نکات کاربردی طراحی اپلیکیشن های اندروید و iOS
حمید رضا خداوردی

نکات کاربردی طراحی اپلیکیشن های اندروید و iOS

امروزه مردم بیش از پیش با تلفن‌های همراه خود درگیر شده‌اند. کار، اوقات فراغت و تقریبا هر عملکرد دیگری در تلفن‌های هوشمند قابل انجام است. به لطف همه اپلیکیشن‌های موبایل و وبسایت‌هایی که به راحتی می‌توان به آنها دسترسی داشت، نیازهای امروزه‌ی مردم به راحتی قابل حل شدن است. به همین دلیل، اپلیکیشن‌های تلفن همراه به یک صنعت سودآور تبدیل شده‌اند. اما برای اینکه اپلیکیشن شما به فروش برسد، باید رقابتی هم باشد و به خوبی طراحی شود. طراحی اپلیکیشن موبایل به عامل اصلی متمایز کننده در رقابت بدل شده است. یک سیستم طراحی اپلیکیشن، به عنوان چارچوب یا مجموعه رویه‌هایی کار می‌کند که توسعه‌دهندگان وب برای ارائه برنامه هایی با عملکرد مناسب دنبال می‌کنند. ساخت این سیستم طراحی به مقیاس بندی اپلیکیشن به طور کلی کمک می کند، زیرا برای بدست آوردن نتیجه بهتر باید تغییراتی را ایجاد نمود. در ادامه به برخی نکات کلیدی در طراحی اپلیکیشن‌های اندروید و iOS می‌پردازیم.

رنگ‌بندی مناسب

اندازه فونت و وضوح درستتایپوگرافی به انتخاب رنگ، سبک قلم و اندازه مناسب اشاره دارد که در یک اپلیکیشن تلفن همراه از آن استفاده می‌شود. این فراتر از زیبایی شناسی ساده است، زیرا تایپوگرافی نیز در تجربه کاربر نقش بسزایی دارد. انتخاب فونت‌های مناسب می‌تواند از حرفه‌ای بودن صحبت کند و همچنین قابلیت خوانایی بهتری داشته باشد. کاربران موجود در اپلیکیشن شما برای خواندن و یا حتی مرور مطالب در اپلیکیشن نباید مشکلی داشته باشند.

اپلیکیشنی پاسخگو طراحی کنید

تلفن‌های همراه اکنون در همه اندازه‌ای وجود دارد. همانطور که محتوای خود را ایجاد می‌کنید، باید اطمینان حاصل نمایید که در صفحه‌های مختلف به خوبی قابل مشاهده است. بهینه سازی محتوا در اندازه‌های مختلف صفحه نمایش تضمین می‌کند که باز کردن اپلیکیشن توسط کاربر، تضمین کننده‌ی پاسخگویی خوب اپلیکیشن است.

اپلیکیشنی پاسخگو طراحی کنید

طراحی مینیمالیستی و وسیع

طراحی ساده و مینیمالیستی نه تنها روندی در سال 2020 است، بلکه ریشه در سال 2018 دارد که سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی با پالت رنگی محدود از میزان جذابیت کاربری بیشتری نسبت به سایت‌های پر زرق و برق بهره‌مند می‌شوند. یک رویکرد مینیمالیستی عمده‌ترین روند طراحی رابط کاربری در سال‌های اخیر است، زیرا به شما کمک می‌کند تا توجه کاربر را به عناصر روی صفحه که برای آنها مهم است و یا می تواند فروش را افزایش دهند، جلب نمود.

مدل‌های سه بعدی

اگرچه مدل‌سازی سه بعدی کاملا جدید نیست، اما پیش‌بینی می‌شود که سال 2020 به سالی تبدیل شود که فناوری‌های مدل سازی برای مشاغل متوسط و کوچک و همچنین افرادی که اهداف تجاری ندارند مقرون‌به‌صرفه باشد. دلیل آن ساده است. همانطور که وارد دوره اینترنت های پرسرعت می‌شویم و بهره‌وری ابزارها روز به روز در حال افزایش است، شانس بیشتری برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران جهانی با محتوای جذاب سه بعدی وجود دارد. همچنین برخی از شرکت هایی که برای توسعه پروژه‌های خود از نیروی کار خارجی استفاده می‌کنند، تغییراتی را ایجاد می‌کنند و با استفاده از ابزارهای جدید مبتنی بر ابر رایگان، برای مدل‌سازی‌های سه بعدی برای پیاده‌سازی رویکردهای گرافیکی مختلف در رابط‌های کاربری استفاده می‌کنند.

انیمیشن

انیمیشن درون تعاملات خود در مورد کنجکاوی کاربران تلاش می‌کند تا آنها زمان بیشتری را در اپلیکیشن بگذرانند و همچنین باعث شفافیت تجربه کاربری کاربران می‌شود. عناصر کوچک متحرک مانند تغییر رنگ دکمه، پس از نزدیک شدن کاربر به آن یا تغییر عناوین وبلاگ در هنگام پیمایش، به رفع توجه کاربران کمک می‌کند و احساس زنده بودن محصول دیجیتال شما را ایجاد می‌کند.

گرافیک سفارشی

در سال 2020، به جای بارگیری تصاویر از گالری و قرار دادن آنها در صفحات اپلیکیشن، گرافیک‌های سفارشی خود را انتخاب می‌کنند. این روش به شما کمک می‌کند ارزش شرکت خود را منعکس کنید و اپلیکیشن خود را دوستانه و فعال نمایید. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که کاربران اپلیکیشن در حال حاضر، تصاویر بیش از حد واقع‌گرایانه را دوست ندارند و به احتمال زیاد محصولاتی با پتانسیل تفریحی بصری را انتخاب می‌کنند.

گرافیک سفارشی

گرافیک های متحرک

میانگین زمان صرف شده توسط کاربر برای بررسی موارد جدید در اینترنت از 12 به 8 ثانیه کاهش یافته است. به عبارت دیگر، در سال 2020 طراحان اپلیکیشن‌های موبایل باید تلاش بیشتری کنند تا کاربران متوجه محصولات آنها شوند. انیمیشن‎ها، فیلم‌های کوتاه و همچنین هر اثر پویای دیگر که از تعامل با اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند به یک روند جدید تبدیل می‌شود.

عناصر شفاف و منحصر به فرد

همانطور که در سایر روندهای طراحی اپلیکیشن مشاهده می‌شود، آنچه اپلیکیشن‌های قوی را از سایر اپلیکیشن‌ها مجزا می‌کند، نحوه‌ی طراحی عناصر داخل اپلیکیشن است. وقتی می‌توانید از طریق یک تصویر ببینید، می‌توانید وزن آن را نیز بررسی کنید. به نظر می‌رسد که می‌توانید از طریق آن دقیقا به این مطلب پی ببرید و آنچه را که در ورای طراحی اپلیکیشن است را درک کنید و این دقیقا چیزی است که طراحان اپلیکیشن به دنبال آن هستند.

طراحی اپلیکیشن

اشکال گرد و ارگانیک

اشکال گرد و ارگانیک هم از روندهای دیگری هستند که در آینده، در مکان‌هایی فراتر از طراحی اپلیکیشن مشاهده می‌شوند. مانند بسیاری از گرایش‌های طراحی اپلیکیشن‌های 2020، این اشکال ناقص و نرم نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند، زیرا تعامل با محیط‌های کلیشه‌ای را آسان تر می‌کنند.

تجربه کاربری پویا

به تعبیری دیگر، تجربه کاربری پویا در داخل یک اپلیکیشن مدرن چیزی مخالف با اپلیکیشن‌هایی است که در آن تعداد زیادی از اطلاعات مخرب به طور همزمان به کاربران نشان داده می‌شوند. تجربه پویا به این معنی است که تمام انیمیشن‌های اپلیکیشن‌های تلفن همراه، با عناصر کوچک گرافیکی محرک برای تامین نیازهای کاربران طراحی شده‌اند.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما