هوش تجاری یا BI چیست؟
حمید رضا خداوردی

هوش تجاری یا BI چیست؟

هوش تجاری یک فرآیند مبتنی بر فناوری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعات کاربردی است، که به مدیران و کارمندان کمک می‌کند به‌صورت آگاهانه تصمیمات تجاری خود را بگیرند. به‌عنوان بخشی از فرآیند هوش تجاری، سازمان‌ها داده‌های لازم را از سیستم‌های داخلی و منابع خارجی جمع‌آوری می‌کنند، آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل آماده می‌کنند، بررسی‌های لازم را با داده‌ها انجام می‌دهند و تجسم داده‌ها، داشبورد‌ها و گزارش‌های هوش تجاری را ایجاد می‌کنند، تا نتایج تجزیه و تحلیل را برای تصمیم‌گیری عملیاتی و برنامه‌ریزی استراتژیک در دسترسی کاربران تجاری قرار دهند. معماری هوش تجاری شامل مواردی فراتر از یک نرم‌افزار هوش تجاری است. داده‌های هوش تجاری معمولا در مخزن داده‌ها که برای کل سازمان ایجاد شده است، ذخیره می‌شوند و یا در مخزن‌های کوچکتری ذخیره می‌شوند که زیرمجموعه‌ای از اطلاعات کسب‌و‌کار را برای بخش‌های مختلف و واحدهای تجاری نگه‌داری می‌کنند. اصلی‌ترین مزیت هوش تجاری، ارائه راه‌حلی مناسب برای کسب‌و‌کار شما است. هوش تجاری راه‌حلی سفارشی متناسب با اهداف تجاری شما ارائه می‌کند. این فناوری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به سمت درستی حرکت کنند و از داده‌های تجاری جمع‌آوری و تحلیل شده به درستی استفاده کنند. فرآیند‌های هوش تجاری به شما کمک می‌کند تا داده‌های خود را سازماندهی کنید و به راحتی بتوانید به این داده‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. سپس تصمیم‌گیرندگان می‌توانند به کاوش در این داده‌ها پرداخته و به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کنند. اما تصمیم‌گیری دقیق‌تر و راحت‌تر تنها یکی از مزیت‌های هوش تجاری است.

هوش تجاری

در ادامه برخی از کاربردی‌ترین مزایای هوش تجاری و نحوه‌ی استفاده سازمان‌ها از این فناوری برای دستیابی به اهداف خود را بررسی می‌کنیم:

تجزیه ‌و‌ تحلیل سریع‌تر، داشبوردهای بصری

پلتفرم‌های هوش تجاری برای پردازش‌های سنگین داده‌ها در فضای ابری یا سرورهای سازمان شما طراحی شده‌اند. ابزارهای هوش تجاری، داده‌ها را از چندین منبع مختلف به یک مخزن اصلی داده‌ها هدایت می‌کنند و سپس داده‌ها را با توجه به درخواست کاربران در قالب گزارش‌های عملیاتی و داشبورها تجزیه و تحلیل می‌کنند. به‌عنوان مثال هوش تجاری به کمپانی لنوو (Lenovo) کمک کرد تا در چندین بخش مختلف، بهره‌وری گزارش را تا 95 درصد افزایش دهد. بخش منابع انسانی این شرکت چندین گزارش ماهانه را به یک داشبورد واحد متراکم هدایت می‌کند. شرکت پپسی (Pepsi) نیز از طریق قدرت هوش تجاری زمان تجزیه و تحلیل داده‌ها را تا 90 درصد کاهش داده‌ است. مزیت داشبوردهای هوش تجاری، در آسان‌تر و بصری کردن تجزیه و تحلیل داده‌ها است و همچنین به کاربران غیرفنی این توانایی را می‌دهد تا بدون نیاز به دانش در این زمینه، روند تجزیه و تحلیل داده‌ها را بسیار راحت درک کنند.

هوش تجاری

افزایش کارایی سازمانی

هوش تجاری به مدیران امکان دستیابی به داده‌ها و همچنین به‌دست‌آوردن دید کلی نسبت به فعالیت‌های سازمانی و توانایی محک‌زدن نتایج در برابر سازمان‌های بزرگتر را می‌دهد. با نگاه کلی به سازمان، مدیران می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی فرصت‌های رشد خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال، شرکت فایزر (Pfizer) از سیستم های عامل هوش تجاری برای همکاری در میان بخش‌ها و مدل‌های توسعه یافته برای بهینه‌سازی تشخیص بیماری و روش‌های سریع‌تر و بهتر در جهت انجام آزمایشات بالینی استفاده کرده است. هنگامی‌که سازمان‌ها ساعات کاری کمتری را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تهیه گزارشات صرف می‌کنند، هوش تجاری به آن‌ها فرصت بیشتری می‌دهد تا از داده‌ها برای نوآوری در برنامه‌ها و محصولات جدید در کسب‌و‌کار خود استفاده کنند.

هوش بازاریابی و فروش

هوش تجاری با ثبت اطلاعات مربوط به مشتریان و فروش محصولات می‌تواند هوش بازاریابی و فروش سازمان شما را تقویت کند. همچنین به شما امکان می‌دهد تا نحوه‌ی تعامل مشتریان با سازمان شما را در سطح عمیق‌تری درک کنید. بنابراین، مدیران می‌توانند راه‌حل‌هایی را برای مشکلات و نیازهای مشتریان خود شناسایی کنند و با پیام‌های هدفمند قوی‌تر جوابگوی مشتریان خود باشند، تا میزان بهره‌وری سازمانی را افزایش دهند. همچنین هوش تجاری به کمک دو ابزار برنامه‌ریزی و پیش‌بینی، بهره‌وری را افزایش می‌دهد. برای نمونه، بسیاری از سازمان‌ها دارای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری هستند، که داده‌های مربوط به مشتریان را جمع‌آوری کرده و در جداول و نمودارهای مختلف به مدیران ارائه می‌دهند. شما می‌توانید یک چرخه فروش کامل را تجزیه و تحلیل کنید، مشتریان موجود را ردیابی کنید و خدمات پس از فروش بهتری را ارائه دهید. سیستم‌های CRM اکنون بیش از هر زمان دیگری درگیر فرآیندهای پشتیبانی تصمیم‌گیری هستند. برقراری ارتباط خوب و موثر با مشتریان امری ضروری برای ایجاد فرهنگ قوی در سازمان است.

هوش تجاری

شناسایی فرصت‌ها

هوش تجاری می‌تواند به کسب‌و‌کار شما در ارزیابی توانایی‌ خود کمک بسیاری کند. به کمک هوش تجاری می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را در برابر رقبای خود شناسایی و بررسی کنید. این توانایی به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند تا در پاسخ به فرصت‌ها، سریع و درست عمل کنند. همچنین به سازمان شما کمک می‌کند تا سودآورترین مشتریان و همچنین مشتریان بالقوه سودآور را شناسایی کرده و دلایل نارضایتی مشتریان ناراضی را نیز ارزیابی کند.

داده‌های با‌کیفیت و دقیق

هر نوع موفقیت در یک سازمان به داده‌های سازمانی بستگی دارد. کیفیت داده‌ها، کیفیت عملکرد شرکت و موفقیت آن‌ را مشخص می‌کند. هرگونه بی‌دقتی یا نقص در داده‌ها می‌تواند تجارت شما را وارونه جلوه دهد. ابزارهای هوش تجاری به کسب و‌کارها در پاکسازی داده‌ها، ایجاد داه‌هایی با کیفیت بالا، جمع‌آوری، به‌روزرسانی و تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند تا بیشترین اطلاعات را در مورد آنچه در شرکت در حال اتفاق است، کسب کنند.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما