استفاده از تصاویر در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن (UI/UX)
حمید رضا خداوردی

استفاده از تصاویر در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن (UI/UX)

استفاده از تصاویر برای بهبود طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن (UI/UX)

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که تصاویر می توانند با افزودن ارزش به محصول، طراحی UI/UX را بهبود ببخشند. آن ها به هنگام طراحی یک رابط کاربری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. تصاویر ابزار اثبات شده تعاملی هستند که راه را برای طراحی بهتر کاربر و سایر ویژگی های هموار باز می کنند و در عین حال به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بین محصول و کاربر عمل می کنند. تصاویر وسیله ای برای روشن کردن معنای مفاهیم پیچیده و ایده ها از طریق تفسیر های تصویری و بصری است. آنها به طراح اجازه می دهند روایتی برای کاربر ایجاد کند تا کاربر را در تصمیم گیری های بی دردسر یاری کند.

تصاویر یک قسمت از یک داستان را تصویرسازی و تجسم می کنند. این یک تفسیر بصری از یک روند، عمل، محیط و موارد مشابه را ارائه می دهد. آنچه تصاویر را از هنر ناب متمایز می کند، هدف ارتباطاتی آن است: تصاویر آموزنده هستند و پیامی را منتقل می کنند. آنها معمولا برای یک هدف ایجاد می شوند و در انواع رسانه های منتشر شده اعم از چاپی و تعاملی ادغام می شوند. تصاویر همچنین با موفقیت به عنوان دکوراسیون به سبک یا محیطی که در آن استفاده می شوند، کمک می کنند.

تصاویر بخشی بسیار مهم از رابطه های کاربری شده اند و هم به عنوان یک عنصر کاربردی و ابزاری برای برقراری ارتباط و ارسال پیام های تجاری و غیره خدمت می کنند. بیش از هر عنصر رابط کاربری دیگری، تصاویر میتوانند ایده ها، مفاهیم یا فرایند های پیچیده را با تفسیر بصری آنها شرح دهند. تصاویر به محصولات دیجیتال کمک می کند تا ارتباط عاطفی و روانی نیز با کاربران برقرار کنند. ایجاد ارتباط، روایت و ایجاد تجربه کاربری روان و صحیح در جایی که تصمیم گیری برای کاربر راحت است، هدف نهایی استفاده از تصاویر و جلوه های بصری می باشد. این مسئولیت طراح UX است که دریابد آیا تصویرسازی می تواند با بهبود و ارتقا UI/UX به محصول ارزش بیشتری ارائه دهد یا نه. و از همه مهمتر، آیا می تواند کاربران را برای موفقیت بیشتر در محصول توانمند سازد؟ ایجاد تصاویر صرفا برای زیباسازی رابط کاربری، بدون زمینه یا عملکرد خاص، مطمئنا دلیل کافی برای استفاده از آن ها نیست. در ادامه به چهار مورد از دلایل استفاده از تصاویر در UX/UI می پردازیم:

استفاده از تصاویر برای بهبود طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن (UI/UX)

  • اعتماد سازی

    یکی از مهمترین دلایل استفاده از تصاویر در رابط کاربری، ایجاد اعتماد به محصول شماست. اما چگونه تصویر سازی می تواند باعث ایجاد اعتماد شود؟ با دادن لحنی شخصی تر به نحوه ی برقراری ارتباط با کاربران، تصاویر می توانند برند شما را انسانی و قابل دسترس تر نشان دهند. این احساس ارتباط انسانی در دنیای دیجیتال چیزی است که واقعا به اعتماد سازی در سازمان شما کمک می کند. تصویرهایی که به رابط کاربری خود اضافه می نمایید، باید زبان طراحی سازمان شما را دنبال کنند و در عین حال تمرکز خود را بر کاربر حفظ کنند.

  • سهولت درک و ارتباط

    طراحی خوب UX با درک الگوهای رفتاری کاربر، اهداف، نقاط ضعف و انتظارات آنها هنگام تعامل با محصول شما آغاز می شود. اگر بتوانید همه موارد را به طور دقیق مشخص کنید، تمام بینشی را که برای ایجاد تصویرهایی که به راهنمایی کاربران کمک می کند و تجربه کاربری مثبتی ایجاد می کند، خواهید داشت. هدف از ارائه تصاویر این است که به کاربران کمک کنید تا بفهمند که در مرحله بعد چه کاری انجام می شود و دقیقا چه اتفاقی می افتد. به همین دلیل استفاده از پردازنده به عنوان نمونه، مثال خوبی در آن مورد استفاده می شود. تصاویر به کاربران کمک می کنند و ضمن کاهش بار شناختی، آنها را در روند پردازش کمک می کنند.

  • هویت نام تجاری

    تصاویر در شناسایی طراحی رابط کاربری و پشتیبانی از وب سایت یا برند تجاری دیجیتال بسیار موثر هستند. آن ها به تخیل کاربران متوسل می شوند تا ارتباط شخصی قوی تری با آنها برقرار کنند. برند هایی که سبک تصویرگری واحدی را در وب سایت، برنامه و کانال های رسانه های اجتماعی خود حفظ میکنند از افرادی که به طور خودکار طراحی را با شرکت خود مرتبط می کنند، سود می برند.

  • ارتقا و بهبود محتوا

    برای زنده ساختن داستان ها و به اشتراک گذاشتن نه تنها آنچه در مورد یک موضوع خاص فکر میشود، بلکه همچنین احساسی که درباره آن وجود دارد، از تصویرگری استفاده می شود. تصویرسازی به محتوای وب، روح انسانی و زنده می دهد.

استفاده از تصاویر برای بهبود طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن (UI/UX)

انواع تصویرسازی UI

  • کاربردی (Onboarding)

    مفهومی است که از حوزه اشتغال و منابع انسانی به طراحی UX رسیده است. این برخی از مراحل و تکنیک هایی است که به تازه واردان کمک می کند تا نحوه کار رابط کاربری را درک کنند. همچنین، هنگامی که ویژگی ها و به روز رسانی های جدید معرفی می شوند با کاربران با عملکرد غیرمعمول تعامل دارند، از آن استفاده می شود.

  • تم (Theme)

    نوع دیگری از تصویرسازی، همان هایی هستند که بلافاصله مضمون و حالت کلی وب سایت یا اپلیکیشن شما را تنظیم می کنند. آن ها استعاره ها و ارتباطات بصری قوی را برای ایجاد جذابیت عاطفی از اولین ثانیه های تعامل ارائه می دهند. این امر باعث صرفه جویی در وقت و تلاش کاربر می شود تا تجربه مثبت کاربر را ایجاد کرده و فضای لازم را ایجاد کند.

  • آموزش (Tutorial)

    تصاویر آموزشی و راهنمایی ها، دستورالعمل های بصری را ارائه میدهند. این نوع تصویرسازی پتانسیل توضیح تصاویر را فعال کرده و هدف اصلی آن فعال کردن یا تشویق اقدامات خاص است. تصاویری از این نوع، رابط کاربری UI را برای افرادی که کپی را دوست ندارند یا نمی توانند بخوانند، بسیار دوستانه تر می کند. این به خصوص در رابط های تلفن همراه مربوط به فضای محدود صفحه نمایش به خوبی کار می کند.

  • جوایز (Rewards)

    جوایز نوع محبوب دیگری از تصاویر رابط را تشکیل می دهند. نشان ها، برچسب ها، مدال ها، ستاره ها و سایر موارد از این نوع باعث ایجاد تجربه در کاربر می شود و پیشرفت کاربر را به وضوح نشان می دهد.

  • طلسم ها (Mascots)

    طلسم ها شخصیت هایی هستند که به راحتی شخصیت پردازی را به رابط کاربری اضافه می کنند. آنها به نوعی ارتباط بین رابط و کاربر تبدیل می شوند. طلسم ها به صدا و تُن وب سایت یا اپلیکیشن شما کمک زیادی می کنند و حتی می توانند به صورت استعاره ای از یک محصول تبدیل شوند.

  • سرگرمی (Entertainment)

    گاهی اوقات، تصاویر UI هدف اصلی سرگرمی کاربران می باشد. ممکن است بگویید که هیچ ارتباطی با عملکرد ندارد و این ممکن است درست نیز باشد، اما مستقیما با احساسات و رضایت زیبایی شناختی سروکار دارد.

استفاده از تصاویر برای بهبود طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن (UI/UX)

فواید استفاده از تصویرسازی ها برای تجربه کاربری UX

  • به تفسیر بهتر و سریع تر ایده کمک می کنند: تصاویر در مقایسه با روش های دیگر، از عالی ترین اشکال ارتباطات هستند. صرفا با نگاهی به آنچه که در مجاورت آن نوشته شده است، می توان پیام موجود در پشت تصویر را به راحتی تفسیر کرد.
  • توهم ارتباط واقعی را ارائه میدهد: از آنجایی که برقراری ارتباط با کاربر یکی از مهمترین جنبه ها است، یک طراح می تواند با استفاده از تصاویر به کاربران اجازه دهد به راحتی در صفحه یا برنامه پیمایش کنند.
  • تصاویر دیجیتالی به طبع و گفتار می افزاید: از آنجایی که ایجاد ارتباط آسان با کاربر نیاز به تلاش زیادی از طرف طراح دارد، کمی لحن شیوا (مانند شوخ طبعی) که بتواند احساسات مربوط به پیام یا متن را نشان دهد، نمی تواند به کسی آسیب برساند.
  • می تواند برای افزودن عناصر در بازی ها استفاده شود: تصاویر می توانند به طراح کمک کنند تا عناصر بیشتری را در بازی های موبایل و کامپیوتر اضافه کنند تا تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم کنند و در نتیجه کاربران را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.
  • تشویق کاربران به قصه گویی: از آنجایی که تصاویر قدرتمند می توانند تعامل با کاربر را برای مدتی طولانی ایجاد کنند، به عنوان روشی برای قصه گویی نیز می توان از این مفهوم استفاده کرد. طراحی می تواند برای تشویق کاربران از تصاویر تعاملی در طراحی UX استفاده کند.
  • به ایجاد یک برند تجاری مثبت کمک می کند: تصویرسازی های قدرتمند می توانند به عنوان مبنای دلالت بر معنای واقعی تصویر باشند. طراحان می توانند با استفاده از تصاویر قدرتمند ، کاربران را به استفاده از اپلیکیشن ها ترغیب کنند درحالیکه تفسیر آسان آن ها می توانند به کاربران کمک کنند برای مدت طولانی تری درگیر باشند یا برای انجام کارهای بیشتر و تکرار خریدهای خود بازگردند.

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما