گشت و گذاری در وبسایت های ای کامرس (E-commerce) داخلی و خارجی
حمید رضا خداوردی

گشت و گذاری در وبسایت های ای کامرس (E-commerce) داخلی و خارجی

طراحی موفق وب سایت های تجارت الکترونیکی یا E-commerce با تعریف و استفاده درست از اصول موفقیت کسب و کار آغاز می شود. برای راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیکی موفق، طراحان وب سایت می بایست از اصول پایه و اساسی طراحی وب سایت های تجارت الکترونیکی یا E-commerce استفاده کنند.

در ادامه به برخی از قوانین مربوط به طراحی و ایجاد یک وب سایت تجارت الکترونیک موفق می پردازیم:

فروشنده، محصولات و خدماتی دارد که می خواهد آنها را ارائه دهد

همه افراد در تجارت الکترونیک یا افرادی که میخواهند به این تجارت وارد شوند با این موضوع کنار آمده اند. شما به دنبال هر چیزی که باشید می توانید آن را در اینترنت جستجو کنید. اما یک محصول، هر چقدر هم که با کیفیت و قیمت مناسب ارائه شود، یک سایت تجارت الکترونیکی موفق را به وجود نمی آورد.

فروشنده یا ارائه دهنده محصول / خدمت برای نمایش محصول خود به مکان مناسب نیاز دارد

یک وب سایت تجارت الکترونیکی آنلاین به صورت بسیار پیشرفته و زیبا طراحی می شود. اما به فروشگاه های سنتی نیز فکر کنید. در پشت ویترین های فروشگاه های سنتی محصولاتی وجود دارند که مشتری را به داخل فروشگاه میکشانند. راهروها و قفسه هایی وجود دارند که مشاهده و انتخاب محصولات را برای مشتریان راحت کرده است. پس پیمایش و جستجوی محصولات برای طراحی وب سایت تجارت الکترونیکی بسیار مهم است. بازدیدکنندگان از فروشگاه آنلاین شما به همان مسیرهای قابل مشاهده و آسان برای پیگیری سفارش خود نیاز دارند. آنها باید بتوانند محصولات ارائه شده را بررسی کرده و به راحتی آنها را با بقیه محصولات مقایسه کنند.

فروشگاه خود را در بالاترین سطح کاری نگه دارید

بسیاری از کارآفرینان تجارت الکترونیکی زحمت طراحی و ایجاد وب سایت های کامل و دقیق را به خود نمی دهند. این کارآفرینان به دلیل نداشتن اطلاعات، تخصص و یا وقت کافی در زمینه تجارت الکترونیک، معمولا از وب سایت هایی استفاده می کنند که بخش هایی از آنها در دست ساخت هستند و به طور کامل طراحی و ایجاد نشده اند. همچنین گاهی اوقات برخی کسب و کارها طراحی و مدیریت وب سایت های خود را به میزبانانی (hosts) واگذار می کنند که در این زمینه بسیار کند و نامنظم عمل می کنند. اگر مشتری بالقوه سعی کند به وب سایت شما دسترسی پیدا کند و وب سایت شما از کار بیفتد، او چه می کند؟ از طریق وب سایت دیگری محصولات مورد علاقه خود را مشاهده می کند.

کسب و کار سنتی فروشگاه خود را تا آنجا که ممکن است جذاب می کنند و محصولات را با بهترین مزیت به نمایش میگذارند

افرادی که به صورت آنلاین خرید می کنند نیز باید قبل از خرید محصول، آن را به دقت مشاهده و بررسی کنند. استفاده از یک کاتالوگ آنلاین در طراحی وب سایت تجارت الکترونیک، واقعا می تواند به ایجاد اعتبار کسب و کار شما کمک کند. اما تصاویر و جلوه های بصری با تعداد بالا را در صفحات با تعداد پایین بارگذاری نکنید، زیرا این کار باعث بارگیری بسیار آهسته این تصاویر توسط مشتریان می شود. یک کاتالوگ آنلاین خوب از صفحات وب زیادی استفاده می کند. چنین کاتالوگی اطلاعات موجود را فراهم می کند و خرید محصول را برای خریداران آنلاین آسان می کند.

یک کسب و کار آنلاین برای استقبال، برقراری ارتباط و خدمات دهی به مشتریانی که وارد فروشگاه می شوند، مانند یک کسب و کار حضوری رفتار می کند

بسیاری از وب سایت های تجارت الکترونیکی ناشناس هستند و فرصت ارتباط بسیار محدودی برای افرادی که به خرید آنلاین می اندیشند فراهم می کنند، و این یک ضربه واقعی به اعتبار آنها است. سایت های موفق تجارت الکترونیکی، اطلاعاتی درباره خدمات مشتری و اطلاعات تماس را ارائه می دهند که واضح و قابل دسترس هستند. وقتی مشتریان مجبور باشند 50 صفحه را برای پیدا کردن آدرس ایمیل شرکت جستجو کنند و در نهایت آن را بسیار کوچک در پایین صفحه بیابند، طبیعتا حس خوبی نخواهند داشت. آنها تصور می کنند که شما آن شخصی نیستید که آنها می خواهند با او به تجارت بپردازند.

خرده فروش سنتی از امنیت مشتری خود در فروشگاه مطمئن است

برای اینکه افراد به صورت آنلاین به خرید اقدام کنند، باید همین کار را نیز در فروشگاه های آنلاین انجام داد. امنیت سایت مهمترین نگرانی خریداران بالقوه آنلاین است. شما باید به ویژه در این زمینه سخت بکوشید، زیرا باید هم با واقعیت و هم با درک پردازش آنلاین کارت های اعتباری کنار بیایید. واقعیت این است که در یک سایت کاملا امن، انتقال و لو رفتن اطلاعات شخصی، مانند شماره کارت اعتباری  به سختی صورت می گیرد.

بررسی تعدادی از سایت های تجارت الکترونیکی خارجی و داخلی

  • سایت ایندیگو Indigo

    : تجربه خرید در وب سایت ایندیگو خارق العاده نیس

  • ت، اما می تواند یک مثال عالی باشد که چگونه فروشگاه هایی با موجودی نسبتا زیاد می توانند یک تجربه کاربری بسیار عالی داشته باشند.  تعداد گزینه های جستجو در این سایت بسیار طاقت فرسا است، خصوصا پیمایش در نوار کناری کمی پیچیده به نظر می رسد، اما آنچه جالب است نوار پایین صفحه هر محصول است. همانطور که کالایی را به سبد خرید اضافه میکنید، کالا به صورت نماد گونه به سبد خرید موجود در این نوار اضافه می شود. نکته جالب این است که این سایت برای مشتریانی که مایل هستند حساب کاربری مدت دار داشته باشند، تخفیف های بسیار خوبی ارائه می دهد.
  • سایت والمارت Walmart

    : طراحی مجدد ریسپانسیو (پاسخگو) سایت والمارت کار را برای مشتریان راحت کرده است. پیمایش اصلی در پشت دکمه “خرید همه بخش ها” پنهان شده است که باعث می شود پیمایش خارج از صفحه در کنار آن نیز انجام شود. آیتم ها به خوبی سازمان یافته اند، عناصر رابط و تایپوگرافی نمای کلی بدون شلوغی و بی نظمی ارائه شده اند. با افزودن کالایی به سبد خرید، یک سبد به شکل واقعی به نمایش گذاشته می شود که مشتریان را ترغیب می کند نسبت به چک کردن یا ادامه خرید اقدام کنند. صفحه پرداخت در بین رزولوشن ها به خوبی طراحی شده است و شما فقط مواردی را می بینید که در واقع برای اتمام پرداخت مفید هستند.

  • سایت دیجی کالا Digikala

    : دیجی کالا بوسیله شخصی سازی پروفایل مشتریان با توجه به نحوه بازدید هر یک از محصولات توسط آنها، به یکی از سایت های تجارت الکترونیکی قوی ایرانی تبدیل شده است. بسیاری از محصولات در این وب سایت دسته بندی شده و مرتب چیده شده اند (دقیقا مانند یک فروشگاه سنتی) و همچنین مشتریان می توانند با اعمال فیلترهای مناسب مانند رنگ، سایز، نوع محصول و غیره به راحتی محصول مورد نظر را بیابند. همچنین این وب سایت سعی کرده است که همواره نظرات کاربران را الگوی کار خود قرار دهد و کاربران میتوانند به راحتی نظرات خود را درباره تمامی محصولات موجود در این وب سایت اعلام کنند؛ که این نظرات، چه خوب و چه بد، توسط بقیه مشتریان قابل مشاهده است.

  • وب سایت باسلام Basalam

    : باسلام یک بازار اینترنتی با مجموعه ای از هزاران تولید کننده داخلی است که آنها را از مناطق مختلف ایران کنار هم جمع کرده است. کاربران می توانند از غرفه های مختلف در باسلام سفارش خود را ثبت کرده و در نهایت با چک کردن محصولات ثبت شده، به پرداخت آنها اقدام کنند. شعار بازار باسلام این است که قبل از هرگونه معامله اینترنتی، اول آشنا شوید بعد خرید کنید. این شعار می تواند احساس امنیت را در مشتریان به وجود آورد و آنها را به خرید مجدد از این سایت تشویق کند.

 

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما