تفاوت میان دو سیستم CRM و ERP
سازمانها اغلب به این فکر میکنند که تفاوت میان دو سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM و سیستم برنامهریزی منابع انسانی ERP در چیست؟ در حقیقت، این دو سیستم با یکدیگر در بسیاری از جوانب مشابه هستند، اما عملکردهای اصلی آنها متفاوت است. هر دوی این راهحلهای تجاری ارزشمندی هستند که در بسیاری از موارد بهبود درآمد و بهرهوری سازمانی را به همراه دارند.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM، به سازمانها کمک میکند تا به بهترین شکل ممکن با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و اطلاعات لازم را برای بهبود روابط با آنها جمعآوری کنند. این سیستم از اطلاعاتی مانند تاریخچه خرید مشتریان، نیازها و ترجیحات آنها استفاده میکند تا به سازمانها کمک کند تا روابط خود با مشتریان را بهبود بخشند و تجربه بهتری را به آنها ارائه دهند.
سیستم برنامهریزی منابع انسانی ERP، به سازمانها کمک میکند تا منابع انسانی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند و فرآیندهای مختلفی از جمله حسابداری، مدیریت پرسنل، مدیریت زنجیره تأمین و غیره را بهبود بخشند. این سیستم معمولاً از اطلاعاتی مانند اطلاعات پرسنلی، مدیریت حقوق و دستمزد، استخدام و ارتقاء، مدیریت ترک خدمت و غیره استفاده میکند.
بنابراین، در ادامه این مقاله بیشتر به بررسی تفاوت میان دو سیستم CRM و ERP سازمانی میپردازیم.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری به گونهای طراحی شدهاند که تمام اطلاعات مربوط به تعاملات مشتریان را ثبت و ذخیره میکنند. دادهها استاندارد شده و به راحتی در سراسر سازمان قابل اشتراک گذاری هستند. برای مثال، اگر یک نماینده فروش داخلی یک تماس به مشتری داشته باشد، ممکن است اطلاعات جدیدی مانند جزئیات تماس و یادداشتهای مربوط به مکالمات را وارد کند. سپس، یک کارمند بازاریابی ممکن است از آن اطلاعات برای تهیه یک خبرنامه جدید و شخصی استفاده کند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که رکورد را در یک سیستم نرم افزار CRM بالا ببرند. با یک سیستم مناسب، سازمانها میتوانند تک تک جنبههای تجربه مشتری را سازماندهی و تقسیمبندی کنند.
علاوه براین، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری میتوانند پیشبینیهای فروش را ایجاد کنند، مشتریان بالقوه را از طریق کانالهای فروش پرورش دهند و فاکتورها و ارتباطات و موارد دیگر را مدیریت کنند. یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری کارایی را بهبود میبخشد، فروش را افزایش میدهد و دقت بیشتری را با دادههای مشتری ارائه میدهد. در نتیجه روابط با مشتری تقویت میشود. در اینجا چندین ویژگی وجود دارد که میتوانید با یک سیستم ارتباط با مشتری CRM از آنها بهرهمند شوید:
- تجزیه و تحلیل الگوهای خرید
- پشتیبانی مشتری با کیفیت بالا
- خودکارسازی کارهای اضافی
- شناسایی پیشروی های جدید
- سادهسازی فرایندهای فروش
سیستم ERP یا برنامهریزی نیروی انسانی
مانند یک نرم افزار CRM، نرمافزار برنامهریزی نیروی انسانی برای سادهسازی عملیات تجاری طراحی شده است. در حالیکه یک CRM بر بخش فروش سازمان متمرکز است، یک سیستم ERP یکپارچه شده و در چندین بخش پیادهسازی شده است. در هسته خود، یک نرم افزار ERP مدیریت به هم پیوسته، فرایندهای تجاری خاص را ارائه میدهد. بنابراین میتوانید اطلاعات استاندارد شده را در سراسر بخشهای خود در زمان واقعی دریافت کنید. هرگونه مشکل به عنوان هشدار برای گیرندگان تعیین شده ارسال میشود. سپس، کسبوکار شما میتواند بیشتر بر روی دادهها و کمتر بر روی عملیات تمرکز کند. در نتیجه خطاهای کمتری وجود دارد و سازمانها میتوانند تصمیمات بهتری اخذ کنند.
