
Geofencing چیست و چگونه کار میکند؟
آیا به محض اینکه برای رفتن به خانه به سمت ماشین خود میروید، تلفنتان در جیب شما به صدا درمیآید و با اعلانی از میزان ترافیک و مدت زمانی که سفرتان طول میکشد، شما را با خبر میسازد؟
این روش به عنوان ژئوفنسینگ (Geofencing) شناخته میشود و یک تکنیک بازاریابی است که بیشتر، مشاغل دارای برنامهی تلفن همراه برای هدف قرار دادن مردم در مناطق محلی، به آن روی میآورند. اساساً تعیین محدوده، به شما امکان میدهد حصار مجازی را در اطراف هر منطقهای که انتخاب میکنید و به هر میزان که مناسب میدانید، قرار دهید. به محض اینکه کاربران برنامهی شما وارد محدودهی شما میشوند، با یک اعلان، خدمات یا محصولات شما و تقریباْ هر چیزی که دوست دارید، به آنها اعلام میشود.
ژئوفنسینگ چیست؟
قبل از اینکه به مشخصات ژئوفنسینگ و نحوهی استفاده از آن برای هر شغلی در هر زمینهای بپردازیم، بیایید به اصول اولیه برگردیم و نحوهی عملکرد آن را بررسی کنیم و اینکه چرا میخواهید آن را به عنوان یک تکنیک بازاریابی در نظر بگیرید.
اگر ساختن یک برنامهی تلفن همراه را برای کسب و کار خود انتخاب کردهاید (با افزایش محبوبیت و عملکرد برنامهها، انتخاب خوبی است)، احتمالاً از قبل میدانید که قرار دادن اعلانها یکی از سودمندترین ویژگی برنامههاست. از طریق اعلانها، قادر خواهید بود به تک تک افرادی که برنامهی شما را بارگذاری یا استفاده کردهاند، پیام ارسال کنید. این به شما کمک میکند تا همیشه ذهن کاربران را درگیر کنید؛ زیرا میتوانید از طریق یک پیشنهاد عالی، به روزرسانی اطلاعات شرکت خود و برخی از آخرین اخبار صنعت یا آخرین نسخههای کالایی که برای انتشار در بازار آماده میکنید، مستقیماً با آنها در ارتباط باشید.
با ارائهی یك فرصت درآمد خارق العاده، میتوانید با كمك از ژئوفنسینگ و یک اعلان هشدار دهنده، یک مرحله جلوتر بروید. در هنگام ایجاد منطقهی حصارکشی شده، شما میتوانید در همان لحظه که کاربران پا به منطقهی شما گذاشتند یا حتی هنگام ترک آن، یک اعلان برای آنها ارسال کنید؛ این یک ترفند بازاریابی فوق العاده سریع است، هنگامی که کاربران برنامهی شما در نزدیکی شما و در فاصلهی قابل توجهی قرار میگیرند، در مورد شما میشنوند؛ که یک تکنیک عالی است.
چرا Geofencing را انتخاب کنید؟
اگر از خود میپرسید که آیا راه اندازی این کار، زحمت زیادی دارد یا اینکه واقعاً انجام آن بازدهی دارد، برخی از این آمارها را در مورد هدف گذاری مکانی در نظر بگیرید:
در حال حاضر حدود ٪30 از جمعیت جهان استفاده یا تحت تاثیر هدفگذاری مکانی هستند.
80٪ از مردم میگویند که میخواهند یا خوشحال میشوند که پیام های هدفمند را از کسب و کارها دریافت کنند.
70٪ از مصرف کنندگان خوشحال خواهند شد که مکان خود را به اشتراک بگذارند، اگر چیزی را در عوضش دریافت کنند.
اگر آنها نزدیک به کسب و کار شوند، ٪72 از مصرف کنندگان از طریق یک تماس، اقدام به دریافت اطلاعات از طریق اعلان اطلاع رسانی میکنند.
60٪ از مردم اکنون به دنبال اطلاعات محلی در تلفنهای موبایل خود هستند، در حالی که ٪40 مستقیماْ به دنبال آن هستند.
مزایایی که Geofencing به کسب و کار شما ارائه میدهد.
حالا شما برخی از دلایلی که چرا باید آن را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید، میدانید. حال بیایید برخی از مزایای کسب و کار خود را پس از معرفی Geofencing به استراتژی بازاریابی خود را بررسی کنیم:
بهبود بهینه سازی محلی
در جستجوهای محلی بسیار پربازدید، Geofencing میتواند یک ابزار بسیار قدرتمند باشد که به شما کمک میکند رتبه بندی بالاتری داشته باشید. همانطور که سیستم مبتنی بر مکان، شما را قادر میسازد مشتریان محلی را در یک منطقهی خاص مورد هدف قرار دهید، پیام شما را نیز به موقع ارسال میکند.
جمع آوری داده های پیشرفته
دشوار است بدانید که چگونه مشتریان شما در مورد شما تحقیق کردهاند؛ یا چرا شما را انتخاب کرده اند؛ اما Geofencing شما را قادر میسازد تا اطلاعات بسیار مهمی را جمع آوری کنید. شما قادر خواهید بود تا زمانی که کسی در محیط شما باقی بماند، اثربخشی پیامی که از طریق اعلانها ارسال میکنید و اینکه چگونه اغلب آنها نزدیک به شما و فرکانس هستند را در آن بررسی کنید.
با استفاده از این دادهها و همچنین ترکیب آن با گزارش های مجموعههایی مانند: Google Analytics و SemRush، شما میتوانید استراتژی بازاریابی خود را تعریف و اصلاح کنید، تا زمانی که به بازار هدف مورد نظر خود برسید.
عنصر شخصی را ارائه دهید.
با استفاده از دادهها همانطور که در بالا ذکر شد، شما در جای بهتر برای ارائهی یک تجربهی شخصیتر به کاربران تلفن همراه خود خواهید بود. شما میتوانید ببینید که کدام یک از پیامهای شما باعث تحریک کاربران محلی میشود و بهتر است چه چیزی در طراحی آنها استفاده کنید. میتوانید مصرف کنندگان ناامید را زمانی که شرکتها آنها را با محتوایی که هیچ ارتباطی با علایقشان ندارد، احاطه کردهاند؛ با استفاده از دادههای Geofencing جذب کنید.
پول در بیاورید، پسانداز کنید.
مهم نیست که بودجهی در دسترس شما، زیاد یا کم است، Geofencing میتواند نحوهی صرفه جویی در آن را موثرتر کند. همانطور که مخاطبان مناسب و مرتبطی را هدف قرار میدهید، به نوبهی خود هزینهی کمتری را صرف تبلیغات خود در برابر افرادی میکنید که علاقه ای به آنچه شما ارائه میدهید، ندارند.
پیاده سازی Geofencing در استراتژی بازاریابی شما
امیدوارم در حال حاضر Geofencing را به عنوان یک تاکتیک بسیار مثبت برای استقرار در استراتژی بازاریابی کسب و کار خود شناسایی کرده باشید. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی رفتن به تنظیم آن و تصمیم گیری در مورد مخاطبان شما وجود دارد:
بیرون از منطقه را مورد هدف قرار ندهید.
شما میتوانید منطقهی Geofended خود را به هر اندازهای که میخواهید تنظیم کنید، با این حال عاقلانه است که بیش از حد بزرگ نباشد؛ زیرا میخواهید مخاطبان تصفیه شده را به خوبی انتخاب کنید. ابتدا به محلهی خود بپردازید و به یاد داشته باشید که آیا بازار هدف شما احتمالا با راه رفتن یا رانندگی به مکان شما میرسد، زیرا این میتواند تا حدی بر منطقهای که هدف شما قرار دارد، تاثیر بگذارد.
یک اعلان واضح تنظیم کنید.
پیامی را که به مشتریان خود ارسال میکنید، کلیدی است. زیرا به آنها نیاز دارید تا نظرشان را جلب کنید و اقدام مورد نظر را انجام دهید. یک تماس روشن برای اقداماتی که آنها را هدایت میکند تا فوراْ فعالیتهایی را انجام دهند که شما میخواهید، ضروری است. هدف کلی این فعالیت این است که مصرف کننده را در همان لحظه به مکان خود برسانید، در حالی که در شعاع هدف شما قرار دارد.
تکمیل پروسه با تبلیغات در فروشگاه
تبلیغات، پیشنهادات و معاملات هنوز هم یکی از بهترین راههای جذب مشتریان است. Geofencing برای اعلام این پیشنهادات است. مطمئن شوید که برخی از معاملات فاکتور “WOW” را انجام دادهاید؛ زیرا رقابت را از بین میبرد و کاربر برنامهی شما چارهای جز بازدید شما ندارد.
پروفایل های اجتماعی خود را نیز درگیر کنید.
با افزایش مقدار کاربران رسانههای اجتماعی این روزها، شما میتوانید قدرت اجتماعی را برای Geofencing خوب مهار کنید! اگر به روز رسانیهای منظم در رسانههای اجتماعی در کنار کمپین Geofencing خود را اجرا کنید، میتوانید آگاهی از برند را بالا ببرید.
Geofencing چگونه کار میکند؟
در حال حاضر ما بیشتر در مورد Geofencing میدانیم. در ادامه به چگونگی کمک به کسب و کار شما و نحوه اجرای آن در کمپین بازاریابی گسترده تر خود، همچنین چگونه از منظر فنی کار میکند، میپردازیم.
محل کار
به منظور پیدا کردن یک دستگاه کاربر برای ارسال هر اعلان مهم، Geofencing از ترکیبی سه گانه شامل: cellular ،GPS یا WiFi استفاده میکند. مورد دوم همراه با cellular triangulation قابل اطمینانتر هستند. GPS باتری کاربر را خالی میکند، بنابراین کم طرفدار است.
نیازی به سخت افزار نیست.
با رشد نیاز به رعایت الزامات حریم خصوصی، میتوانید مطمئن باشید که با Geofencing شما قطعاْ بر روی محل هر کسی snooping نیست. یک کاربر باید اجازه دهد که برنامهی شما نظارت بر مکان و ارسال اعلانها داشته باشد؛ به این معنی که کاربر، کنترل کننده است.
ملاحظات کلیدی به خاطر داشته باشید.
حالا شما از Ins و Outs از Geofencing آگاه هستید، چندین ملاحظات مهم برای در نظر گرفتن روند برنامه ریزی و راه اندازی وجود دارد.
فراتر فکر کنید.
در ابتدا تنظیم Geofence خود را در اطراف محل کسب و کار خود در نظر بگیرید؛ با این حال لازم نیست که این تنها راه باشد. شما هیچ محدودیتی در زمینهی تعیین ناحیهی Geofence خود ندارید و این امکان را برای شما فراهم میکند تا مناطق اطراف رقبا را هدف قرار دهید و با مشتریانی که میخواهید، بیشتر وقت خود را صرف کنند.
از زمان خود درست استفاده کنید.
مورد بعدی که باید حل کنید زمان بهینه برای ارسال اعلان به کاربران است. پس از اتمام زمان مقرر برای شما، هیچ کسی هنگامی که وارد منطقه مورد نظر شما میشود اعلانی دریافت نمیکند. در موقعیتی مشابه، اگر رستورانی هستید که همیشه در وقت ناهار شلوغ است، در این زمان از روز واقعاً دیگر به مشتری نیاز ندارید. بنابراین بسیار سودمندتر خواهد بود که منتظر بمانید تا یک زمان ساکت و آرام در روز، سعی کنید افراد بیشتری را جذب کنید. وقتی میخواهید کاربران برنامه اقدامی انجام دهند، تقریباً به اندازه درست کردن منطقهی مورد نظر شما مهم است.
آنچه میخواهند به آنها بدهید.
هیچ کس نمیخواهد در تمام طول روز با پیامهای بازرگانی بمباران شود، بنابراین شما باید مشتری را در یک پیام کوتاه و مستقیم، مطلع کنید. ارسال مداوم پیام، هر یک با پیشنهادات متفاوت، احتمالاً گیج کننده و آزار دهنده خواهد بود و احتمال خاموش شدن اعلانهای شما و ناامید شدن از نام تجاری شما را افزایش میدهد. یک پیشنهاد مانند “یکی بخر، یکی رایگان ببر” در یک دوره زمانی تعیین شده، توجه کاربران را جلب میکند، پیام را با صدای بلند روشن میکند و در عین حال آنها را تشویق به معامله میکند.
