سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟
حمید رضا خداوردی

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یک راه‌حل نرم‌افزاری است، که برای توسعه وب‌سایت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه استفاده می‌شود و توانایی ایجاد، انتشار و ویرایش قطعات مختلف محتوای دیجیتال را فراهم می‌کند. CMS یک محیط مشارکتی است که به چندین کاربر، با حقوق سرپرستی اجازه می‌دهد تا به تمام یا مجموعه محدودی از عملکردها، در یک راه‌حل وب دسترسی پیدا کرده و اطلاعات را تغییر دهند. این امر به ویژه برای فروشگاه‌های تجارت الکترونیک و سایر مشاغل بزرگ نیز مناسب است. ما می‌توانیم معماری و ساخت CMS را به صورت مختصر توصیف کنیم، که شامل یک چارچوب برنامه‌نویسی، یک پایگاه داده برای ذخیره داده‌ها و یک لایه ارائه، با مجموعه‌ای از الگوها برای تنظیمات طرح‌بندی است.

بازاریابان دیجیتال و ویرایشگران محتوا به طور مستقیم با یک لایه ارائه ارتباط برقرار می‌کنند؛ محیطی پویا که در آن می‌توانند به راحتی کارهای مربوط به محتوا را بدون دانش توسعه وب انجام دهند. این بدان معناست که آن‌ها مجبور نیستند کدنویسی در HTML و CSS را بیاموزند، برچسب‌ها و سبک‌ها را درک کنند یا کد را برای کار با منبع دیجیتالی تجزیه و تحلیل کنند. تعامل از طریق رابط کاربری گرافیکی بصری است و بسیاری از فرایندها به صورت خودکار انجام می‌شوند.

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟

یک سیستم شامل دو جزء بزرگ ساختاری است:

  • اپلیکیشن تحویل محتوا یا CDA: قسمت پشتیبانی که مسئول منطقی کد راه‌حل وب و تبدیل محتوا به بخش بصری برای کاربران نهایی است.
  • اپلیکیشن مدیریت محتوا یا CMS: قسمت اصلی یا رابط کاربری ویرایشگرها که در آن بدون لمس کد، محتوا را ایجاد و به روزرسانی می‌کنند.

این دو جزء محکم به هم متصل هستند، اما کاربران غیر فنی در سطح رابط کاربری فعالیت می‌کنند و پشت صحنه را که مسئولیت توسعه‌دهندگان و مدیران وب‌سایت است، نمی‌بینند.

سیستم مدیریت محتوا

کاربردهای سیستم مدیریت محتوا

ماهیت بسترهای مدیریت محتوا این است که به نویسندگان یا مدیران اجازه می‌دهد تا محتوای دیجیتالی را ایجاد و یا اصلاح کنند. به طور سنتی، نرم‌افزار مدیریت محتوا به عنوان یک راه‌حل خارجی با عملکردهای اساسی زیر ارائه می‌شود:

  • ایجاد و انتشار محتوا
  • ذخیره‌سازی داده‌ها
  • نمایه‌سازی محتوا
  • جستجو و بازاریابی با پارامترهای مختلف
  • ویرایش و حذف محتوا
  • کنترل دسترسی

با این حال، بسیاری از شرکت‌ها به سفارشی‌سازی نرم‌افزار سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند تا آن‌ را برای نیازهای مختلف تجاری طراحی کنند. این سیستم را می‌توان با کمک ابزارهای شخصی‌سازی خاص، افزونه‌ها و برچسب‌ها سفارشی کرد. در نتیجه، می‌توانید قابلیت‌های بیشتری را به راه‌حل خود اضافه کنید و لیست عملکردهای آن‌ را به میزان قابل‌ توجهی گسترش دهید، در نتیجه این سیستم می‌تواند موارد زیر را نیز مدیریت کند:

  • قالب متن
  • طرح
  • رسانه‌ها
  • منطق آدرس URL
  • زمینه‌های فراداده
  • تاریخ انتشار
  • کنترل نسخه
  • گزارش نویسی
  • کمپین‌های بازاریابی
  • بهینه‌سازی موتور جستجو
  • ادغام با سیستم‌های شخص ثالث

تفاوت میان CMS ،WCMS و ECM

CMS یا سیستم مدیریت محتوا: یک اپلیکیشن رایانه‌ای برای مدیریت محتوای ساختار یافته مانند اسناد، متن، فایل‌های صوتی و تصویری است. این اپلیکیشن می‌تواند یک فضای همکاری داخلی برای برخورد با محتوای دیجیتالی یک سازمان یا یک سیستم خارجی برای صفحات وب عمومی باشد.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوای وب WCMS: یک نوع سیستم مدیریت محتوای گسترده است که روی وب سایت‌ها متمرکز شده است. سیستم مدیریت محتوای وب نه تنها با محتوای موجود در وب سروکار دارد، بلکه مدیران را قادر می‌سازد تا کل وب‌سایت را کنترل کنند. این یک راه‌حل خوب برای فروشگاه‌های تجارت الکترونیک است.

سیستم مدیریت محتوای سازمانی یا EMC: از نسل سیستم مدیریت محتوا است. در نتیجه، EMC یک ابزار گسترده‌تر و پیشرفته‌تر است. این سیستم بیشتر در مورد سازماندهی و مدیریت اسناد و فرایندهای تجاری در یک سازمان خاص است؛ هم به محتوای ساختاریافته و هم بدون ساختار می‌پردازد.

ویژگی‌های CMS

قابلیت استفاده: رابط کاربری گرافیکی بصری، حتی کاربران غیرمتخصص را نیز قادر می‌سازد تا به راحتی با محتوا برخورد کنند.

دسترسی: شما می‌توانید در هر زمان و از طریق هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، به این پلتفرم دسترسی پیدا کنید.

همکاری: این سیستم برای چندین کاربر در دسترس است که برای تیم‌های بزرگ مناسب است.

مقیاس‌پذیری: اگر کسب‌و‌کار شما رشد کند، می‌توانید به راحتی صفحات جدید اضافه کنید یا در صورت نیاز خودتان، بدون کمک برنامه‌نویس، صفحات غیرضروری را حذف کنید.

انواع سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا منبع باز

این نوع نرم‌افزار به صورت رایگان در دسترس همگان قرار گرفته است، بدین معنی که شما به همراه صدها شرکت دیگر می‌توانید سیستمی را بدون هزینه مجوز یا قرارداد بارگیری و استفاده کنید. در این مورد، شما تنها یک نسخه اصلی دریافت می‌کنید. بنابراین، ممکن است مجبور باشید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

  • پشتیبانی فنی در حین نصب و به طور منظم
  • برخی از افزونه‌ها و قالب‌ها
  • سفارشی‌‌سازی برای پاسخگویی به نیازهای تجاری
  • به‌روز‌رسانی نرم‌افزار
  • آموزش کارکنان

CMS اختصاصی

یک جایگزین برای نرم‌افزار مدیریت محتوای منبع باز، محصولات CMS تجاری است که نه برای استفاده معمولی، بلکه به طور خاص برای شرکت‌های مجزا ساخته شده است. مشتریانی که از راه‌حل‌های اختصاصی استفاده می‌کنند باید:

  • مجوز دریافت کنند
  • هزینه سالانه یا ماهانه پرداخت کنند

CSM ویژه

این نوع نرم‌افزار بر روی سرورهای فیزیکی واقع در یک شرکت میزبانی می‌شود و بالاترین سطح کنترل بر داده‌ها را تضمین می‌کند. راه‌حل‌های داخلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و منابع سازمانی دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد و پشتیبانی می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا مبتنی بر ابر

این راه‌حل‌ها از راه دور در فضای ابری میزبانی شده و توسط تامین کنندگان به صورت مجازی از طریق وب ارائه می‌شوند. این راه‌حل‌های ابری یا نرم‌افزار به عنوان سرویس CMS میزبانی وب، اجزای نرم‌افزار وب و پشتیبانی فنی را در یک واحد ترکیب می‌کند.

CMS سنتی

اگر به یک پلتفرم برای تقویت وب‌سایت نیاز دارید، یک CMS سنتی کاملا با این نیاز شما مطابقت دارد. اما اگر می‌خواهید از حضور دیجیتالی چند کاناله در راه‌حل‌های دسکتاپ و دستگاه‌های مختلف تلفن همراه و اینترنت اشیا مطمئن شوید، باید الگوها و طرح‌بندی‌های مختلفی را برای هر نوع دستگاه به صورت دستی و با در نظر گرفتن ساختار کلی سیستم ایجاد کنید.

CMS Headless

جایگزین‌های ارائه شده توسط راه‌حل‌های CMS Headless به سازمان کمک بسیاری می‌کنند. این راه‌حل‌ها به شما امکان می‌دهند تا محتوای دیجیتالی را از یک پایگاه داده واحد، به دستگاه‌های مختلف منتقل کنید. بنابراین، محتوای شما تنها به یک الگوی خاص وابسته نیست، بلکه از طریق API به هر لایه ارائه‌دهنده ارسال می‌شود.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما