عوامل موثر در طراحی اپلیکیشن

عوامل موثر در طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن یک امر بسیار مهم و حیاتی در کسب‌و‌کارهای امروزی محسوب می‌شود؛ اما چه عواملی یک طراحی خوب را از یک طراحی بد متمایز می‌کند؟ اگرچه این سوال بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما ذهن طراحان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را برای چندین دهه به خود درگیر کرده است. وقتی صحبت از طراحی اپلیکیشن تلفن همراه می‌شود، این سوال بسیار گیج‌کننده تر می‌شود. اما این نکته را باید مد نظر قرار داد که با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، باید در طراحی یک اپلیکیشن کاربردی و جذاب، بسیار جدی عمل کرد. یک اپلیکیشن طراحی شده بر پایه اصول و قواعد طراحی، تعادل درست و با‌مفهومی را میان زیبایی شناسی و عملکرد ایجاد می‌کند. در این مقاله سعی شده است تا چهار گام ساده و در عین حال موثر در طراحی اپلیکیشن تلفن همراه را به دقت بررسی کنیم:

پروژه خود را به کمک یک نمونه اول یا پروتوتایپ آغاز کنید

گاهی اوقات توسعه‌دهندگان اپلیکیشن تلفن همراه به دلیل عجله در توسعه اپلیکیشن و یا کمبود منابع زمانی کافی، از ارائه یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ غفلت می‌کنند. برخلاف باور رایج میان برخی از توسعه‌دهندگان، یک نمونه اولیه نباید نمونه‌ای کامل، زیبا و بدون نقص باشد. منظور از ارائه یک پروتوتایپ ساده، تشخیص جریان کاربری به کمک کاغذ و قلم است.

نکته: قبل از طراحی و اجرای نهایی پروژه خود در قالب اپلیکیشن، حتما باید نمونه اولیه یا پروتوتایپ خود را جهت بررسی و تست عملکرد اپلیکیشن نهایی ارائه دهید.

 

عوامل موثر در طراحی اپلیکیشن

 

تاکید بر سادگی و مینیمالیسم

بسیاری از طراحان اپلیکیشن تمایل دارند تا از حد خود فراتر رفته و صفحه اپلیکیشن را با عناصر اضافه، بیش از حد شلوغ کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که کاربران واقعا به میزان زمان و تلاش شما در طراحی یک اپلیکیشن اهمیتی نمی‌دهند. تنها موردی که کاربران به آن اهمیت می‌دهند این است که اپلیکیشن ارائه شده‌ی شما چگونه می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل کند. در غیر این صورت، کاربران دلیلی برای مراجعه مجدد به اپلیکیشن شما ندارند و ممکن است آن را از گوشی خود پاک کنند. یک راه‌حل کاربردی و مناسب برای جذب کاربران، استفاده از طراحی‌های مینیمال و در عین حال مفید است.

حصول اطمینان از تجربه کاربری اپلیکیشن

برای حصول اطمینان از تجربه کاربری اپلیکیشن، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، از جمله:

  • تست کاربری: یکی از روش‌های اصلی برای حصول اطمینان از تجربه کاربری اپلیکیشن، انجام تست کاربری است. در این روش، یک گروه از کاربران واقعی، اپلیکیشن را استفاده می‌کنند و نظرات خود را درباره تجربه کاربری، رابط کاربری، عملکرد و سایر جنبه‌های مربوط به اپلیکیشن، به شما ارائه می‌دهند.
  • بازخورد کاربران: بازخورد کاربران همیشه به عنوان یکی از مهمترین راه‌های حصول اطمینان از تجربه کاربری اپلیکیشن مطرح شده است. با دریافت بازخورد کاربران، شما می‌توانید مشکلات و نیازهای آن‌ها را بهبود بخشید.
  • مشاهده رفتار کاربران: برای حصول اطمینان از تجربه کاربری اپلیکیشن، می‌توانید رفتار کاربران را مشاهده کنید و سعی کنید بهبودهایی را که می‌توانید در تجربه کاربری ایجاد کنید، متوجه شوید.
  • تحلیل داده‌های کاربری: تحلیل داده‌های کاربری، به شما کمک می‌کند تا فهمیده‌اید که کاربران شما چگونه از اپلیکیشن استفاده می‌کنند و در کجاها مشکلاتی وجود دارد.
  • مرور مستندات طراحی: مرور مستندات طراحی اپلیکیشن، به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلاتی را که در طراحی اپلیکیشن وجود دارد، بهبود بخشید.

 

عوامل موثر در طراحی اپلیکیشن

اهمیت به جزئیات طراحی

به جزئیات پرداختن در طراحی اپلیکیشن به معنای این است که در طراحی هر جزئیات، از جمله رابط کاربری، انتخاب رنگ، فونت‌ها، موقعیت المان‌های مختلف و … دقت کافی شود. در طراحی اپلیکیشن، کاربران به دنبال تجربه‌ای ساده، کارآمد و جذاب هستند. به همین دلیل، اهمیت به جزئیات در طراحی اپلیکیشن، بسیار زیاد است. به عنوان مثال، انتخاب رنگ‌های مناسب و هماهنگ با هم، می‌تواند به تجربه کاربری کمک کند و برای کاربران، تجربه‌ای خاص و جذاب ایجاد کند. همچنین، استفاده از فونت‌های مناسب و خوانا، می‌تواند به خوانایی اپلیکیشن کمک کند و برای کاربران، تجربه خوبی ایجاد کند.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما