
طراحی اپلیکیشن – موفقیت توسعه اپلیکیشن تلفن همراه
زندگی بشر امروزی به لطف تلفنهای همراه هوشمند، به زندگی بسیار آسان و سریعی تبدیل شده است. بسیاری از مردم دنیا از اپلیکیشنهای کاربردی تلفنهای همراه برای رفع نیازهای خود استفاده میکنند. به همین دلیل است که کسبوکارهای امروزی بهطور فزایندهای به اپلیکیشنهای کاربردی بیشتری برای ارائه خدمات و محصولات و همچنین جذب مشتریان بیشتر نیاز دارند. این دلیل بسیار محکمی است که تجارت شما برای رشد سریع، افزایش بهرهوری و همچنین دستیابی به تعداد مشتریان مورد انتظار، به یک اپلیکیشن مناسب و حرفهای نیاز دارد. طراحی و توسعه یک اپلیکیشن قابل اعتماد و مقیاسپذیر، برای ایجاد مزیت رقابتی در کسبوکار شما بسیار ضروری است. ارائه یک اپلیکیشن موبایل با طراحی عالی، گزینهی مناسبی برای جلب رضایت مشتریان است. بسیاری از شرکتها و کسبوکارها از اپلیکیشنهای تلفنهمراه خود برای گسترش تجارت و جذب مشتریان جدید در بازار استفاده میکنند. اهمیت طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل در تجارتهای امروزی بسیار محسوس است، بطوریکه بسیاری از کسبوکارها از همان ابتدای فعالیت خود، به طراحی و توسعه اپلیکیشن سازمانی مبادرت میکنند. اپلیکیشنهای تلفن همراه نحوه تجارت در کسبوکارهای امروزی را تغییر دادهاند، بطوریکه کاربران به کمک این اپلیکیشنها میتوانند به اطلاعات تجاری و مورد نیاز خود در کمترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنند و در عین حال با برند تجاری مورد علاقهی خود در ارتباط باشند. این اپلیکیشنها ابزاری بسیار حیاتی برای بازاریابی خدمات و محصولات ارائه شده توسط انواع کسبوکارها هستند، تا بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند. بسیاری از کسبوکارها از اپلیکیشنهای تلفن همراه برای بهبود ویژگیهای تجاری، از طریق ایجاد رابطهی نزدیک با مشتریان خود استفاده میکنند. هدف یک اپلیکیشن تلفنهمراه ارتباط و تعامل یکپارچه با مشتریان است، که آن را به ابزاری ارزشمند و هوشمند برای تجارت مدرن تبدیل کرده است. امروزه استفاده از اپلیکیشنهای تلفن همراه به یکی از بهصرفهترین و موثرترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان تبدیل شده است. در ادامه به چهار مرحلهی اصلی طراحی و اجرای موفقیتآمیز یک اپلیکیشن موبایل پرداخته میشود:
مرحلهی اول: پیش طراحی
پیش طراحی اولین مرحله از فرآیند توسعه اپلیکیشن تلفن همراه است؛ جاییکه ما یک پروژه را از طرح اولیه -چه یک خط باشد چه چندین صفحه- به یک استراتژی قابل اجرا تبدیل میکنیم. این بدین معنی است که همه چیز دربارهی محصول و خدمت مورد نظر، هدف از ارائه آن، فناوریهای مورد استفاده در آن و همچنین چگونگی اندازهگیری موفقیت را بررسی میکنیم. مرحلهی پیش طراحی این اطمینان را میدهد که با طراحی و توسعه اپلیکیشن، میتوانید به اهداف سازمانی خود برسید و محصول نهایی خوبی را ارائه کنید.
مرحله دوم: طراحی
پس از اتمام مرحله اول (مرحلهی پیش طراحی) و جمعآوری اطلاعات اولیه درباره طراحی اپلیکیشن، آماده حرکت به سمت طراحی یک اپلیکیشن کاربردی هستید. مرحله طراحی اپلیکیشن جایی است که متخصصین UX/UI به تدوین نقشه راه طراحی اپلیکیشن سازمانی شما میپردازند.
