بهبود طراحی تجربه کاربری UX
حمید رضا خداوردی

بهبود طراحی تجربه کاربری UX

طراحی تجربه کاربری یا UX به مجموعه فرآیندهایی اطلاق می‌شود که تیم طراحی از آن‌ها برای ایجاد محصولاتی استفاده می‌کنند که تجربیات معنی‌دار و مرتبطی را به کاربران ارائه دهند. این طراحی تجربه کاربری شامل طراحی کل فرایند به‌دست آوردن و ادغام محصول، از جمله جنبه‌های برند و نام تجاری، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است. تجربه کاربری مناسب یکی از مهم‌ترین موارد برای موفقیت هر محصول یا خدمت است و البته وب‌سایت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. داشتن حضور آنلاین به اندازه داشتن یک ویترین شیک و مرتب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عبارت دیگر، وب‌سایت یک کسب‌و‌کار، چهره‌ و نمای آن کسب‌و‌کار است. امروزه بسیاری از کاربران در انتخاب وب‌سایت بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و انتظار دارند که وب‌سایت مورد نظر، سطح خاصی از ظرافت را داشته باشد. طراحی تجربه کاربری اغلب با کلماتی مانند طراحی رابط کاربری بصورت اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحالیکه طراحی رابط کاربری یا UI، از عناصر اساسی طراحی تجربه کاربری است. طراحی تجربه کاربری اغلب طیف گسترده‌ای از زمینه‌های دیگر را در بر می‌گیرد. یک طراح UX، به کل فرایند خرید و ادغام محصول، از جمله برندینگ، معماری، قابلیت استفاده و جنبه‌های عملکردی دیگر توجه ویژه‌ای می‌کند. این بررسی‌ها حتی قبل از اینکه محصولات در اختیار کاربر قرار بگیرند نیز آغاز می‌شود. برای دستیابی به یک تجربه کاربری خوب، پیمایش وب‌سایت شما باید ساده، شهودی و روان باشد. اگر بارگیری یک وب‌سایت طولانی باشد یا کاربران نتوانند به راحتی آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند، ممکن است که وب‌سایت شما را ترک کرده و احتمال بازگشت آن‌ها بسیار کم خواهد بود. اما چگونه می‌توان کیفیت تجربه کاربری سایت را افزایش داد؟

طراحی تجربه کاربری

استفاده از فضاهای خالی

خالی نگذاشتن برخی فضاها یک خطای اساسی در طراحی سایت است، چه در طراحی گرافیکی سنتی و چه در طراحی وب‌سایت. از فضای خالی نترسید بلکه این فضای خالی برای اهمیت دادن به پیام اصلی و ساختاردهی به مطالب وب‌سایت مفید است. پر کردن وب‌سایت با متن‌های زیاد، کاربرپسند بودن آن را تقویت نمی‌کند. با این وجود، استفاده خوب از عناصری مانند Padding یا حاشیه گذاری (برای جداسازی عناصر) به هدایت توجه کاربران به موارد مهم و همچنین افزایش استفاده آن‌ها از مطالب وب‌سایت کمک بسیار می‌کند.

ایجاد منویی قابل دسترس در تمام رزولوشن ها

بسیاری از ما همواره تمایل داریم که بخش خانه یا Home وب‌سایت را به عنوان مهمترین بخش تصور کنیم، اما آیا واقعا چنین است؟ بستگی دارد. در Google Analytics نحوه ورود کاربران در وب‌سایت را می‌توان بررسی کرد. پیمایش آن بخش را چگونه تصور می‌کنید؟ آیا کاربر از آنجا به بقیه وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کند؟ گاهی اوقات منوی وب‌سایت در هر بخش ظاهر نمی‌شود، که به نوبه‌ی خود یک خطای بزرگ در طراحی سایت است. کاربر باید بتواند تمام صفحات وب سایت را مشاهده کند.

از نوآوری استفاده کنید اما از حد مجاز عبور نکنید

وب‌سایت شما ممکن است عناصر جدید مانند تعاملات را در خود جای دهد، اما عناصر آن هرگز نباید برای کاربران گمراه کننده باشد. منوی سایت که به درستی قابل شناسایی است و در بالا قرار دارد، لوگوی وب‌سایت در بالای صفحه و غیره این ها همه قراردادهایی هستند که از قبل در دی ان ای کاربر تعریف شده است. شما می‌توانید در ظاهر وب‌سایت خود نوآوری ایجاد کنید، اما بهتر است اصول و ساختار اصلی آن (مانند لوگو در بالای صفحه) بدون تغییر باقی بماند.

طراحی تجربه کاربری

برای داشتن یک وب سایت حرفه ای و نوآورانه از خدمات طراحی سایت شرکت تکران بهره ببرید.

سازماندهی داده‌ها بصورت سلسله مراتبی

همیشه کاربرانی وجود دارند که متن‌های شما را واقعا مطالعه می‌کنند و برای آن‌ها وقت می‌گذارند. اما کاربران تنبل یا آن‌هایی که وقت زیادی ندارند، نیاز به یافتن پاسخ خود تنها در یک نگاه دارند. بنابراین، محتوای خود را بصورت سلسله مراتبی سازماندهی کنید و از عناصربصری برای لیست خود استفاده کنید.

سرعت بارگیری سایت خود را بهینه کنید

اگر بارگیری وب‌سایت شما بیش از پنج ثانیه طول بکشد، احتمالا بسیاری از کاربران خود را از دست خواهید داد؛ زیرا آن‌ها تمایلی به انتظار برای ورود به سایت شما ندارند. سرعت بارگیری وب‌سایت خود را هم برای تصاویر و هم برای عناصر بصری دیگر بهینه کنید. اگر مطمئن نیستید که چه جنبه‌هایی را باید بهبود ببخشید، می‌توانید اطلاعاتی درباره وب‌سایت خود و نحوه حل مشکلات بالقوه عملکرد آن از طریق ابزاری مانند GTmetrix یا Lighthouse بدست آورید.

طراحی تجربه کاربری

پیوندها را Bold کنید

اگر کاربر مجبور باشد که بر روی پیوندی کلیک کند، باید کاری کنید که کاربر روی آن متمرکز شده و تفاوت آن المان را با دیگر المان‌ها متوجه شود. پیوندها را با قلم‌های پررنگ یا با رنگی متفاوت از قسمت‌های دیگر متن برجسته کنید. خط کشیدن زیر پیوند نیز یک عمل معمول است که هنوز هم بطور گسترده از آن استفاده می‌شود.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما