5 دلیل برای استفاده از CRM
در انتهای یک سال کاری پر جنبوجوش اتفاقاتی را که از سر گذراندهاید مرور میکنید؛ مشتریان برجستهای را که در مذاکره با آنان موفق بودهاید، همکارانی که در نبود شما کمک بزرگی کردند و …
در این میان شاید ابزاری را که در تمام طول راه به شما کمک میکرد نیز به یاد آورید. سیستمی که تمام اطلاعات را در اختیار نمایندگان فروش قرار میداد تا بهترین مذاکرات را هدایت کنند و بالطبع بهترین قراردادها را ببندند. همچنین فعالیتهای فروش را اتوماتیک کرد تا اعضای تیم مجبور نباشند ایمیلها را به صورت دستی ارسال کنند.
در این مقاله قصد داریم نگاهی به بهبودهایی که به واسطه CRM در فرایند فروش ایجاد شدهاند، اشاره کنیم. در ادامه با ما و این مقاله همراه شوید.
با منظم کردن دادههای خود، فروش را ساده کنید
CRM دادهها را مرتب میکند و آنها را به چند دستۀ سرنخها، پروفایلها و معاملات تقسیم میکند. از ورود دادههای تکراری جلوگیری میکند، پیامها را جمع میکند، همکاری با سایر نمایندگان را تسهیل میکند و در نهایت به شما قدرت فروش میدهد.
یک تحقیق نشان میدهد که فروشندگان به طور متوسط 440 ساعت در سال را صرف یافتن محتوای مناسب برای ارائه به مشتریان احتمالی و حتی مشتریان فعلی میکنند.
اعضای تیم فروش میتوانند با استفاده از CRM، دادهها را یافته و از طریق کامپیوتر یا موبایل به مخاطبین ارسال کنند. این کار باعث میشود که هنگام تماس برای فروش و جلسات، نیازی به برگههای کوچک یادآوری، پاورپوینت یا سایر ابزارها نباشد.
از ابتدای ورود یک مشتری به قیف فروش، نرم افزار CRM با دسترسی به تمام دادهها باعث بهبود همکاری تیمی و ایجاد آهنگی متوازن در این فرایند میشود.
به شما توصیه می کنم مقاله زیر را نیز مطالعه بفرمایید:
مشتریان احتمالی را اولویتبندی کنید
در کسب و کار شما در طول سال، با تعداد زیادی مشتریان احتمالی مواجه می شوید که نیاز به پیگیری دارند. در این شرایط، به دلیل سپردن جزئیاتی مثل مشکلات مداوم و ترجیحات آنها، زمان گذاشتن برای تک تک ورودیها و مذاکرات خصوصی آسان نیست. به همین دلیل، استفاده از CRM به شما در پیگیری مشتریان احتمالی کمک می کند.
نرم افزار CRM تاریخچه تعاملات شما با مشتری را نمایش میدهد. با این کار، نمایندگان درک بهتری از الزامات و چالشهای مشتری احتمالی دارند و میتوانند با ارائه راهحلهای مناسب، اعتماد بنفش و معاملات بیشتری را کسب کنند. همچنین، سیستم امتیازدهی CRM بر اساس میزان مشارکت ورودیهای قیف فروش، به شما امکان بیشتری برای تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان واقعی میدهد.
اولویتبندی مشتریان احتمالی بر اساس نیازهای اساسی، بودجه، تجربه قبلی، توانایی تصمیمگیری و بهروزرسانی، به کسبوکار کمک میکند تا تمرکز خود را بر روی مشتریانی که بهترین پتانسیل را برای تبدیل شدن به مشتریان دائمی دارند، متمرکز کند.
وظایف فروش را خودکار کنید
CRM به شما امکان میدهد که با تمرکز بر کارهای مهمتر، زمان خود را مدیریت کنید.
قابلیت خودکارسازی به شیوه CRM، تقویم شما را از یادآوریها خالی میکند و خواهید توانست فعالیتهای خود در زمینه فروش را متناسب با آن پیش ببرید.
بنابراین قدردان CRM باشید که شما را از انجام موارد زیر آزاد کرد:
- وارد کردن دستی دادهها و مواظبت برای تکراری نبودن آنها
- ارسال ایمیلها بر اساس موقعیت جغرافیایی برای لیست بلند بالایی از مشتریان احتمالی
- تنظیم یادآوری برای پیگیری به موقع و جلوگیری از انتظار بیش از حد یک مشتری یا پشیمان شدن او
- شناسایی مشتریان احتمالی به صورت حضوری و خارج از دفتر کار
- ارسال ایمیلهای بعدی برای در ارتباط ماندن با مشتریان
CRM تضمین میکند که لیستهای شما سالم باقی بمانند. مشتریانی را که لغو اشتراک کردهاند، حذف میکند و از رسیدن هر گونه ایمیل یا پیام به آنها جلوگیری میکند.
اطلاعات طلایی را از دادههای خود استخراج کنید
در پایان هر فصل شما باید عملکردتان را به همراه اعضای تیمهای مختلف، که هر یک مسئولیتهایی بر عهده دارند و با وجود دادههای زیادی که وارد میشوند، تحلیل کنید.
اینجاست که CRM به کمک شما میآید. این سیستم دادهها را جمعآوری، سازماندهی و پردازش میکند و نتایج را ارائه میدهد.
آمار ارائه شده توسط لینکدین در سال 2021 نشان میدهد که تقریباً 70٪ از پاسخ دهندگان به نظرسنجی معتقدند که دادههای CRM برای عقد قراردادها “بسیار مهم” هستند.
CRM به شما در تحلیل دادهها کمک میکند، پس از آن میتوانید اطلاعات ضروری را برای تعیین استراتژی انتخاب کنید و با کنار هم قرار دادن آنها موفقیت را رقم بزنید. تحلیلهای CRM نقش مهمی در پیشبینی جهت گیریها، تخمین فروش، بودجهبندی و سایر تصمیمات مبتنی بر داده ایفا میکند.
معاملات متعدد را مدیریت کنید
وقتی چند کار را به طور همزمان پیش میبرید، اولویتبندی و ایجاد تعادل بین آنها دشوار میشود. شما سرنخهایی را به قیف فروش اضافه میکنید، وارد مرحله تماس اولیه میشوید و حتی ممکن است یک دمو به آنها نشان دهید. بعد از طی مراحل باید منتظر بمانید، این انتظار میتواند روزها، هفتهها یا ماهها طول بکشد. در این بازه زمانی شما نمیتوانید بیکار بمانید، زیرا باید دنبال سرنخهای دیگر نیز بروید.
وقتی تعداد زیادی سرنخ را پیگیری میکنید، ممکن است سهواً از مشتریان احتمالی دیگر غافل شوید که این موجب از دست رفتن فرصتهای شما میشود. همچنین زمان، تلاش و هزینه دستیابی به آن سرنخ را نیز از دست میدهید.
قابلیت مدیریت معاملات در CRM تضمین میکند که شما دائماً مشتریان احتمالی را در طول فرایند فروش دنبال میکنید و معاملات شما را از منقضی شدن حفظ میکند.
اغلب اوقات در شلوغی روز میتوان به راحتی تحت تاثیر فشار کاری قرار گرفت، اما فراموش نکنید که CRM یک دارایی ضروری برای تیم فروش است و کمک میکند تا نتایج دلپذیری را تجربه کنید.