
افزایش بازدید اپ در گوگل پلی استور
در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون اپ در اندروید اپ استور وجود دارند و احتمال دیده شدن محصول شما در میان این تعداد اپ، بسیار کم است. اینکه یک نرم افزار جدید بتواند خیلی زود مخاطبین قابل توجهی را بدست آورد، بسیار سخت است.
محلی سازی اپها یک نوع «بهینه سازی اپ استور» به حساب میآید که به شکل قابل توجهی تعداد رقبای محصول شما را کاهش خواهد داد؛ بهینه سازی اپ استور، به شما کمک میکند تا شانس مشاهده نرم افزارتان را بطرز چشمگیری افزایش داده و در نتیجه، مخاطبین و درصد دانلود آن بیشتر شود. سرویسهای زیادی در خصوص محلی سازی اپهای اندروید وجود دارند که یکی از آنها، سرویس گوگل پلی دولوپر کنسول است.
اینکه از چه سرویسی جهت محلی سازی اپ خود استفاده میکنید اهمیتی ندارد، نکته قابل توجه آن است که نرم افزار خود را برای یک موقعیت جغرافیایی خاص، محلی سازی کنید تا بتوانید مخاطبین بیشتری را بدست آورید؛ در اینجا نکاتی را در خصوص محلی سازی اپها برای شما جمعآوری کردهایم که رعایت آنها در آغاز کار، کمک زیادی به شما خواهد کرد:
استفاده کنندگان را در کانون توجه خود قرار دهید
تردیدی وجود ندارد که تمام این تلاشها را جهت بدست آوردن مخاطبین بیشتر انجام میدهیم، بنابراین اولین نکته مهم در خصوص محلی سازی یک اپ، شناخت مخاطبین آن است؛ برای هر کجا که اپ خود را برای آن محلی سازی مینمایید، بهتر است که ابتدا با مردم آن منطقه آشنایی پیدا کنید، شناخت زبان و نحوه گفتگوهای روزانه آنها کمک زیادی به شما خواهد کرد تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن سفارشی سازی نمایید؛ اگر اطلاعات کافی در خصوص مخاطبین هدف خود ندارید، توصیه میکنیم که در اولین فرصت ممکن، به جستجو و مطالعه پرداخته و آگاهی خود را بالا ببرید.
از نرم افزارهای رایگانی که محتوای اپ شما را به زبانهای دیگر ترجمه میکنند پرهیز کنید؛ در صورت استفاده از چنین نرم افزارهایی، احتمال آنکه اپ شما در صدر جستجوهای کاربران قرار گیرد، بسیار کم خواهد بود.
آگاهی خوبی نسبت به زبان مردم منطقهای که در حال محلی سازی اپ خود برای آنها هستید پیدا کنید یا حداقل قواعد آن را بشناسید؛ شما همچنین میتوانید مترجمین بومی خوبی را استخدام کرده و از آنها جهت ترجمه کامل و روان محتوای اپ خود استفاده نمایید. از هر روشی که برای ترجمه محتوای نرم افزار خود استفاده میکنید، این را در نظر داشته باشید که بهتر است از عبارتهای عامیانه مردم آن منطقه استفاده نمایید.
عنوان و توضیحات اپ خود را بهینه سازی کنید
آیا میدانستید حدود 53 درصد از اپهایی که در نهایت توسط مصرف کنندگان دانلود میشوند (در گوگل پلی استور)، از طریق بخش جستجو به آنها معرفی شدهاند؟
زمانی که کاربران نوع خاصی از برنامهها را در پلی استور جستجو میکنند، عوامل زیادی وجود دارند که میتوانند روی نتایج جستجوی آنها تاثیر گذار باشند، در اینجا است که عبارت «بهینه سازی اپ استور» معنی خود را پیدا میکند؛ از طریق بهینه سازی، نرم افزار شما براساس تعدادی از معیارها که در زمان جستجو مورد توجه قرار داشتهاند، بهینه میشود و در نتیجه، شانس مشاهده اپ شما را بیشتر میکند؛ این کار شبیه به بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو است که در سایتهای اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی از نکات حائز اهمیت در بهینه سازی یک اپ، عنوان آن است. این موضوع تنها روی رنکینگ نرم افزار تاثیر گذار نبوده، بلکه حتی روی جذب مخاطبین جدید نیز اثر گذار است؛ بنابراین زمانی که اپ خود را محلی سازی میکنید، انتخاب یک عنوان مناسب را در اولویت کار خود قرار دهید. یک عنوان مناسب، باعث میشود که کاربر بتواند بهخوبی با محصول شما ارتباط برقرار کرده و شاید حتی بتواند از طریق عنوان، به پاسخ سوالی برسد که در جستجوی آن است.
کلمات کلیدی را در عنوان اپ خود استفاده کنید و آن را مرتبط و طبیعی جلوه دهید؛ اگر میخواهید عنوان اپ شما بصورت کامل در گوگل پلی استور نمایش داده شود، حداکثر از 30 کاراکتر برای عنوان خود استفاده کنید؛ همچنین توجه داشته باشید که اکثریت مخاطبین گوگل پلی استور افرادی هستند که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند و در نتیجه، عنوان اپ شما روی گوشیهای موبایل به نمایش درخواهد آمد، نه روی صفحات نمایشگر؛ همواره تلاش کنید تا عنوان نرم افزارتان را با توجه به نیاز مخاطبین هدف خود (کاملاً خوانا و دقیق) انتخاب کنید.
مانند عنوان، توضیحات نرم افزار نیز باید کاملاً طبیعی و محاورهای (براساس زبانی که اپ خود را برای مردم آن محلی سازی میکنید) باشد؛ توجه داشته باشید که گوگل پلی استور در زمان جستجو، به وجود کلمات کلیدی در توضیحات محصول نیز توجه خواهد کرد و در نتیجه، بهتر است که چند کلمه کلیدی را در توضیحات نرم افزار قرار دهید. این نکته را هم باید گوشزد کنیم که از قرار دادن کلمات کلیدی متعدد در توضیحات و ایجاد اسپم، خودداری کرده و مطمئن شوید که توضیحات نرم افزار شما، ضوابط گوگل متادیتا را رعایت کرده است.
محتوای اپ خود را محلی سازی کنید
اینکه اپ شما در کدام قسمت گوگل پلی استور قرار میگیرد، تاثیر بسیار زیادی روی تعداد دفعات مشاهده و دانلود آن خواهد داشت؛ جهت افزایش آمار بازدید نرم افزارتان، باید تمامی نیازها و انتظارات کاربران را برآورده کنید.
علاوه بر موارد بالا، بسته به نوع اپ شما، تنظیمات زیادی وجود دارند که بایستی بر اساس محل زندگی مخاطبین هدف خود، روی محصولتان انجام دهید؛ بطور مثال، اگر قصد محلی سازی نرم افزاری در خصوص تناسب اندام دارید، باید به واحدهای اندازه گیری مورد استفاده در آن توجه داشته باشید، مثلاً در آمریکا از واحد پوند و اینچ جهت اندازه گیریها استفاده میشود اما در ایران، از سانتیمتر و گرم جهت اندازه گیریهای خود استفاده میکنیم. یا اگر برنامهای در خصوص اطلاع رسانی اخبار تجاری دارید، باید به واحد پولیای که در آن قرار میگیرد توجه داشته باشید و آن را براساس نیاز کاربران محلی تنظیم کنید.
نتیجه گیری
نکات اشاره شده در بالا تنها بخشی از مواردی هستند که باید در زمان بهینه سازی محتوای محصولتان به آنها توجه داشته باشید؛ جزئیات ریز و درشت دیگری نیز وجود دارند که در زمان محلی سازی یک نرم افزار، باید به آنها توجه کنید.
پیش از انتشار نرم افزار خود، آن را بهصورت آزمایشی در دسترس تعدادی از کاربران محلی قرار دهید و بازخوردهای آنها را دریافت کنید، این عمل شاید به شما کمک کند تا با یک تغییر کوچک و جزئی اما کارآمد، محصولتان را متناسب با نیازهای مردم یک منطقه خاص، سفارشی سازی نمایید و شانس موفقیت آن را افزایش دهید.
بجای آنکه با اپهایی که در دسته بندی مشابهی با نرم افزار شما قرار دارند، بجنگید، محصولتان را محلی سازی کرده و شانس آن را جهت دیده شدن و سپس دانلود، افزایش دهید.
تیم تکران با آخرین به روزترین ابزارها طراحی اپلیکیشن شما را انجام میدهد.
به شما توصیه میکنم از طریق لینک زیر نمونه کارهای طراحی اپلیکیشن شرکت تکران را مشاهده نمایید: