابی کند. ابزارهای هوش تجاری BPM، اطلاعاتی در مورد زمان اجرای فرایند، وضعیت فرایند، تعداد فرایندهای بسته شده و تعداد موارد باز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ERP ذخیره‌سازی اطلاعات و قابلیت مشاهده را نیز برای شما فراهم کرده است

ERP یک مجموعه نرم‌افزاری است که داده‌ها را در یک سرور مرکز ذخیره می‌کند. بنابراین، بخش‌های مختلف می‌توانند داده‌ها را به راحتی به این سرور وارد کنند و همه آن‌ها در یک مکان ذخیره شوند. این به کاربران یک نمای کلی از شرکت شما و چگونگی ارتباط عملکردهای آن با کاربران می‌دهد. ERP به کاربران نمای گسترده‌ای از شرکت را می‌دهد که BPM نمی‌تواند آن را ارائه دهد. همچنین، داده‌های بیشتری را می‌تواند ذخیره کند و همچنین اجازه ‌می‌دهد تا تجزیه‌و‌تحلیل گسترده‌ای در تمام عملکردهای کسب‌و‌کار اجرا شود که مشخص کند چگونه هر یک از آن‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما