مدیریت موجودی کالا (انبار)
حمید رضا خداوردی

مدیریت موجودی کالا (انبار)

مدیریت موجودی کالا یا مدیریت انبار، فرایندی است که در آن کالاها در انبارها مدیریت و کنترل می‌شوند. هدف اصلی مدیریت موجودی، جلوگیری از مشکلات مربوط به عدم موجودی، موجودی بیش از حد و هزینه‌های اضافی است. برای دستیابی به این هدف، باید فرایندهایی مانند سهمیه‌بندی منظم موجودی، محاسبه مقدار سفارش اقتصادی یا EOQ، پیش‌بینی تقاضا، تعیین سطح سفارش ایمن و کنترل کیفیت را اجرا کرد.

سهمیه‌بندی منظم موجودی، به معنای دسته‌بندی کالاها بر اساس میزان فروش و موجودی، با هدف کاهش هزینه‌های موجودی و حفظ موجودی در سطح مطلوب است. محاسبه مقدار سفارش اقتصادی یا EOQ، به معنای تعیین مقداری است که باید در هر سفارش از کالاها سفارش داد تا هزینه‌های موجودی و سفارش‌دهی به حداقل برسد.

پیش‌بینی تقاضا، به معنای تخمین تقاضای آینده برای کالاهاست که در طراحی سیستم مدیریت موجودی بسیار مهم است. تعیین سطح سفارش ایمن، به معنای تعیین حداقل میزان موجودی کالاها است که باید در انبار نگهداری شود تا مشتریان به موقع خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند. در نهایت، کنترل کیفیت، به معنای اطمینان از کیفیت کالاهای موجود در انبار است.

 

برنامه‌ریزی موجودی

برنامه‌ریزی موجودی به شما در جلوگیری از سه مشکل عمده کمک می‌کند: عدم موجودی، موجودی بیش از حد و فرایندهای ناکارآمد. برای دستیابی به برنامه‌ریزی کارآمد موجودی کالا، سهمیه‌بندی منظم موجودی و بهره‌گیری از فناوری، بسیار مهم است. همچنین، تعیین مقدار سفارش اقتصادی یا EOQ، پیش‌بینی تقاضا، آموزش مداوم کارکنان، کنترل کیفیت و موارد دیگر از روش‌های اضافی برای جلوگیری از مشکلات مدیریت موجودی است.

 

چالش‌های رایج در مدیریت موجودی

عوامل بسیاری بر توانایی شما در مدیریت موجودی کالا تاثیر می‌گذارند. مشکلات و عوامل رایج مدیریت موجودی کالا عبارتند از:

  • جریان نقدینگی پایین: نگه‌داشتن موجودی بیش از اندازه، قدرت پول نقدی که می‌توان از آن در سایر زمینه‌های تجاری استفاده کرد را ضعیف می‌کند.
  • نیاز به تهیه موجودی کالا در داخل: استفاده از شخص ثالث برای فعالیت‌های زنجیره تامین خود، برای برخی مشاغل بسیار منطقی است. با این وجود، گاهی اوقات تغییرات عملیاتی یا رشد تجارت، شما را ملزم به کاهش یا حذف برون‌سپاری می‌کند. اتخاذ بهترین روش‌ها برای مدیریت موجودی به شما امکان نظارت موثر بر زنجیره تامین را می‌دهد.
  • موجودی بیش از حد یا مازاد: اگر از دید کنترل کم یا شیوه‌های کنترل ناکارآمد موجودی استفاده می‌کنید، پیش‌بینی تقاضای ضعیف می‌تواند منجر به ذخیره بیش از حد یا بسیار کم در قفسه‌های انبار شما شود. این مورد می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد در کسب‌و‌کار شما شود.
  • افزودن محصولات جدید: افزودن محصولات جدید به قفسه‌های انبار بدون داشتن سیستم نصب و سازماندهی موجودی، می‌تواند منجر به سردرگمی و بی‌نظمی شود. استفاده از سیستم مدیریت موجودی انبار، از جمله بارکدگذاری و اسکن، باعث کاهش خطا و افزایش کارایی می‌شود.
  • گزارش‌دهی کم: اگر فروش و عملیات خود را ارزیابی نمی‌کنید، داده‌های مهم را حتما از دست خواهید داد. برنامه‌ریزی خوب موجودی برای تصمیم‌گیری دقیق در مورد پیش‌بینی، به اطلاعات به‌روز متکی است.

 

استراتژی‌های کاهش هزینه در مدیریت موجودی کالا

از سرمایه صرف شده برای خرید تا موجودی مازاد ذخیره انبار و هزینه حمل‌و‌نقل برای تحویل کالا به مشتریان، فرصت‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها به هنگام مدیریت موجودی وجود دارد. استراتژی‌های کاهش هزینه‌ مربوط در مدیریت موجودی کالا عبارتند از:

  • کنترل کیفیت: شما نه تنها می‌خواهید بهترین محصول را به مشتریان خود ارائه دهید، بلکه می‌خواهید کیفیت محصولات نیز بسیار عالی باشند. شیوه‌های کنترل کیفیت به شما کمک می‌کند تا تعداد موجودی کالا را کنترل کنید، تصمیمات بهتری در مورد سفارشات اخذ کنید، الزامات قانونی را برآورده کنید و موارد دیگر که به نوبه خود می‌توانند هزینه‌های کسب‌و‌کار را کاهش دهند.
  • بهینه‌سازی مکان حمل‌و‌نقل: شما می‌توانید از توزیع از طریق شخص ثالث مانند مراکز توزیع، به عنوان وسیله‌ای برای تکمیل سفارشات برای نگهداری موجودی کالا در نزدیکی مشتریان استفاده کنید تا هزینه‌های حمل‌و‌نقل را کاهش داده و سریع‌ترین تحویل را داشته باشید.
  • شمارش منظم موجودی کامل: حفظ نظم به هنگام شمارش موجودی کالا از طریق یک روند ساده، سعی در شناسایی و جلوگیری از بروز مسائل قبل از بروز آن‌ها دارد. شما می‌‌توانید این فرایند را در یک سیستم مدیریت موجودی به‌صورت خودکار انجام دهید.
  • کمیت سفارش اقتصادی: EOQ فرمولی برای سفارش موجودی بر اساس مقدار ایده‌آل سفارش است. این روش زمانی بیشترین کاربرد را دارد که هزینه تقاضا، سفارش و نگهداری با هم ارتباط مناسبی داشته باشند، اما می‌توان برای جبران سطوح مختلف تولید اصلاح شوند. استفاده از فرمول EOQ می‌تواند به شما کمک کند تا سطح موجودی بهینه را برای هدف‌گیری تعیین کنید تا موجودی کافی برای جلب رضایت سفارشات حفظ شود.
  • حذف تامین کنندگان با عملکرد پایین: تامین‌کنندگانی که مدت زمان بسیاری را برای تکمیل سفارشات صرف می‌کنند، سفارشات را به موقع تحویل نمی‌دهند یا با هزینه‌های نامناسب تحویل مشتری می‌دهند. استفاده از داده‌ها برای تجزیه و تحلیل عملکرد تامین‌کننده به شما امکان می‌دهد تا بهترین و قابل اعتمادترین روش را شناسایی کنید.

شرکت تکران با ارائه راهکارهای سازمانی می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند. به شما توصیه می کنم مقاله زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

دلایل نیاز به سیستم فهرست موجودی

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما