راهنمای انتخاب بهترین CRM
برای انتخاب یک سیستم مدیریت مشتریان مناسب، باید به ابعاد مختلف موضوع توجه کرد. این ابعاد شامل بودجه، ویژگیها، سهولت استفاده و هماهنگی با اهداف تجاری و اولویتهای شما هستند. پس از انتخاب CRM مناسب، این سیستم به شما کمک میکند تا دادهها را به خوبی مدیریت کنید و فرایند فروش را به سادگی انجام دهید.
با هدف کمک به شما برای انتخاب یک نرم افزار CRM مناسب این مقاله تهیه شده است. پس با ما همراه باشید تا نیل به این مهم، شما را گام به گام راهنمایی کنیم.
ابتدا اهداف تجاری خود را لیست کنید، این گونه می توانید به ویژگیهای مهمی که CRM شما باید داشته باشد دست یابید:
برای انتخاب یک سیستم مدیریت مشتریان مناسب، باید ابتدا اهداف و الزامات کسبوکار را شناسایی کنید. برای رفع مشکلات و نیازهای تجاری، باید اهداف دو ساله خود را مرور کرده و بخشهایی که نیاز به تسهیل دارند را شناسایی کنید. بهتر است اهدافی که خاص، قابل اندازهگیری، قابل دسترسی، مرتبط و زمانبندی شدهاند را در نظر بگیرید. سپس باید ابزارهای لازم را برای رسیدن به اهداف فراهم کنید و نیازمندیها و اطلاعات مورد نیاز را از تیمها و بخشهای مختلف جمعآوری کنید.
اگر تیمهای مختلفی از CRM استفاده میکنند، بهتر است در فرایند تصمیمگیری به تیمهای مختلف اجازه دهید تا نیازهای خود را مطرح کنند. باید به دنبال ویژگیهای ضروری و مورد نیاز خود از CRM بگردید و از پرداخت هزینه برای ویژگیهایی که هیچکس به آن نیاز ندارد، خودداری کنید.
همچنین باید به دو ماژول بسیار مهم CRM، یعنی امنیت داده و پشتیبانی مشتریان توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که ارائهدهنده خدمات CRM دارای ویژگیهایی برای ایمن نگه داشتن دادههای شما است و مشتریان شما توسط پشتیبانی قابل اعتمادی پاسخ داده میشوند. در نهایت، لیستی از ویژگیهای ضروری و مورد نیاز خود از CRM تهیه کنید و به دنبال ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف خود باشید.
برای انتخاب بهترین CRM برای نیازهای شما، ابتدا باید اهداف و الزامات کسبوکار خود را شناسایی کنید. سپس با رویکردی جامع، باید در مورد CRM های موجود در بازار تحقیق کنید. این شامل گوش دادن به صحبتهای همکاران و صاحبان کسبوکارهای دیگر، مطالعه مطالب سایتهای مرتبط با تجارت، خواندن نظرات کاربران و ثبتنام در نسخه رایگان و دمو میشود.
هنگامی که شرکتهای CRM نسخه رایگان نرمافزار خود را ارائه میکنند، بهتر است یک گروه متشکل از اعضای تیمهای مختلف را برای معرفی محصول دعوت کنید. اعضای گروه باید در مورد ویژگیهای نرمافزار پرسش کنند و اطلاعات جامعی در مورد آنها جمعآوری کنند.
مواردی که در طول این بررسی باید در نظر گرفته شود شامل مطابقت ویژگیها با توضیحات، سطح دسترسی برای کاربران با هر سطح دانش فنی، کامل بودن نسخه موبایل و رابط کاربری بصری است.
با این اطلاعات، لیستی از CRM هایی که با نیازهای شما مطابقت دارند را تهیه کنید و آنها را با هم مقایسه کنید. سپس بررسی کنید که کدام ویژگیها در طرحهای با قیمت پایینتر در دسترس هستند و آیا میتوانید با آنها کنار بیایید. این به شما کمک میکند از پرداخت هزینه برای سرویسهایی که به آنها نیاز ندارید پیشگیری کنید. مهمترین کار در این فرایند، پیاده سازی CRM است. تیم را دوباره گرد هم آورید، تنظیمات CRM را ایجاد و آن را به سایر برنامههای تجاری خود متصل کنید.
اهمیت انتخاب
تولیدکنندگان نرمافزار CRM پیشنهادات منحصر به فردی ارائه میدهند که نیازهای خاص مصرفکنندگان را هدف قرار دهند، بنابراین مهم است که زمان کافی برای تحقیق در نظر بگیرید تا از مشکلات بعدی انتخاب یک CRM اشتباه جلوگیری کنید، برخی از این مشکلات عبارتند از:
عدم تطابق CRM با الزامات کسبوکار شما
استفاده از سیستم CRM با هدف رفع نیازهای ضروری کسبوکار شما است. این اهداف میتواند شامل متمرکز کردن پایگاه داده مشتریان یا خودکارسازی بازاریابی باشد. عدم تطابق این نیازها باعث هدر رفتن سرمایهگذاری شما میشود.
نبود ویژگیهای مهمی که شما نیاز دارید
منوی هر ابزار CRM با دیگری متفاوت است. یک CRM ممکن است شامل مدیریت شبکههای اجتماعی باشد، در حالی که دیگری بر بازاریابی ایمیلی متمرکز شده است. مقایسه نقاط قوت و ضعف هر کدام و تطبیق آنها با ویژگیهای مورد نیاز شما بسیار مفید خواهد بود.
با سطح تجربه فنی شما تطابق داشته باشد
کار با برخی از CRMها ساده و راحت است، یا میتواند فنی باشد به طوری که برای کار و نگهداری از آن به یک فرد فنی نیاز دارید. با این توصیفات قبل از خرید، سطح تجربه فنی تیم خود را در استفاده از CRM ارزیابی کنید.
میزان سازگاری در میان کاربران
بزرگترین معیار برای اطمینان از اینکه CRM مناسب را انتخاب کردهاید، سطح پذیرش و سازگاری کارکنان شما با آن سیستم است. با این تفاسیر، در نظر داشته باشید که حتماً بازخوردها را دریافت کنید.
سخن پایانی
انتخاب CRM مناسب مستلزم تحقیقات جامع است. هر CRM نیازهای تجاری خاصی را برآورده میکند. پس مطمئن شوید که تمام جنبههای ضروری، به ویژه اهداف و نیازهای شما در نظر گرفته شده باشد. صرف وقت برای پیروی از مراحلی که بیان کردیم، علاوه بر صرفهجویی در هزینه، کمک میکند انتخاب درستی انجام دهید.