ویژگیهایی که با استفاده از یک سیستم ERP میتوانید از آنها بهرهمند شوید:
- وارد کردن اطلاعات فرایند کسبوکار در زمان واقعی
- دریافت هشدار در مورد مسائل
- مدیریت ابتکارات
- دنبال کردن زنجیرههای تولید و تامین
- مدیریت مزایا، حقوق و دستمزد
- ایجاد استراتژیهای گسترده سازمانی
- بهروزرسانی حسابها
- پردازش سفارشات
رویکردهای مختلف به فرایندهای کسبوکار
هر دو نرم افزار ERP و CRM کارایی را در فرایندهای تجاری بهبود میبخشند. اما یک سیستم ERP بر کاهش هزینهها از طریق کارآمدتر کردن فرایندهای تجاری تمرکز دارد. هر دو راهحل، مخازن مرکزی برای دادههای مشتری ارائه میدهند. با این حال، یک سیستم CRM به عنوان تسهیل کننده حجم فروش بالاتر و به عنوان بهبود تعامل با مشتری بهترین کارایی را دارد. صرف نظر از اندازه کسبوکار، استقرار یک سیستم CRM یا ERP بهتر از جستجوی دادههای مشتری از طریق زنجیرههای ایمیل، یادداشتهای دستنویس و چتهای فوری عمل میکند. از آنجایی که هر شرکتی نیاز به بهینهسازی روابط با مشتری دارد، CRM به اطمینان از رضایت و وفاداری مشتریان کمک میکند. با یک سیستم ERP، هر بخش میتواند گردش کار با سایر بخشها را بهتر درک کند.
تصمیمگیری میان CRM و ERP
سازمانهایی که میخواهند رشد خود را به حداکثر برسانند، اغلب به این فکر میکنند که کدام سیستم را اول پیاده کنند. این میتواند یک تصمیم بسیار دشوار باشد، زیرا هر یک از آنها مزایای منحصر به فردی دارند. برای مقیاسپذیری، شرکتها باید فروش و سود را افزایش دهند، و این نیاز به یک نرم افزار CRM دارد. از سوی دیگر، یک سیستم ERP کسبوکار را با دادههای میان بخشی دقیق هدایت میکند. قبل از اینکه سازمانها بتوانند هزینهها را کاهش دهند، باید سود داشته باشند. علاوه بر این، یک شرکت میتواند بسیار سازماندهی شده باشد، اما در زمینه فروش موفقیت زیادی کسب نکرده باشد. فرایندهای تجاری تنها با درآمد فروش ثابت امکانپذیر هستند. یک سیستم CRM فروش را هدایت میکند و یک نرم افزار CRM به سادهسازی عملیات و کاهش هزینههای کلی سازمانی کمک میکند.
داینامیک 365: نیروگاه CRM و ERP
هنگامی که از داینامیک 365 استفاده میکنید، دیگر مجبور نیستید میان این دو سیستم CRM و ERP انتخاب کنید. برای ایجاد تحول واقعی کسبوکار، سازمانها باید گامهای عملیاتی لازم را برای پیادهسازی فناوریها در جهت کمک به محصولات سریعتر و کارآمدتر بردارند. از طریق دیجیتالی کردن، شرکتها آمادگی بیشتری برای ورود موفقیتآمیز به بازارهای جدید دارند. داینامیک 365 یک راهحل CRM و همچنین یک راهحل ابری ERP را با ویژگیها و عملکردهایی که برای بهبود خدمات مشتری، فروش، امور مالی، عملیات و موارد دیگر طراحی شدهاند، متحد میکند.