
مزایای CRM بر بهبود روابط با مشتری
ایجاد روابط قوی با مشتریان برای هر کسبوکاری ضروری به حساب میآید. مشتریان وفادار در واقع عوامل اصلی موفقیت شما هستند و با آگاهی در مورد انگیزه، نقاط رنج و اهداف نهایی آنها، میتوانید به شیوههای معنادار و عمیقتری با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. در این مقاله به بررسی مزایای CRM پرداختهایم.
یک نرمافزار CRM در رسیدن به این اهداف به شما کمک میکند و میتوانید با ایجاد تجربیاتی منحصر به فرد کاری کنید که مشتریان خودشان به سمت کسبوکار شما بازگردند.
چطور CRM در دوره پاندمی کرونا از شرکتها حمایت کرد؟
برای توسعه بینش کسبوکارها در خصوص اطلاعات مشتریان، نرم افزار سی آر ام یک ابزار فوقالعاده به حساب میآید. اما این تنها مورد استفاده از CRM نیست و این نرمافزار در ساخت روابطی غنیتر با مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنها به شما کمک میکند.
نرمافزارهای CRM برای مدیریت و پاسخگویی به انتظارات مشتریان در طول دوره پاندمی کرونا یک ابزار حیاتی بود. از آنجایی که راهکارهای مدرن CRM در بستر ابری هستند، امکان ارائه خدمات و پاسخگویی بسیار عالی برای تیمهای مختلف از راه دور و حتی در خانه میسر شد.
ارائه بهروزرسانیهای مختلف، ارسال نظرسنجیها یا ارائه پیشنهادهای مشوق از جمله کارهایی هستند که به راحتی با استفاده از یک CRM میتوانید انجام دهید. با استفاده از این روشها ارتباطتان با مخاطبین و مشتریانتان حفظ میشود و قادر به خدمترسانی هر چه بهتر هستید.
علاوه بر این، بهکارگیری یک CRM مناسب امکان بهرهوری بیشتر، یکپارچگی و بهرهگیری از جریانهای کاری خودکارسازی شده را برای تیمهای شما میسر میکند. نرم افزار CRM به طور کامل با تقویمها و ایمیلهای ثبت شده ادغام میشود و بنابراین هیچ فرصتی از دست نخواهد رفت.
نقش نرمافزارهای CRM در تجربه مشتری
حمایت از کسبوکارها در شرایط بحرانی مانند پاندمی اخیر، فقط بخش کوچکی از مزایای نرمافزارهای CRM به حساب میآید. در واقع بیشترین ارزش این نرمافزارها در بهبود مستمر تجربه مشتری است که امروزه به عنوان مهم ترین عامل وفاداری مشتری از آن یاد میشود.
مشتریان امروزی شرکتهایی را برای خرید یا تجارت انتخاب میکنند که به طور دقیقتری پاسخگوی نیازهای آنها باشند. در نتیجه، ویژگیهایی مانند خدمات مشتری به صورت چندکاناله و شخصیسازی شده در نرم افزار سی آر ام باعث میشود تا انتظار این مشتریان به خوبی برطرف شود.
برای پاسخگویی به انتظارات مشتری، باید با توجه به ترجیحاتشان با آنها ارتباط برقرار کنید. CRM امکان ایجاد ارتباطاتی روان و یکپارچه را در کانالهای انتخابی مشتری میسر میکند. برخی از مشتریان ممکن است توییتر یا فیسبوک را ترجیح بدهند و برای بعضی دیگر چت زنده در وبسایت انتخاب بهتری باشد. این در حالی است که هنوز هم بعضی از کاربران روشهای قدیمیتر مانند ایمیل یا حتی تماس تلفنی را میپسندند.
قبل از مطرح شدن CRM، این کانالهای ارتباطی فقط به صورت مجزا در دسترس بود که باعث سردرگمی و خستگی مشتری میشد. اما امروزه، نرمافزار CRM شما تمامی گزینههای ارتباطی را در قالب یک پلتفرم ارائه میدهد. گفتگوها قابلیت اشتراکگذاری دارند و بنابراین اعضای تیم پشتیبانی میتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند.
هر زمانی که مشکلی برای مشتری به وجود میآید به بهترین و سریعترین شکل قابل رفع است. شاید مشتریانتان هیچوقت متوجه نشوند چطور به این سرعت و دقت مشکلاتشان را حل میکنید، اما قطعا تمام مشتریان این عملکرد را تحسین میکنند و به آن برند یا کسبوکار وفادار باقی میمانند.
مزیت CRM در حوزه دیتا
یکی از بزرگترین مزایای CRM، هوش تجاری فوقالعادهای است که برای کسبوکارتان به ارمغان میآورد. اطلاعات ارائه شده توسط نرمافزار از دقت و آگاهیبخشی بالایی برخوردار است و حتی در شرایط پاندمی یا رشد بسیار سریع، میتواند به شما کمک کند.
همزمان با رشد شما، حفظ کیفیت خدمات نیز دشوارتر میشود. این موضوع به خصوص اگر رشدی سریع یا ناگهانی را تجربه میکنید به مراتب چالشیتر خواهد بود. در چنین شرایطی معمولا تعداد مشکلات فنی، تماسهای پشتیبانی و مشکلات زنجیره تامین به صورت فزایندهای افزایش مییابد.
اما وقتی از یک CRM استفاده میکنید، به تمام سوابق خرید و پشتیبانی مشتری دسترسی دارید و هنگام برقراری تماس میتوانید با بهرهگیری از این اطلاعات، راهکار موثرتری را ارائه دهید. یک CRM به صورت خودکار تمام عملیات مربوط به مشتری، آگاهیبخشی پیش از فروش و تلاشهای بازاریابی شما را خودکارسازی میکند.
سخن آخر
امروزه برای بسیاری از شرکتها، تجارت بدون استفاده از CRM دور از ذهن به نظر میرسد. نرم افزار CRM یک ابزار فوقالعاده است که امکان یکپارچهسازی تیمها، همکاری موثرتر، خشنودی مشتریان و بهرهگیری از هوش تجاری را میسر کرده است.
سازمانهای مختلف با استفاده از این ابزار کاربردی، به سطحی از رشد و بهبود رسیدند که پیش از این به سختی قابل تصور بود. به همین دلیل، CRM را میتوان یک استراتژی به حساب آورد نه صرفا یک محصول یا ابزار.
مترجم: مصطفی طبری