خودتان را فریب ندهید.
فریادی که میگوید: «تجارت شما در آنجا وجود دارد.» به اندازهی کافی برای جلب مشتری بالقوه کافی نخواهد بود. اقدامات شما باید بلندتر از سخنان شما باشد، بنابراین یک معامله یا پیشنهاد مختصر که توجه آنها را جلب میکند و به اندازهی کافی جذاب است، جهت انجام یک عمل، نتیجهی مطلوب دارد.
همه چیز را بسنجید.
ما در بالا اهمیت اندازه گیری را درک کردیم، اما واقعا نمیتوان بر اهمیت آن تاکید کرد. هر معیار کوچک یا بزرگ میتواند بر تغییرات ظریف یا عمده ای که شما به جلو حرکت میدهد، تأثیر بگذارد.
3 کسب و کار که به خوبی آن را انجام میدهند.
به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه آیا یک کمپین Geofencing برای کسب و کار خود را اجرا کنید، احتمالا میخواهید نمونههایی از دیگران را ببینید که از موفقیت آن لذت می برند.
North Face
این شرکت با استفاده از به روزرسانیهای هواشناسی، لباسهای بیرونی خود را به روز کرد، و وقتی که صحبت از Geofencing میشد بسیار خلاق عمل میکرد. وقتی هوا مناسب نباشد و یکی از کاربران برنامهی آنها وارد منطقه معین میشود، برای محافظت از آنها در برابر شرایط بد آب و هوا، یک هشدار در مورد یک محصول خاص یا طیف وسیعی از محصولات برای آنها ارسال میشود. آنها با این ترفند نیز موفقیت کسب کردند و از افزایش ٪79 بازدید از فروشگاه از طرف کسانی که اخطارها را دریافت کردهاند، خبر دادند؛ که ٪65 از آنها اقدام به خرید کردند.
Starbucks
با وجود تعداد بالای فروشگاه استارباکس در خیابانها، این احتمال وجود دارد که هرگز از یک فروشگاه دور نباشید و استارباکس به شما اطلاع خواهد داد! هنگامی که وارد یکی از مناطق تحت پوشش آنها میشوید، اعلانی ارسال میشود تا به شما اطلاع دهد که استارباکس در آن نزدیکی است و کد تخفیف یا پیشنهاد ویژهای برای شما فراهم میشود تا شما را بیشتر مجذوب خود کند. آنها در حال آزمایش بیشتر هستند و به مشتریان این امکان را میدهند تا در مواقعی که در نزدیکی هستند، برای جلوگیری از صف، ارسال دستورالعملها و حتی صرفه جویی در سفارشات قدیمی ذخیره شده، از قبل سفارش دهند تا با یک برگه در تلفن شما، سفارش مورد علاقه شما بارها و بارها انجام شود.
Uber
Uber شروع به اجرای Geofencing در اطراف فرودگاهها کرده است، بنابراین وقتی از هواپیما خارج میشوید و در حال بررسی نحوهی رفتن به خانه هستید، Uber اعلانی را برای شما ارسال میکند که تعداد اتومبیلهای مجاور را به شما اطلاع میدهد. این یک نمونهی عالی از چگونگی تفکر شرکت قبل از مصرف کننده است و تلاش میکند تا نیاز آنها را برآورده کند، حتی قبل از اینکه فکر کند که چه اقدامی را انجام دهد.
اگر شما در یک برنامهی تلفن همراه برای مشاغل خود سرمایه گذاری میکنید، اجرای یک کمپین Geofencing یک روش خارق العاده برای استفاده از تمام فناوریهایی است که برای کمک به ساختن نام تجاری خود، ارائهی خدمات به مشتریان و بهبود خط تولید خود سرمایه گذاری کردهاید. ممکن است در ابتدا نا آشنا به نظر برسد، با این حال با آزمایش و استفاده از نتایج برای اصلاح آنچه که پیش میبرید، به زودی کمپینهای بازاریابی شخصی را اجرا میکنید که بسیار مرتبط هستند و نیازهای مشتری شما را برآورده میکنند.
برای طراحی اپلیکیشن به سبک تکران و مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید:
- 021-22130288
- 021-26741787
پیوست: https://appinstitute.com/geofencing-guide/