مدیریت موجودی کالا (انبار)
حمید رضا خداوردی

مدیریت موجودی کالا (انبار)

مدیریت موجودی روشی برای پیگیری روند موجودی کالا در کسب‌و‌کار است. مدیریت موجودی، فرآیند سفارش، ذخیره و تحویل محصولات به‌صورت کالاهای نهایی یا مواد اولیه برای تولید کنندگان است. مدیریت موجودی بر اصل تعادل بنا شده است، یعنی داشتن یک محصول مناسب، در مقدار مناسب، در زمان مناسب، در مکان مناسب و با هزینه‌ی مناسب.

مدیریت موجودی بخشی اساسی از زنجیره تامین کسب‌و‌کار شما است. این روش، نحوه‌ی سفارش، نگهداری و تحویل موجودی را به شما نشان می‌دهد و همچنین جزء اصلی عملیات توزیع کارآمد سازمان است. موجودی یا عدم موجودی می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر روی بقیه زنجیره تامین داشته باشد. سه قسمت اصلی مدیریت موجودی کالا عبارتند از:

  • خرید: به دست آوردن کالاهای تمام شده در انتظار فروش یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول شما که این مرحله آغاز روند مدیریت موجودی است.
  • ذخیره سازی: موجودی خود را قبل از فروش ذخیره کنید. مشاغل از شیوه‌های کنترل موجودی کالا برای مدیریت سطح موجودی کالا و بهینه‌سازی سطح عرضه استفاده می‌کنند. ابزارهایی مانند شمارش منظم موجودی، بهینه‌سازی مکان‌های حمل‌و‌نقل و اتوماسیون روش‌هایی برای بهبود تلاش‌های ذخیره‌سازی موجودی استفاده می‌شوند.
  • تحویل: آخرین مرحله مدیریت موجودی، ارسال محصول به مشتریان است. لجستیک در اینجا نقشی اساسی دارد، زیرا شواهد نشان می‌دهند که یکی از سریع‌ترین راه‌های از دست‌دادن مشتریان، تحویل غیرقابل اعتماد یا دیررس است.

برنامه‌ریزی موجودی

به‌طور کلی، برنامه‌ریزی موجودی به شما کمک می‌کند تا از سه مشکل عمده جلوگیری کنید: عدم موجودی، موجودی بیش از حد و فرایندهای ناکارآمد. انجام شمارش منظم موجودی و استفاده از فناوری، اهرم کلیدی در برنامه‌ریزی کارآمد موجودی کالا است. سایر فرایندها مانند تعیین مقدار سفارش اقتصادی یا EOQ، پیش‌بینی تقاضا، آموزش مداوم کارمندان، کنترل کیفیت و موارد دیگر از روش‌های اضافی برای جلوگیری از مشکلات مدیریت موجودی است.

چالش‌های رایج در مدیریت موجودی

عوامل بسیاری بر توانایی شما در مدیریت موجودی کالا تاثیر می‌گذارند. مشکلات و عوامل رایج مدیریت موجودی کالا عبارتند از:

  • جریان نقدینگی پایین: نگه‌داشتن موجودی بیش از اندازه، قدرت پول نقدی که می‌توان از آن در سایر زمینه‌های تجاری استفاده کرد را ضعیف می‌کند.
  • نیاز به تهیه موجودی کالا در داخل: استفاده از شخص ثالث برای فعالیت‌های زنجیره تامین خود، برای برخی مشاغل بسیار منطقی است. با این وجود، گاهی اوقات تغییرات عملیاتی یا رشد تجارت، شما را ملزم به کاهش یا حذف برون‌سپاری می‌کند. اتخاذ بهترین روش‌ها برای مدیریت موجودی به شما امکان نظارت موثر بر زنجیره تامین را می‌دهد.
  • موجودی بیش از حد یا مازاد: اگر از دید کنترل کم یا شیوه‌های کنترل ناکارآمد موجودی استفاده می‌کنید، پیش‌بینی تقاضای ضعیف می‌تواند منجر به ذخیره بیش از حد یا بسیار کم در قفسه‌های انبار شما شود. این مورد می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد در کسب‌و‌کار شما شود.
  • افزودن محصولات جدید: افزودن محصولات جدید به قفسه‌های انبار بدون داشتن سیستم نصب و سازماندهی موجودی، می‌تواند منجر به سردرگمی و بی‌نظمی شود. استفاده از سیستم مدیریت موجودی انبار، از جمله بارکدگذاری و اسکن، باعث کاهش خطا و افزایش کارایی می‌شود.
  • گزارش‌دهی کم: اگر فروش و عملیات خود را ارزیابی نمی‌کنید، داده‌های مهم را حتما از دست خواهید داد. برنامه‌ریزی خوب موجودی برای تصمیم‌گیری دقیق در مورد پیش‌بینی، به اطلاعات به‌روز متکی است.

استراتژی‌های کاهش هزینه در مدیریت موجودی کالا

از سرمایه صرف شده برای خرید تا موجودی مازاد ذخیره انبار و هزینه حمل‌و‌نقل برای تحویل کالا به مشتریان، فرصت‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها به هنگام مدیریت موجودی وجود دارد. استراتژی‌های کاهش هزینه‌ مربوط در مدیریت موجودی کالا عبارتند از:

  • کنترل کیفیت: شما نه تنها می‌خواهید بهترین محصول را به مشتریان خود ارائه دهید، بلکه می‌خواهید کیفیت محصولات نیز بسیار عالی باشند. شیوه‌های کنترل کیفیت به شما کمک می‌کند تا تعداد موجودی کالا را کنترل کنید، تصمیمات بهتری در مورد سفارشات اخذ کنید، الزامات قانونی را برآورده کنید و موارد دیگر که به نوبه خود می‌توانند هزینه‌های کسب‌و‌کار را کاهش دهند.
  • بهینه‌سازی مکان حمل‌و‌نقل: شما می‌توانید از توزیع از طریق شخص ثالث مانند مراکز توزیع، به عنوان وسیله‌ای برای تکمیل سفارشات برای نگهداری موجودی کالا در نزدیکی مشتریان استفاده کنید تا هزینه‌های حمل‌و‌نقل را کاهش داده و سریع‌ترین تحویل را داشته باشید.
  • شمارش منظم موجودی کامل: حفظ نظم به هنگام شمارش موجودی کالا از طریق یک روند ساده، سعی در شناسایی و جلوگیری از بروز مسائل قبل از بروز آن‌ها دارد. شما می‌‌توانید این فرایند را در یک سیستم مدیریت موجودی به‌صورت خودکار انجام دهید.
  • کمیت سفارش اقتصادی: EOQ فرمولی برای سفارش موجودی بر اساس مقدار ایده‌آل سفارش است. این روش زمانی بیشترین کاربرد را دارد که هزینه تقاضا، سفارش و نگهداری با هم ارتباط مناسبی داشته باشند، اما می‌توان برای جبران سطوح مختلف تولید اصلاح شوند. استفاده از فرمول EOQ می‌تواند به شما کمک کند تا سطح موجودی بهینه را برای هدف‌گیری تعیین کنید تا موجودی کافی برای جلب رضایت سفارشات حفظ شود.
  • حذف تامین کنندگان با عملکرد پایین: تامین‌کنندگانی که مدت زمان بسیاری را برای تکمیل سفارشات صرف می‌کنند، سفارشات را به موقع تحویل نمی‌دهند یا با هزینه‌های نامناسب تحویل مشتری می‌دهند. استفاده از داده‌ها برای تجزیه و تحلیل عملکرد تامین‌کننده به شما امکان می‌دهد تا بهترین و قابل اعتمادترین روش را شناسایی کنید.

شرکت تکران با ارائه دهنده راهکارهای سازمانی می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما