11 نرم افزار CRM که شما وحشتناکش کردید!
آیا شما هم به فکر تهیه یک سیستم ارتباط با مشتریان (CRM) هستید؟ در ادامه 11 مورد از آنها را شرح دادهایم که گرچه محبوب و مقرونبهصرفهاند، ولی وحشتناک نیز هستند. میخواهید بدانید چرا؟ پس با ما همراه باشید.
با توجه به ویژگیها و عملکرد این سیستمها، انتظار میرود که راهکارهای موثری برای بسیاری از شرکتها باشند، اما در واقع اینطور نیستند.
Salesforce.com جز شناخته شدهترین سیستمهای CRM است. تقریباً میتوان گفت که این شرکت CRM مبتنی بر ابر را اختراع کرده است و همچنان پیشرفتهایش ادامه دارد. Salesforce.com قابلیتهای فروش، بازاریابی و مدیریت خدمات را به مشتریان کوچک و بزرگ خود ارائه میکند. این برنامه فقط از طریق فضای ابری در دسترس است و ماهانه هزینهای بین 60 تا 125 دلار به ازای هر کاربر دارد. البته توجه داشته باشید که این هزینه بسته به ماژولهای خریداری شده میتواند کمتر یا بیشتر شود.
GoldMine بیشتر شبیه به نرمافزار مدیریت تماس است و نه نرم افزار CRM. این نرمافزار در محل شرکت راهاندازی میشود و برای گروههای بین 5 تا 25 کاربر مورد استفاده قرار میگیرد که هزینه آن برای یک سیستم پنج کاربره حدوداً 3000 دلار است. نصب آن سریع و استفاده از آن آسان بوده، همچنین به Outlook و QuickBooks متصل میشود.
Microsoft Dynamics CRM با راهاندازی در محل شرکت، هزینه 1100 دلار به ازای هر کاربر و 5000 دلار برای نصب نرمافزار سرور دارد، یا از طریق ابر با قیمت 44 دلار در ماه به ازای هر کاربر در اختیار شما قرار میگیرد. Dynamics CRM عمدتاً به دلیل تعامل آسان و امکان ادغام با نرمافزارهای مایکروسافت از Outlook و Office گرفته تا SharePoint تبدیل به یک گزینه مهم شده است. همچنین این CRM امکان شخصیسازی دارد، برای گروههای کاری بزرگتر و با توجه به اندازه سازمانی مقیاسپذیر است و از طریق مایکروسافت پشتیبانی میشود.
ACT! مناسب برای نصب و راهاندازی در داخل شرکتها است و یک اپلیکیشن برای گروههای کوچک است. البته گزینههای مبتنی بر ابر هم دارد و هزینه آن مشابه با Goldmine است.
ZohoCRM در دنیای CRM تازه وارد محسوب میشود و تنها یکی از مجموعه برنامههای تجاری Zoho است. بخشهای دیگر آن شامل: عملکرد، مستندات اداری، مدیریت پروژه، صورتحساب و استخدام است. نسخه Enterprise این نرمافزار، ماهانه به ازای هر کاربر 35 دلار است و برای تعداد کاربرهای کمتر از 3 نفر، به طور رایگان در دسترس است. ZohoCRM مبتنی بر ابر است، با بسیاری از اپلیکیشنهای Google ادغام میشود و با QuickBooks و Outlook نیز همگامسازی میشود.
Nimble یک برنامه مبتنی بر وب است. این CRM امروزی با سرویسهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین ادغام شده است. Nimble نیز یک تازه وارد است که شما میتوانید فقط با پرداخت 19 دلار در ماه به ازای هر کاربر، با فعالیتهای شبکههای اجتماعی همراه شوید و با این روش فرصتها را شناسایی کنید.
Insightly نیز مانند ZohoCRM یک نسخه رایگان برای حداکثر سه کاربر ارائه میدهد، ولی برای نسخه کامل ماهانه تا 99 دلار برای حداکثر 40 کاربر امکان استفاده از قابلیتهای پیشرفته CRM و مدیریت پروژه آن وجود دارد. وجه تمایز Insightly با دیگر CRMها، یکپارچگی کامل آن با محصولات Google مانند Google Apps ،Google Drive ،Gmail است. همچنین با Office 365 و Outlook 2013 نیز ادغام شده است.
SugarCRM به دو دلیل برای مشاغل کوچک و متوسط بسیار محبوب بوده است: نسخههای مقرون به صرفه و مبتنی بر فضای ابری ارائه میدهد و سورس کد خود را در دسترس قرار میدهد و کسانی که علاقه به شخصیسازی دارند میتوانند از این فرصت استفاده کنند. هزینه سیستمهای SugarCRM ماهانه از 35 تا 100 دلار به ازای هر کاربر است، یا میتوانید آن را به طور کامل خریداری کنید. این شرکت به نسخههای خاص خود و ادغام با Lotus Notes به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد میبالد.
Highrise CRM نسخه مبتنی بر ابر، هزینه 24 دلار در ماه برای 6 کاربر و 99 دلار در ماه برای 40 کاربر دارد، البته هزینه بین آن دو رقم متغیر است. این CRM میتواند گزینه خوبی برای شرکتهایی باشد که از Basecamp استفاده میکنند و به واسطه این دو میخواهند مدیریت فروش و بازاریابی خود را گسترش دهند.
Sage CRM را میتوان خریداری کرد و یا از آن به صورت آنلاین با قیمت ماهانه 39 دلار به ازای هر کاربر استفاده کرد. کاربران شرکتی از قابلیت فروش، مستندات، کمپین و مدیریت ایمیل بهرهمند میشوند. Sage CRM یک برنامه قدرتمند دارای شبکه تجاری قوی و منابع مالی است.
NetSuite برای شرکتهایی مناسب است که یک سیستم کامل میخواهند که همزمان عملکرد CRM، مدیریت سفارش خرید، کنترل موجودی، فعالیت تجارت الکترونیک و منابع انسانی را ارائه میکند. این سیستم مبتنی بر ابر بوده و نیازمند بودجه زیادی است و در صنعتهای خاص عرضه میشود، همچنین ابزارهایی برای سفارشیسازی دارد. هزینه آن ماهیانه در حدود 1500 تا 3500 دلار برای استفاده از آن و ماژولهایش است.
حالا میخواهیم سوال ابتدایی این مقاله را پاسخ دهیم؛ چرا این سیستمها وحشتناک شدهاند؟
همه این سیستمها وقتی به درستی اجرا نشوند وحشتناک هستند. پشت پرده ظاهر این برنامهها پایگاههای اطلاعاتی هستند که نیازمند اطمینان از ورود همه تعاملات هستند و فرآیندهای مناسبی برای اطمینان انجام نمیشود. با مدیریت صحیح میشود از آن دادهها برای افزایش فروش و تعاملات بازاریابی بهره جست. ضروریست که شرکتها مدیرانی مدبر را تعیین کنند که توجه لازم را به این سیستمها مبذول داشته و با شکایات کارکنان مبنی بر کار اضافی تسلیم نشوند. این مدیران باید آموزشها را ادامه دهند، از گزارشها استفاده کنند، قوانینی برای استفاده از فرصتهای جدید اعمال کنند و از سیستم CRM برای اطلاع از مشتریان احتمالی و حفظ مشتریان قبلی استفاده کنند.
بله، این سیستمهای CRM وحشتناک هستند. اما فقط با قرار گرفتن در دستان مناسب میتوانند ابزار قدرتمندی برای رشد سود یک شرکت و افزایش ارزش آن باشند. پس آیا سیستم CRM شما وحشتناک است؟ یا شما وحشتناکش کردهاید؟
یکی از خدمات شرکت تکران ارائه نرم افزار CRM مایگروسافت است که براساس نیاز مشتری، سفارشی سازی میشود.