مرحله سوم: توسعه
پس از مراحل پیش طراحی و همچنین طراحی اپلیکیشن، اکنون زمان توسعه و اجرای اپلیکیشن طراحی شده است. در مرحلهی توسعه اپلیکیشن، محصول طراحی شده بصورت واضح در اختیار مشتریان قرار میگیرد. در این مرحله مواردی همچون امنیت، دسترسی و همچنین میزان استفادهی کاربران بصورت دقیق بررسی میشود.
مرحله چهارم: کنترل
پس از اتمام کلیه مراحل فوق، اکنون باید روند اجرا و عملکرد اپلیکیشن خود را کنترل کرده و از مشکلات احتمالی آن جلوگیری بعمل آورید. همواره ممکن است که در فرآیند طراحی و توسعه اپلیکیشن با مشکلات غیرمنتظرهای مواجه شوید. اما جای نگرانی نیست؛ شما میتوانید با کنترل دقیق و پیوسته اپلیکیشن خود از این اتفاقات غیر منتظره جلوگیری کرده و یا در صورت وقوع، آنها را بهراحتی حل کنید.
سه مرحله اصلی برای موفقیت یک اپلیکیشن سازمانی
تحلیل کسبوکار
گام اول در توسعه یک اپلیکیشن تلفن همراه، تعریف پلتفرم هدف (اندروید یا iOS)، روش توسعه و الزامات عملکردی است. کلیهی گامهای بعدی در طراحی اپلیکیشن و همچنین موفقیت کلی یک اپلیکیشن، به تحلیل کسبوکار شما بستگی دارد. برای تصمیمگیری در مورد سیستم عامل، باید مخاطب مورد نظر خود و همچنین نیازهای آنها را شناسایی و تحلیل کنید. هنگامیکه بستر لازم برای دستیابی به مشتریان هدف را تعریف کردید، باید رویکرد توسعه اپلیکیشن را در نظر بگیرید. در این مرحله شما با سه گزینه مواجه خواهید شد:
توسعه بومی
طراحی UI/UX اپلیکیشن میبایست مطابق با دستورالعملهای اصلی پلتفرم باشد. این گزینه ممکن است هزینههای بالایی به همراه داشته باشد، اما رضایت بالای کاربر را تضمین میکند.
توسعه ترکیبی
طراحی UI/UX در سیستم عاملهای مختلف یکسان است و بنابراین ممکن است در ابتدا برای برخی از کاربران غیر طبیعی بنظر برسد. هزینههای توسعه ترکیبی تقریبا دو برابر کمتر از توسعه بومی خواهد بود که بسیار صرفهی اقتصادی به همراه دارد.
توسعه بین پلتفرمی
طراحی UX/UI تقریبا ظاهری بومی دارد و بر کلیه پلتفرمها (iOS و اندروید) قابلیت اجرا دارد. این گزینه تنها به حدود هفتاد درصد بودجه توسعه بومی نیاز دارد و مقرون به صرفه تر خواهد بود.
تعریف الزامات عملکردی، هدف اصلی تجزیهوتحلیل تجارت است. این الزامات به ساخت یک مفهوم دقیق از اپلیکیشن آیندهی کسبوکار شما کمک میکند و تمام وظایفی که در قالب مشخصات پروژه انجام میدهید را توصیف میکند. بدون داشتن این تعریف، طراحی تجربه کاربری حتی نمیتواند کار خود را شروع کند.
طراحی تجربه کاربری
هنگامیکه الزامات عملکردی اپلیکیشن آینده خود را تعریف کردید، نوبت به طراحی واقعی آن میرسد. اولین مرحله طراحی، تجربه کاربری یا UX است که معمولا توسط متخصص UX و با همکاری یک تحلیلگر تجاری انجام میشود.
نمونهسازی اولیه طراحی رابط کاربری
چارچوب تجربه کاربری که معمولا شبیه طرحهای تکرنگ است، اساس کار طراحی رابط کاربری است. اگر از قبل یک وب اپلیکیشن با بسته عملکردی مشابه دارید، طراحان رابط کاربری مطمئن میشوند که ظاهر اپلیکیشن تلفن همراه شما با وب اپلیکیشن سازگار است. پس از پایان نمونهسازی اولیه، تیم رابط کاربری از مدیریت درخواست بازبینی میکند. مدیر سازمان نیزمیبایست تمام افکار و شبهات خود را در این مرحله به اشتراک بگذارد.