یادگیری خرد یا Microlearning
حمید رضا خداوردی

یادگیری خرد یا Microlearning

دسترسی به اطلاعات روز دنیا برای بسیاری از افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به خصوص در زمینه یادگیری. برای دستیابی به این هدف، یادگیری خرد می‌تواند یک راهکار بسیار موثر باشد. در واقع، یادگیری خرد به افراد کمک می‌کند تا به راحتی و با سرعت بالا به تمامی اطلاعات و مفاهیم جدید دسترسی پیدا کنند.

اگر شما با مفهوم یادگیری خرد آشنایی ندارید، به طور خلاصه می‌توان گفت که این نوع یادگیری، به شما کمک می‌کند تا با کمترین زمان و هزینه، به مهارت‌های جدید و اطلاعات مورد نیاز برای پیشرفت در حوزه کسب‌وکار خود دست یابید. در عوض، یادگیری خرد ممکن است به صورت آنلاین، در هر زمان و مکانی قابل دسترسی باشد و امکان انجام تمرینات و تمرکز بر روی موضوعات خاص را برای شما فراهم می‌کند.

چرا امروزه بسیاری از سازمان ها از میکرولرنینگ استفاده می‌کنند؟

امروزه بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی هستند که به آن‌ها در یادگیری سریع و موثر کمک کند، و به همین دلیل از روش‌هایی مانند میکرولرنینگ استفاده می‌کنند. میکرولرنینگ یکی از روش‌های یادگیری خرد است که با استفاده از آن، امکان یادگیری سریع و موثر مفاهیم پیچیده و متنوع را در زمینه‌های مختلف فراهم می‌شود.

استفاده از یادگیری خرد به صورت میکرو باعث می‌شود که افراد به طور مداوم و در هر زمانی که نیاز دارند، به آموزش و یادگیری دسترسی داشته باشند. این روش به سازمان‌ها نیز مزیت‌هایی به همراه دارد، از جمله:

  • کاهش هزینه‌ها: استفاده از روش‌های یادگیری مبتنی بر میکرولرنینگ می‌تواند هزینه‌های آموزشی را به شدت کاهش دهد، زیرا نیازی به برگزاری دوره‌های آموزشی گسترده و هزینه‌های مربوط به آن‌ها نیست.
  • ارتقاء کارایی: با استفاده از یادگیری خرد و میکرولرنینگ، افراد می‌توانند به سرعت به موضوعات جدید و پیچیده آشنا شوند و به راحتی به مهارت‌های جدید دست یابند. این به آن‌ها کمک می‌کند که در کارشان بهتر و کارآمدتر عمل کنند و کارایی سازمان را افزایش دهند.
  • افزایش انعطاف‌پذیری: یادگیری خرد و میکرولرنینگ به افراد امکان می‌دهد که در هر زمانی که نیاز دارند، به آموزش دسترسی داشته باشند. این باعث می‌شود که سازمان‌ها بتوانند در برابر تحولات و تغییرات سریع در بازار، به راحتی پاسخگو باشند و به سرعت به نیازهای مشتریان خود و تغییرات بازار واکنش نشان دهند.

 

Microlearning

 

9 روش استفاده از یادگیری خرد برای اهداف آموزشی

چندین تمرین وجود دارد که در چارچوب یادگیری خرد به خوبی عمل می‌کند. در اینجا انواع فعالیت‌های یادگیری و اینکه چگونه می‌توانید با یادگیری خرد کسب‌و‌کار خود را تقویت کنید، آورده شده است:

1- ارزیابی شخصی

بعضی اوقات مشخص کردن وظایف کارکنان کاری بسیار دشوار است. آنچه که یک مدیر مهم و ارزشمند می‌پندارد و آنچه یک کارمند مفید می‌داند، ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل شما می‌توانید ارزیابی خودآموز را با استفاده از یادگیری خرد ایجاد کنید. این ارزیابی می‌تواند شامل آزمون‌های کوتاهی باشد که مشخص می‌کند کدام مهارت برای یک کار مورد نیاز است و کارمند در کدام یک از این گروه‌ها قرار می‌گیرد.

2- ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد منظم باید در طول چرخه عمر تصدی یک کارمند شکل بگیرد. این ارزیابی بررسی می‌کند که یک کارمند چقدر در کار خوب عمل می‌کند و همچنین مشخص می‌کند که در کدام بخش‌ها نیاز به آموزش بیشتری وجود دارد. یک روی خوب ارزیابی، استفاده از یادگیری خرد از طریق شبیه‌سازی است. از یک کارمند بخواهید یک تمرین شبیه‌سازی سریع را انجام داده و سپس ارزیابی عملکرد فوری آن شبیه‌سازی را ارائه دهد.

 

Microlearning

3- استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش

گیمیفیکیشن در آموزش، فرایند استفاده از طرح‌ها و مفاهیم بازی در جلسات یادگیری یا آموزش است، تا بتوانند آن‌ها را برای کارکنان خود جذاب و سرگرم‌کننده جلوه دهند. این روش یادگیری روشی بسیار خوب برای یادگیری خرد است. با استفاده از این روش، اطلاعات بهتر درک شده و فرایند یادگیری بسیار با سرعت انجام می‌شود.

4- اینفوگرافیک‌ و تصویرسازی

از اینفوگرافیک همواره در اخبار یا مقالات وبلاگ‌ها برای توضیح بصری مطالب استفاده می‌شود. همین موضوع می‌تواند در یادگیری خرد نیز صدق کند. اینفوگرافیک برای رویه‌های اصلی مانند اسکریپت‌های تماس با مشتری، روش‌های انطباق و سایر پروتکل‌های سازمانی ایجاد می‌شود. این کار یک تصویر کلی از موضوع و نکات کلیدی را ارائه می‌کند. بعلاوه از اینفوگرافیک‌های چاپ شده در سیستم مدیریت یادگیری خرد می‌توان برای ارائه یک کار آماده به کارمندان استفاده کرد.

5- سناریو‌های انشعاب

سناریوهای انشعاب مانند کتاب‌هایی هستند که در کودکی آن‌ها را خوانده‌اید و در آن می‌توانید پایان ماجراجویی خود را شخصا انتخاب کنید. بنابراین یادگیرنده با یادگیری آن‌ها به چالش کشیده می‌شود و هر نتیجه نیز منجر به چالشی جدید و انتخاب‌های بیشتر می‌شود. وقتی این فلسفه را در یادگیری خرد به کار بگیریم، می‌توان از آن برای آزمایش واکنش‌های کارکنان در محل کار استفاده نمود. برای مثال، شما با یک کارمند عصبی ملاقات کرده‌اید، برای تغییر این وضعیت چه چیزی خواهید گفت؟

6- فیلم و ویدیو

از آنجا که ما در زندگی روزمره خود از چندرسانه‌ای ها استفاده می‌کنیم، ایده خوبی است تا هنگام یادگیری نیز از این ابزار سودمند استفاده کنیم. ایجاد فیلم‌های آموزشی سریع، یک روش عالی برای ترکیب یادگیری خرد است. این موارد می‌توانند در موضوعاتی مانند یادگیری طراحی محصول جدید یا انطباق یا پروتکل‌های ایمنی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

Microlearning

7- رسانه اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی که ما در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، ابزاری عالی برای استفاده و ادغام در زندگی تجاری، از طریق یادگیری خرد است. شما می‌توانید یک گروه خصوصی فیس‌بوک برای شرکت خود ایجاد کنید که فیلم‌های کوتاه، وبینارها یا کلیپ‌های خبری را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. یا اینکه از آن به عنوان محلی برای گفتگو استفاده کنید و به اعضای تیم اجازه دهید تا سوالات خود را مطرح کنند و از یکدیگر پاسخ دریافت کنند.

8- وبینارها

وبینارها روشی آسان برای کسب اطلاعات در جلسات کوتاه هستند. شما می‌توانید چندین وبینار در زمینه مهارت‌های کلیدی، برای یادگیری یا حتی به عنوان پیگیری اطلاعات در مورد رویدادهای مختلف در مقیاس بزرگ، مانند راه‌اندازی خط تولید جدید ایجاد کنید. این وبینار می‌تواند به اندازه 15 دقیقه با تمرکز بر یک نکته کلیدی بصورت کوتاه طراحی شود.

9- وبلاگ

یادگیری خرد می‌تواند در قالب یک داستان مانند یک مقاله خبری مطرح شود. می‌توانید قطعه‌های کوتاه اطلاعات را ایجاد کنید که هر هفته برای کارکنان ارسال شود. سپس می‌توانید بازخورد افراد را در پایان هفته استخراج کنید.

بهترین روش‌های یادگیری خرد

یادگیری خرد یک روش آموزشی است که برای یادگیری مفاهیم پیچیده و جدید در زمینه‌های مختلف، به کار می‌رود. در این روش، به جای آموزش گسترده، به صورت میکرو و در هر زمانی که نیاز است، یادگیری صورت می‌گیرد. در ادامه، بهترین روش‌های یادگیری خرد را معرفی می‌کنیم:

  • آموزش تعاملی: در این روش، افراد با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای تعاملی، در فرایند یادگیری شرکت می‌کنند. این روش، به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از سوالات و مشکلات پیچیده، به عنوان یک گروه یا فرد، به یادگیری مفاهیم جدید بپردازند.
  • آموزش بازی‌های آنلاین: در این روش، از بازی‌های آنلاین برای یادگیری استفاده می‌شود. بازی‌های آنلاین، به افراد اجازه می‌دهند تا با یادگیری خرد، مفاهیم پیچیده را در قالب بازی‌های سرگرم‌کننده فراگیرند.
  • آموزش مبتنی بر ویدیو: در این روش، از ویدیوهای آموزشی استفاده می‌شود که با استفاده از تصاویر و انیمیشن‌ها، مفاهیم پیچیده را به صورت ساده و قابل فهم برای افراد ارائه می‌دهند.
  • آموزش مبتنی بر نمودارها و جداول: در این روش، از نمودارها و جداول برای نشان دادن مفاهیم پیچیده استفاده می‌شود. این روش، به افراد اجازه می‌دهد تا با تحلیل داده‌ها و اطلاعات، به یادگیری مفاهیم پیچیده بپردازند.
  • آموزش مبتنی بر تجربه: در این روش، افراد به صورت عملی و در محیط‌های واقعی، با مفاهیم یادگرفته شده آشنا می‌شوند. این روش، به افراد اجازه می‌دهد تا با تجربه مفاهیم پیچیده را درک کنند و در یادگیری خود پیشرفت کنند.

شرکت تکران ارائه دهنده راهکارهای آموزشی بر بستر شیرپوینت، برای آموزش هر چه بهتر کارمندان شما است.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما